• Mapa

Hur mycket gröt/välling ger ni era små? Varför inte ersättning?

Undrar av ren nyfikenhet varför ni börjat ge välling och gröt till era små och varför ni ger det och inte ersättning? Jag menar barn upp till 12 mån. Skriv gärna hur många mål/dag dom får.

• Svar på tråden Hur mycket gröt/välling ger ni era små? Varför inte ersättning?
  • Frontline

Varför ge ersättning när ett barn är så gammalt som 11-12 månader för?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Eleonor01

Vi gav ersättning tills vår pojke var 12 månader minst ett mål om dagen. Välling ville han inte ha förrän vid tio månader ändå.

• Mapa
    Frontline skrev 2014-04-12 20:57:07 följande:
    Varför ge ersättning när ett barn är så gammalt som 11-12 månader för?

Jag vet att det finns dom som ger ersättning till vissa mål även vid den åldern, istället för välling/gröt. Lägger inte så stort värde i vilket som är bäst, är mest nyfiken på varför och när man slutar med ersättning helt och endast ger välling/gröt. Tänker mig att ersättningen är en "fortsättning" på amning, vilke jag inte anser att gröt eller välling är. Det ka absolut vara en bra frukost eller kvällsmål, men mänga gånger har jag sett föräldrar ge barnen fler mål gröt/välling än mat under en dag.
  • Lilla fjunet

Tror att rekommendationerna är inte fler än 4 mål gröt/välling per dag.
    Ersättning slutade jag med vid 6 månaders ålder. Sen kan ju barnet äta fast föda så varför fortsätta med ersättning då? 

• nozpa

Ersättning ska man ju ge lika länge som man ammar. Eller delammar. Så det bör man ju inte sluta med vid 6 månader om man inte ammar.
    3 mål gröt eller välling/dag.

Vi har gett ersättning, men även gröt någon gång/dag. Dom blir ju inte så mätta på enbart ersättningen. Men dom har fått det när dom ska sova. Stora tjejen fick ersättning tills alldeles nyligen. Hon fyller 3 i sommar.
    Men som sagt, vi har aldrig gett välling.

• Mapa

Tänker mig att om man har ett barn som äter på natten (som vår dotter gjorde) så blir det lätt fler välling/grötmål per dygn än rekommenderat, därför gav i alla fall vi ersättning ganska länge, tills vi fasade ut nattätningen. Då började vi med välling på kvällen för att hon skulle hålla sig mätt längre.

• gbgumman

Gröt välling var en av barnen måltider från 6 mån. För övrigt ammades de fritt. Varför ge ersättning.

• Natulcien

Jag ammade t.o.m. 11 månader så ersättning var ju aldrig aktuellt. Och inte välling heller innan dess. Men gröt fick sonen från 7 månader som en glutenintroduktion. Gröt ges ju ofta som en introduktion till fast föda. Men bara ett mål om dagen såklart. Varför tycker du att det är konstigt med gröt till barn? Vi äter själva havregrynsgröt till frukost, så det var bra att vänja sonen vid det också.

• Mapa
    Natulcien skrev 2014-04-12 22:37:45 följande:
    Jag ammade t.o.m. 11 månader så ersättning var ju aldrig aktuellt. Och inte välling heller innan dess. Men gröt fick sonen från 7 månader som en glutenintroduktion. Gröt ges ju ofta som en introduktion till fast föda. Men bara ett mål om dagen såklart. Varför tycker du att det är konstigt med gröt till barn? Vi äter själva havregrynsgröt till frukost, så det var bra att vänja sonen vid det också.

Jag tycker inte att det är konstigt. Jag känner dock dom som ger flera mål per dag med gröt och välling och som inte ammar, därför är jag nyfiken på varför man inte ger ersättning istället för en del av välling/grötmålen. Eftersom jag alltid har trott att ersättning ska ersätta just amning, vilket jag inte anser att gröt och välling gör. Vi har absolut gett gröt till vårt barn, men då har dom flesta mål bestått av annat med fokus på mat och ersättning, hon har fått minst mängd gröt och välling.

Jag har redan skrivit att jag undrar för att jag är nyfiken på hur andra tänker. Jag säger inte att jag förespråkar att inte ge någon gröt eller välling. Men jag har alltid trott att man ammar först, eller ger ersättning och fortsätter med det ena eller andra under åtminstome 6-12 månader och under den tiden så introducerar man smakisar, sedan gröt eller välling. Jag kan egentligen inte se några fördelar med att ge mer gröt/välling än annat, alltså att flest mål ska bestå av mat eller ersättning.
  • LillGris

Gröt och "vanlig mat" får hon till lunch och middag, däremellan ersättning. Hon är9 mån.

Svar på tråden Hur mycket gröt/välling ger ni era små? Varför inte ersättning?