• Mapa

Hur mycket gröt/välling ger ni era små? Varför inte ersättning?

Undrar av ren nyfikenhet varför ni börjat ge välling och gröt till era små och varför ni ger det och inte ersättning? Jag menar barn upp till 12 mån. Skriv gärna hur många mål/dag dom får.

• Svar på tråden Hur mycket gröt/välling ger ni era små? Varför inte ersättning?
  • Mapa
    Frontline skrev 2014-04-12 20:57:07 följande:
    Varför ge ersättning när ett barn är så gammalt som 11-12 månader för?

Jag vet att det finns dom som ger ersättning till vissa mål även vid den åldern, istället för välling/gröt. Lägger inte så stort värde i vilket som är bäst, är mest nyfiken på varför och när man slutar med ersättning helt och endast ger välling/gröt. Tänker mig att ersättningen är en "fortsättning" på amning, vilke jag inte anser att gröt eller välling är. Det ka absolut vara en bra frukost eller kvällsmål, men mänga gånger har jag sett föräldrar ge barnen fler mål gröt/välling än mat under en dag.
  • Mapa

Tänker mig att om man har ett barn som äter på natten (som vår dotter gjorde) så blir det lätt fler välling/grötmål per dygn än rekommenderat, därför gav i alla fall vi ersättning ganska länge, tills vi fasade ut nattätningen. Då började vi med välling på kvällen för att hon skulle hålla sig mätt längre.

• Mapa
    Natulcien skrev 2014-04-12 22:37:45 följande:
    Jag ammade t.o.m. 11 månader så ersättning var ju aldrig aktuellt. Och inte välling heller innan dess. Men gröt fick sonen från 7 månader som en glutenintroduktion. Gröt ges ju ofta som en introduktion till fast föda. Men bara ett mål om dagen såklart. Varför tycker du att det är konstigt med gröt till barn? Vi äter själva havregrynsgröt till frukost, så det var bra att vänja sonen vid det också.

Jag tycker inte att det är konstigt. Jag känner dock dom som ger flera mål per dag med gröt och välling och som inte ammar, därför är jag nyfiken på varför man inte ger ersättning istället för en del av välling/grötmålen. Eftersom jag alltid har trott att ersättning ska ersätta just amning, vilket jag inte anser att gröt och välling gör. Vi har absolut gett gröt till vårt barn, men då har dom flesta mål bestått av annat med fokus på mat och ersättning, hon har fått minst mängd gröt och välling.

Jag har redan skrivit att jag undrar för att jag är nyfiken på hur andra tänker. Jag säger inte att jag förespråkar att inte ge någon gröt eller välling. Men jag har alltid trott att man ammar först, eller ger ersättning och fortsätter med det ena eller andra under åtminstome 6-12 månader och under den tiden så introducerar man smakisar, sedan gröt eller välling. Jag kan egentligen inte se några fördelar med att ge mer gröt/välling än annat, alltså att flest mål ska bestå av mat eller ersättning.
  • Mapa
    Lovizas Mamma skrev 2014-04-13 08:13:02 följande:
    Gröt är frukost, välling kvällsmål och ersättning på nätterna, oftast. Är han trött och gnällig på morgonen får han välling istället, och är han pigg och glad på kvällen får han gröt.

Precis så gjorde vi med dottern också. Välling på kvällen för att hon höll sig mätt längre på det. Ibland gröt till frukost. Det var de enda gröt/vällingmålen hon fick. Har svårt att se hur man kan ge mycket mer än det utan att konkurrera med maten..
  • Mapa
    LillGris skrev 2014-04-13 07:10:30 följande:
    Gröt och "vanlig mat" får hon till lunch och middag, däremellan ersättning. Hon är9 mån.

Både gröt och mat till lunch och middag? Eller gröt till ett mål och mat till ett mål? Vad ger ni morgon och kväll då?
  • Mapa
    Natulcien skrev 2014-04-13 09:10:40 följande:
    Ok. Då vänder sig tråden egentligen till de som enbart ger ersättning, eller slutar amma i förtid..?

Jag har inte träffat så många som ger mycket välling/gröt i min bekantskapskrets, det används mest som morgon- eller kvällsmål. Men jag har sett desto fler trådar här på FL där folk plötsligt slutar med ersättning vid 6 månader och ger välling istället, vilket är väldigt märkligt.
    Det är jag också frågande till. Eller dom som inte alls börjar med ersättning, utan istället börjar med välling. Så en del kanske inte ens har gett ersättning, utan bara slutat att amma och börjat med välling.

