Natulcien skrev 2014-04-12 22:37:45 följande:
Jag ammade t.o.m. 11 månader så ersättning var ju aldrig aktuellt. Och inte välling heller innan dess. Men gröt fick sonen från 7 månader som en glutenintroduktion. Gröt ges ju ofta som en introduktion till fast föda. Men bara ett mål om dagen såklart. Varför tycker du att det är konstigt med gröt till barn? Vi äter själva havregrynsgröt till frukost, så det var bra att vänja sonen vid det också.
Jag tycker inte att det är konstigt. Jag känner dock dom som ger flera mål per dag med gröt och välling och som inte ammar, därför är jag nyfiken på varför man inte ger ersättning istället för en del av välling/grötmålen. Eftersom jag alltid har trott att ersättning ska ersätta just amning, vilket jag inte anser att gröt och välling gör. Vi har absolut gett gröt till vårt barn, men då har dom flesta mål bestått av annat med fokus på mat och ersättning, hon har fått minst mängd gröt och välling.
Jag har redan skrivit att jag undrar för att jag är nyfiken på hur andra tänker. Jag säger inte att jag förespråkar att inte ge någon gröt eller välling. Men jag har alltid trott att man ammar först, eller ger ersättning och fortsätter med det ena eller andra under åtminstome 6-12 månader och under den tiden så introducerar man smakisar, sedan gröt eller välling. Jag kan egentligen inte se några fördelar med att ge mer gröt/välling än annat, alltså att flest mål ska bestå av mat eller ersättning.