Inlägg från: Folkesson |Visa alla inlägg
  • Folkesson

Mattestimulans för begåvad 8-åring

Har en 8-åring som är ganska duktig i skolan. Det känns som om skolan inte fullt ut fixar att stimulera honom tillräckligt i matten. Det har varit en del testanden av olika lösningar och det går nog åt rätt håll, men jag tror inte att de fullt ut klarar att ge honom utmaningar vad gäller detta. (Bristande resurser - lågpresterande prioriteras? Ovana?)

Har ni några konkreta tips på vad vi kan syssla med hemma som antingen anknyter till matte (men som kanske inte direkt upplevs som matte) eller konkret är ganska närliggande matten i skolan - men på lite mer utmanande nivå.

• Svar på tråden Mattestimulans för begåvad 8-åring
  • Folkesson

Bra tips! Fortsätt gärna!

Han läser redan matte några årskurser upp - men det är ju lätt att missa mattediskussionerna när men gör det.

Bakar lite.

Gillar att bygga. Ska kanske spinna vidare på det, så att men får in skala på ett naturligt sätt.

• Folkesson

Kul att ni fortsätter att skriva!

Jag har tidigare köpt Safari/Borgen. Mest för att det var det jag hittade. Under perioder har det varit populärt men den senaste tiden tror jag att de har glömt bort de böckerna och istället gjort annat.

Hur mycket sämre är de böckerna jämfört med de ni har valt? På vilket sätt?

Tar era barn själva fram de böckerna spontant så fort de kommer hem och kastar sig över uppgifterna? Uppmuntrar ni dem på något sätt?

I sommar kommer jag att ha läskrav med belöning för barnen. Antar att de har igen detta även på matten. 8-åringen behöver ju antagligen hantera lite mer avancerade lästal i framtiden. Är ju synd om läsningen hindrar honom från att få vettiga utmaningar matematiskt.

• Folkesson

6 vägningar får jag. Oavsett hur mycket jag envisas och trixar med olika lösningar. Går det att göra med färre?

Svar på tråden Mattestimulans för begåvad 8-åring