Välling/gröt är väl alldeles utmärkt morgon/kvällsmål, men i första hand har jag förstått det som att amning/ersättning är det bästa och senare introduceras gröt och välling i små mängder, inte att man helt byter ut all ersättning mot det i första hand.

Har fortfarande inte fått något bra svar på varför man gör så, så det kanske inte är så vanligt som jag har trott då?
  • Mapa
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 09:40:21 följande:
    Av den enkla anledningen att jag ammar massor . Min yngsta blir snart 10 månader. Han äter gröt till frukost, lunch, middag och lite mellanmål. Ammar massor däremellan. Varför skulle jag ge ersättning ?
    Då tänker jag väl att mat vore lämpligt, inte en massa gröt och välling mellan amningarna. Jag har fått lära mig att det är bättre än att ge så mycket välling och gröt, men det verkar råda väldigt delade meningar. Jag trodde att BVC förespråkade mat och inte välling/gröt i första hand. Men det beror kanske på var man bor och vilken sköterska man får?
  • Mapa
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 09:41:40 följande:
    Oj, vilket syftningsfel det blev . Han äter alltså gröt enbart till frukost. Annan mat till lunch, middag och mellanmål .
    Då hänger jag med, trodde att du gav välling och gröt hela dagarna!:P
  • Mapa
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 09:41:40 följande:
    Oj, vilket syftningsfel det blev . Han äter alltså gröt enbart till frukost. Annan mat till lunch, middag och mellanmål .
    Det låter vettigt! Men om du då skulle dra ner på amningen, tänker jag att ersättning vore bra att just ersätta de målen med. medan jag har bekanta som bara lägger till fler vällingmål istället för amning. Och även välling istället för nattamning. Helt plötsligt är man uppe i 2 vällingmål på natten och kanske 1-2 grötmål och en flaska välling på dagen. För mig låter det som att ersättning i så fall borde vara bättre ur näringssynpunkt..
  • Mapa
    chrissepisse skrev 2014-04-13 10:31:39 följande:
    Mina barn har inte gillat gröt men älskat välling. Vår minsting är 14 månader och äter sedan ett halvår välling morgon och kväll. Han äter fortfarande en flaska ersättning per dag också, före eftermiddagssömnen. I övrigt äter han vanlig mat.

Jag tycker att välling är en bra frukost. Jag äter själv gröt varje morgon och ser välling som ett likvärdigt alternativ. På kvällen tycker jag det är bra så länge barnen inte är stora nog att äta sig mätta på vanlig mat. Jag har till de andra två tagit bort kvällsvällingen långt tidigare än morgonvällingen.

Morgon och kväll har vi också gett. På kvällen för att hon inte stod sig hela natten annars och på morgonen fick hon ligga med oss i sängen och mysa. Har aldrig gett gröt eller välling under dagen eller under natten.
  • Mapa
    LillGris skrev 2014-04-13 10:38:09 följande:
    Nej, gröt till frukost och mat till lunch och middag menade jag :p och ersättning om hon vill ha emellan. På kvällen och på eftermiddagen ofta. Hon är rätt känslig i magen så vi har tagit det försiktigt med matintroduktionen, hon åt bara ersättning ganska länge, sen ersättning och gröt och nu även vanlig mat :) fast hon äter som en jävla häst så hon hade antagligrn glatt ätit gröt till efterrätt efter den vanliga maten..

Då förstår jag!:) Ungefär så har vi gjort också. Vår dotter skulle aldrig ha fått i sig maten om vi hade gett mer gröt eller välling. Hon stod sig lagom länge på ersättning mellan målen.
  • Mapa
    LillGris skrev 2014-04-13 11:32:03 följande:
    Ersättning är ju faktiskt toppen. Min 2,5åring får fortfarande en flaska om kvällen, ser ingen vits med att ta bort det myset än :)

Gav också ersättning bra länge. Nattammade, gick senare över till ersättning istället och efter det kvällsvälling. På morgonen är ersättning perfekt! Då var hon lagom hungrig till nästa mål.
Svar på tråden Hur mycket gröt/välling ger ni era små? Varför inte ersättning?