• Mirre85

Där barnen är skrivna

Vad är det för fördel med att ha barnen skrivna hos sig?

Jag undrar då helt plötsligt efter ett antal år, så vill Bio mamman ha ungarna skrivna hos sig, fast vi har dem v v och de har alltid stått skrivna hos pappan o mig.

Det gör att vi börjar undra, jag menar varför nu? och vad kan hon dra för nytta av detta? Påverkar detta något..?

När vi frågar henne, så tycker hon ( helt plötsligt ) att det känns som att barnen inte bor hemma hos henne. Och detta ska då vara den enda anledningen???!!

Pappan är mycket skeptiskt till detta då hon försökt ta hela vårdnaden bla. innan för flera år sedan, och litar då inte på henne.

Någon som kan ge svar ?

• Svar på tråden Där barnen är skrivna
  • Mirre85

Tack för alla svaren.

- Post som rör henne,( om barnen ska iväg på något på hennes vecka,) får hon givetvis.

- Mamman bor redan så nära skolan hon bara kan , så det kan inte vara det. ( vi bor i samma kommun ).

- Barnbidraget delar vi redan, då det handlar om två barn så får vi det ena barnets och hon den andras.

- Barnen bor där lika mycket, till och mer i bland när hon har semester och vill ha dem mera. Så det är ju endast på papper de inte "bor där "  ..

......Man börjar ju undra om det kan ligga något annat lur bakom liksom... Men pappan tänker inte gå med på detta om hon bara hade kommit med en vettig anledning så hade vi kanske gått med på det, men nej.

• Mirre85
    Örontrumpet skrev 2014-04-14 22:02:47 följande:
    Det hon (eller ni) kan göra är att dra in skatteverket och låta de bestämma. De går efter regeln den huvudsakliga vilan. Om det är ungefär 50/50 tittar de först på var de var skrivna vid separationen. Om en förälder bor kvar i det gamla boeendet och barnen är skrivna där så kommer de att förbli det. Om båda föräldrar flyttade till varsitt nytt boende vid separationen så tittar de på avstånd till skola och dagis och den som har närmast vinner boföringsadressen.

Jag drogs in i det här tack vare exet bråkade om samma sak och jag "förlorade" tack vare att jag hade 200m längre till skolan. Vi flyttade till varsitt nytt inom loppet av ett halvår och det räknades som att det var tillräckligt nära inpå för att vara i samband. Var gränsen går tidsmässigt vet jag inte.
    Jag hade haft barnen nästan hela sommaren då jag tog ut sparade semesterveckor ändå förlorade jag så jag tror inte att semestern räknas in i den huvudsakliga vilan.

Min poäng är att om ni har otur så kan hon vinna ändå.

Så är inte fallet här då pappan bor kvar i det hus där barnen är födda.
Svar på tråden Där barnen är skrivna