• Mirre85

Där barnen är skrivna

Vad är det för fördel med att ha barnen skrivna hos sig?

Jag undrar då helt plötsligt efter ett antal år, så vill Bio mamman ha ungarna skrivna hos sig, fast vi har dem v v och de har alltid stått skrivna hos pappan o mig.

Det gör att vi börjar undra, jag menar varför nu? och vad kan hon dra för nytta av detta? Påverkar detta något..?

När vi frågar henne, så tycker hon ( helt plötsligt ) att det känns som att barnen inte bor hemma hos henne. Och detta ska då vara den enda anledningen???!!

Pappan är mycket skeptiskt till detta då hon försökt ta hela vårdnaden bla. innan för flera år sedan, och litar då inte på henne.

Någon som kan ge svar ?

• Svar på tråden Där barnen är skrivna
  • Knappamamma

Bostadsbidrag, barnbidrag, hon får all post i barnens namn är ett par grejer jag kan komma

• Alpha
    Det kan finnas flera anledningar - Bl.a. bidrag - Tänker närmast på bostadsbidrag, socialbidrag etc. Nu vet jag inte detaljerna men det kan vara en grundläggande anledning. Om bio mamman innan har försökt få vårdnad om barnen men nekats så kan jag ana att det finns en anledning till det, missbruk eller bara allmänt kaos eller vad det det nu må vara.

Om hennes enda motivation är att "det känns som att barnen inte bor hemma hos henne" så beror det just på det, de bor inte där, punkt.

Pappan säger du är skeptisk till det hela och jag tycker han ska fortsätta vara det, (tänk på att jag inte vet alla detaljer), han är den av er som förmodligen känner henne bäst av er två och hans sunda förnuft måste få ligga till grund för det som händer framöver.

Den fundamentala regeln/lagen som gäller är att där man har sin dygnsvila ska man också vara skriven. Om det är 50/50 så måste de vara skrivna på en av adresserna, varför mamman nu vill ha de skrivna hos sig kan jag bara spekulera i.

Om den huvudsakliga vårdnaden och omsorgen kring barnen finns hos pappan så kan det ses som ett företräde till var barnen ska vara skrivna, även om det inte är någon garanti. Vill hon ändra något i barnens tillhörighet och adress så ska hon vända sig till sociala myndigheter, inte pappan. Han däremot ska som sagt stå på sig och helt sonika vägra så länge han har minsta tvivel kring avsikterna hos henne och barnens ev. välfärd.

Varför ändra på det som funkar? Är det för hennes skull eller barnens? Barnens synvinkel måste alltid få fokus och företräde, oavsett vad föräldrarna tycker!
    http://www.vågavägrafacebook.se
  • Angels

Förmodligen går inte ens skatteverket med på att ändra adressen om de bor vv och alltid varit skrivna hos pappan. Min sambos ex försökte, men skatteverket sa nej.

• mammalovis

Likaså brukar barnen få gå i skolan i det område de är skrivna, förskolan har större valfrihet.

• Örontrumpet

För socialbidraget ska det inte spela någon roll. När jag hade det var det det faktiska boendet som spelade roll. Nu var jag ärlig och sa som det var att vi hade 50/50 och då fick jag hälften av barnkostnaden i normen.
    Nu var det ganska många år sedan men det borde inte ha ändrats.

Men det är klart att om man vill försöka luras så borde det vara ganska enkelt om man är samvetslös.

• Mirre85

Tack för alla svaren.

- Post som rör henne,( om barnen ska iväg på något på hennes vecka,) får hon givetvis.

- Mamman bor redan så nära skolan hon bara kan , så det kan inte vara det. ( vi bor i samma kommun ).

- Barnbidraget delar vi redan, då det handlar om två barn så får vi det ena barnets och hon den andras.

- Barnen bor där lika mycket, till och mer i bland när hon har semester och vill ha dem mera. Så det är ju endast på papper de inte "bor där "  ..

......Man börjar ju undra om det kan ligga något annat lur bakom liksom... Men pappan tänker inte gå med på detta om hon bara hade kommit med en vettig anledning så hade vi kanske gått med på det, men nej.

• Örontrumpet
    Mirre85 skrev 2014-04-14 21:49:49 följande:
    Tack för alla svaren.

- Post som rör henne,( om barnen ska iväg på något på hennes vecka,) får hon givetvis.

- Mamman bor redan så nära skolan hon bara kan , så det kan inte vara det. ( vi bor i samma kommun ).

- Barnbidraget delar vi redan, då det handlar om två barn så får vi det ena barnets och hon den andras.

- Barnen bor där lika mycket, till och mer i bland när hon har semester och vill ha dem mera. Så det är ju endast på papper de inte "bor där "  ..

......Man börjar ju undra om det kan ligga något annat lur bakom liksom... Men pappan tänker inte gå med på detta om hon bara hade kommit med en vettig anledning så hade vi kanske gått med på det, men nej.
    Det hon (eller ni) kan göra är att dra in skatteverket och låta de bestämma. De går efter regeln den huvudsakliga vilan. Om det är ungefär 50/50 tittar de först på var de var skrivna vid separationen. Om en förälder bor kvar i det gamla boeendet och barnen är skrivna där så kommer de att förbli det. Om båda föräldrar flyttade till varsitt nytt boende vid separationen så tittar de på avstånd till skola och dagis och den som har närmast vinner boföringsadressen.

