• sholof

Där barnen är skrivna

Angels skrev 2014-04-14 22:13:00 följande:
    Exakt så var det i min sambos fall också, att han bodde kvar i huset där de alltid bott och därför ändrade inte skatteverket folkbokföringen. Hjälper inte ens att föräldrarna är överens vad jag fått höra.
    Jag flyttade från huset där barnens pappa bodde kvar o vi har haft 50% av tiden hela tiden.

Folkbokföringen flyttades till mig när vi ansökte om det efter att pappan fått godkänna detta.

Nu har vi flyttat tillbaks folkbokföringen till pappan, eftersom han bodde kvar närmast skolan där barnen går. Flytten av folkbokföringen till pappans adress gjorde att vi kunde garantera en plats för lillebror i samma skola.

Inga problem för oss att flytta på folkbokföringsadressen alltså, när vi både har varit överens.
    Knappamamma skrev 2014-04-14 20:32:15 följande:
    Bostadsbidrag, barnbidrag, hon får all post i barnens namn är ett par grejer jag kan komma
    Barnbidrag har inget med vad barnen är folkbokförda, fk bryr sig inte om vilken adress där är skrivna på....sålänge föräldrarna är överens vill säga.
    Jag har hela barnbidragen även om barnen inte är folkbokförda här.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    Mirre85 skrev 2014-04-14 21:49:49 följande:
    - Barnbidraget delar vi redan, då det handlar om två barn så får vi det ena barnets och hon den andras.
    Ni vet att ni "förlorar" flerbarnstillägg om ni har vars ett barnbidrag?
    Om man istället delar på båda barnbidragen så får man flerbarnstillägg om man har fler barn/barnbidrag.
    För 2 barn är det förvisso bara 75 kr som var förälder får ut, men det har betydelse om man har fler barn
  • sholof
    Angels skrev 2014-04-14 20:46:02 följande:
    Förmodligen går inte ens skatteverket med på att ändra adressen om de bor vv och alltid varit skrivna hos pappan. Min sambos ex försökte, men skatteverket sa nej.
    Men var föräldrarna överens om att ändra adress på barnen?

Är man överens så är det föräldrarna som bestämmer i första hand.
Svar på tråden Där barnen är skrivna