• Folkesson

Mattestimulans för begåvad 8-åring

Har en 8-åring som är ganska duktig i skolan. Det känns som om skolan inte fullt ut fixar att stimulera honom tillräckligt i matten. Det har varit en del testanden av olika lösningar och det går nog åt rätt håll, men jag tror inte att de fullt ut klarar att ge honom utmaningar vad gäller detta. (Bristande resurser - lågpresterande prioriteras? Ovana?)

Har ni några konkreta tips på vad vi kan syssla med hemma som antingen anknyter till matte (men som kanske inte direkt upplevs som matte) eller konkret är ganska närliggande matten i skolan - men på lite mer utmanande nivå.

• Svar på tråden Mattestimulans för begåvad 8-åring
  • Zirkon

Kan han inte börja med matten som klassen ovanför har? :)

• Lindsey Egot the only one

Baka! Bättre matematik finns inte. Så får ni ju gott bröd och bakverk också på köpet. Man kan avancera det till att göra inköpslista. Gå till affären, avrunda priset, räkna ihop innan man betalar och ser om summan ungefär stämmer. Sedan får man hem och bakar. Sedan räknar man hur många man får ut av en sats deg/smet osv.

• Amanda84

Om ni inte vill sitta och traggla i en mattebok utan göra något roligare så föreslår jag att ni skall bygga något! Låt barnet rita en ritning med ordentligt utmärkta mått, använd linjal. Ritningen kan vara på vad som helst egentligen och om det är stort eller litet spelar inte så stor roll: en koja, en lådbil, en leksaksbåt. Åk sedan till ett byggvaruhus och köp virke tillsammans, titta på ritningen och diskutera hur mycket trä/mdf/spånskivor ni behöver. Eller åk till skogen och plocka pinnar om det är det som krävs. Hur många skruvar behövs? Hur stora? Hur mycket spik? Hur långa brädor/pinnar? Mät sedan upp efter ritningen och spika, skruva, såga och bygg. Det är mer utmanande än man tror!

• Amanda84
    Amanda84 skrev 2014-04-15 15:20:29 följande:
    Om ni inte vill sitta och traggla i en mattebok utan göra något roligare så föreslår jag att ni skall bygga något! Låt barnet rita en ritning med ordentligt utmärkta mått, använd linjal. Ritningen kan vara på vad som helst egentligen och om det är stort eller litet spelar inte så stor roll: en koja, en lådbil, en leksaksbåt. Åk sedan till ett byggvaruhus och köp virke tillsammans, titta på ritningen och diskutera hur mycket trä/mdf/spånskivor ni behöver. Eller åk till skogen och plocka pinnar om det är det som krävs. Hur många skruvar behövs? Hur stora? Hur mycket spik? Hur långa brädor/pinnar? Mät sedan upp efter ritningen och spika, skruva, såga och bygg. Det är mer utmanande än man tror!
    Tillägg: Om barnet tycker att det är roligt så kan ni ge er på att bygga ett dockhus. Det är utmanande! Då kan ni även komma in på grundläggande räknekunskaper i skala så att möblerna som ni bygger passar in. Och hur trixigt och kul kan det inte bli att leta upp något fint papper som skall passa som tapet i ett av rummen? Det går inte att höfta då, utan då måste man räkna - noga. Man kan sy dockor (Waldorfdockor t.ex) som passar in i dockhuset. Då måste man också räkna och mäta.
  • Stårschan

Håller med om att satsa på vardagsmatematiken. Ta barnet till hjälp för att läsa tidtabeller, beställ hem grejer och läs det finstilta och räkna ut hur mycket det kommer att kosta egentligen. Omvandla recept. Baka halva satsen av något. Bygg en fågelholk och räkna ut sågvinklar och materialåtgång. Spela strategispel - brädspel och datorspel.

• Folkesson

Bra tips! Fortsätt gärna!

Han läser redan matte några årskurser upp - men det är ju lätt att missa mattediskussionerna när men gör det.

Bakar lite.

Gillar att bygga. Ska kanske spinna vidare på det, så att men får in skala på ett naturligt sätt.

• smartabarn

Varför ska det inte upplevas som matte? Om han gillar matte så låt honom få lära sig matte. Varför inte börja fundera på hur man skulle kunna beräkna volymen på en komplicerad detalj? Där hittar du intressanta ämnen att utveckla för månader (år?) framåt. Lär er tillsammans om du själv inte har kunskaperna. Men tala för guds skull inte om det för lärarna i  skolan - då går de väl i taket.

• Rektorn

Det finns matteskolor för begåvade om det är viktigt för er.
    Lycka till!

• astegmatism
    Folkesson skrev 2014-04-15 14:52:50 följande:
    Har en 8-åring som är ganska duktig i skolan. Det känns som om skolan inte fullt ut fixar att stimulera honom tillräckligt i matten. Det har varit en del testanden av olika lösningar och det går nog åt rätt håll, men jag tror inte att de fullt ut klarar att ge honom utmaningar vad gäller detta. (Bristande resurser - lågpresterande prioriteras? Ovana?)

Har ni några konkreta tips på vad vi kan syssla med hemma som antingen anknyter till matte (men som kanske inte direkt upplevs som matte) eller konkret är ganska närliggande matten i skolan - men på lite mer utmanande nivå.
    Konstigt att inte skolan klarar av att ge hjälp och stimulans åt en 8åring som är välmöblerad innanför pannbenen, när skolan egentligen hatar svagare elever ( jag var en av dem) de som var duktiga, klarar ju sig själva
  • pigglet

Jag tänker att man kommer långt med matte i vardagen. Visst kan man räkna i matteböcker, men det gör han ju på skolan. Och det är ju i vardagen vi själva använder oss av matte...

Här räknar vi mycket med pengar. Jämför priser, om 20 plastmuggar kostar 30 kronor och 50 muggar kostar 70, vilket blir billigast/mugg? Om persikor kostar 39 kronor/kg och vi köper 500 gram? OSv.

Under en dag räknar man ju väldigt många gånger. Det gäller bara att involvera barnen i det.
    En dag blev jag tokig på alla sockar i tvätten som var vända aviga. Barnen tycker ju att det är en struntsak, men om 5 personer vänder alla sockar aviga och jag tvättar var annan vecka - hur många sockar behöver jag vända då?

Om dottern vill gå på ett ridläger nästa sommar som kostar 2500 kronor. Och tänker spara ihop sin månadspeng till det. Hinner hon spara ihop det på ett år? Hur mycket saknas/blir över?

Svar på tråden Mattestimulans för begåvad 8-åring