Jag drogs in i det här tack vare exet bråkade om samma sak och jag "förlorade" tack vare att jag hade 200m längre till skolan. Vi flyttade till varsitt nytt inom loppet av ett halvår och det räknades som att det var tillräckligt nära inpå för att vara i samband. Var gränsen går tidsmässigt vet jag inte.
    Jag hade haft barnen nästan hela sommaren då jag tog ut sparade semesterveckor ändå förlorade jag så jag tror inte att semestern räknas in i den huvudsakliga vilan.

Min poäng är att om ni har otur så kan hon vinna ändå.

• Mirre85
    Örontrumpet skrev 2014-04-14 22:02:47 följande:
    Det hon (eller ni) kan göra är att dra in skatteverket och låta de bestämma. De går efter regeln den huvudsakliga vilan. Om det är ungefär 50/50 tittar de först på var de var skrivna vid separationen. Om en förälder bor kvar i det gamla boeendet och barnen är skrivna där så kommer de att förbli det. Om båda föräldrar flyttade till varsitt nytt boende vid separationen så tittar de på avstånd till skola och dagis och den som har närmast vinner boföringsadressen.

Jag drogs in i det här tack vare exet bråkade om samma sak och jag "förlorade" tack vare att jag hade 200m längre till skolan. Vi flyttade till varsitt nytt inom loppet av ett halvår och det räknades som att det var tillräckligt nära inpå för att vara i samband. Var gränsen går tidsmässigt vet jag inte.
    Jag hade haft barnen nästan hela sommaren då jag tog ut sparade semesterveckor ändå förlorade jag så jag tror inte att semestern räknas in i den huvudsakliga vilan.

Min poäng är att om ni har otur så kan hon vinna ändå.

Så är inte fallet här då pappan bor kvar i det hus där barnen är födda.
  • Örontrumpet
    Mirre85 skrev 2014-04-14 22:07:10 följande:
    Då kan ni luta er lugnt tillbaka om hon börjar bråka om det. =)
  • Angels
    Mirre85 skrev 2014-04-14 22:07:10 följande:
    Exakt så var det i min sambos fall också, att han bodde kvar i huset där de alltid bott och därför ändrade inte skatteverket folkbokföringen. Hjälper inte ens att föräldrarna är överens vad jag fått höra.
  • sholof
    Angels skrev 2014-04-14 22:13:00 följande:
    Exakt så var det i min sambos fall också, att han bodde kvar i huset där de alltid bott och därför ändrade inte skatteverket folkbokföringen. Hjälper inte ens att föräldrarna är överens vad jag fått höra.
    Jag flyttade från huset där barnens pappa bodde kvar o vi har haft 50% av tiden hela tiden.

Folkbokföringen flyttades till mig när vi ansökte om det efter att pappan fått godkänna detta.

Nu har vi flyttat tillbaks folkbokföringen till pappan, eftersom han bodde kvar närmast skolan där barnen går. Flytten av folkbokföringen till pappans adress gjorde att vi kunde garantera en plats för lillebror i samma skola.

Inga problem för oss att flytta på folkbokföringsadressen alltså, när vi både har varit överens.
    Knappamamma skrev 2014-04-14 20:32:15 följande:
    Bostadsbidrag, barnbidrag, hon får all post i barnens namn är ett par grejer jag kan komma
    Barnbidrag har inget med vad barnen är folkbokförda, fk bryr sig inte om vilken adress där är skrivna på....sålänge föräldrarna är överens vill säga.
    Jag har hela barnbidragen även om barnen inte är folkbokförda här.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    Mirre85 skrev 2014-04-14 21:49:49 följande:
    Ni vet att ni "förlorar" flerbarnstillägg om ni har vars ett barnbidrag?
    Om man istället delar på båda barnbidragen så får man flerbarnstillägg om man har fler barn/barnbidrag.
    För 2 barn är det förvisso bara 75 kr som var förälder får ut, men det har betydelse om man har fler barn
  • Angels
    sholof skrev 2014-04-16 09:57:15 följande:
    Jag flyttade från huset där barnens pappa bodde kvar o vi har haft 50% av tiden hela tiden.

Folkbokföringen flyttades till mig när vi ansökte om det efter att pappan fått godkänna detta.

Nu har vi flyttat tillbaks folkbokföringen till pappan, eftersom han bodde kvar närmast skolan där barnen går. Flytten av folkbokföringen till pappans adress gjorde att vi kunde garantera en plats för lillebror i samma skola.

Inga problem för oss att flytta på folkbokföringsadressen alltså, när vi både har varit överens.

Barnbidrag har inget med vad barnen är folkbokförda, fk bryr sig inte om vilken adress där är skrivna på....sålänge föräldrarna är överens vill säga.
    Jag har hela barnbidragen även om barnen inte är folkbokförda här.

Då antar jag att ni fick rätt (eller fel?) handläggare.
  • sholof
    Angels skrev 2014-04-14 20:46:02 följande:
    Förmodligen går inte ens skatteverket med på att ändra adressen om de bor vv och alltid varit skrivna hos pappan. Min sambos ex försökte, men skatteverket sa nej.
    Men var föräldrarna överens om att ändra adress på barnen?

Är man överens så är det föräldrarna som bestämmer i första hand.
Svar på tråden Där barnen är skrivna