• 1987varettfintår

Hjälp med avmaskningsmetod!!!!

Är det någon som testat den där metoden då man stryker på någon slags pasta/kräm i nacken? Är reseptbelagt så måste ändå ringa veterinär men skulle också vilja veta vad en sådan kur kan tänkas kosta innan jag ringer.

• Svar på tråden Hjälp med avmaskningsmetod!!!!
  • nemo1

Du menar säkert Advocate? Det är ingen pasta utan flytande lösning som droppas i nacken. Varför ska du använda sånt? Har katten konstaterad mask så ge Milbemax. Om du inte vet om katten har mask så ska du inte avmaska i onödan eftersom avmaskningsmedel är ett gift. Köp isf ett "kolla masken" kit på apoteket och skicka in.

• Dexter dot com

Det heter Profender och tar rund och bandmask. Fungerar jättebra till katter som är extremt svåra att få i tabletter eller pasta. Tror det ligger på 250 kr för 2 behandlingar.

• nemo1

Då lär det vara både billigare och enklare att gömma den pyttelilla Milbemaxen i lite köttfärs eller tonfisk om det är svårt att få i katten medicin.

• Dexter dot com
    nemo1 skrev 2014-04-12 18:03:52 följande:
    Då lär det vara både billigare och enklare att gömma den pyttelilla Milbemaxen i lite köttfärs eller tonfisk om det är svårt att få i katten medicin.
    Absolut om det går men att behöva bråka med en katt i evighet med sönderklösta armar, en hysterisk katt , sönderbitna och utspottade tabletter gång på gång är varken roligt, billigare eller resulterar i en avmaskad katt och då är Profender suveränt.
  • nemo1
    Dexter dot com skrev 2014-04-12 18:19:53 följande:
    Absolut om det går men att behöva bråka med en katt i evighet med sönderklösta armar, en hysterisk katt , sönderbitna och utspottade tabletter gång på gång är varken roligt, billigare eller resulterar i en avmaskad katt och då är Profender suveränt.
    Då jag har hjälpt väldigt många hemlösa katter genom åren så vet jag att det fungerar bra med Milbemax. Jag har aldrig behövt åka till veterinär, vilket stressar katten enormt bara det, för en avmaskning. Det bästa är att ge tabletten när katten har fått varit utan mat en tid.
  • Dexter dot com
    nemo1 skrev 2014-04-12 18:23:33 följande:
    Då jag har hjälpt väldigt många hemlösa katter genom åren så vet jag att det fungerar bra med Milbemax. Jag har aldrig behövt åka till veterinär, vilket stressar katten enormt bara det, för en avmaskning. Det bästa är att ge tabletten när katten har fått varit utan mat en tid.
    Kanon att det fungerar bra för dig men jag förstår inte varför du dissar Profender ? Alla är tydligen inte lika skickliga som dig men det viktigaste är väl att katten blir avmaskad oavsett preparat?
  • 1987varettfintår

Tacka för svaren!
    Det var nog profender jag tänkte på men minns inte vad det hette! Har haft denna katt i snart 8 år och tro mig det funkar inte att gömma i mat för hon äter ENDAST torrfoder, gillar inget annat. Milbemax brukar vi försöka med och det har funkat nån gång att hon ätit den då den legat i skålen tillsammans med torrfodret men denna gång gick det inte och orkar inte hålla på o krångla mer!

Vet att hon har mask annars skulle jag naturligtvis inte avmaska. Vi bor på landet och katterna är ute mycket så det är inte första gången. Cool

• Angelpia

Milbemax..säkert bra!! tar dock inte all mask (enligt veterinären),och dessutom kan det ge diarre i någon dag..inte kul , varken för dig eller katten Profender , har vad jag förstår, inte de symtomen..-skönt- och dessutom tar de tydligen (Enl Veterinären) de maskar som de andra inte tar.1 droppe i nackskinnet , sen är det klart!.(småkatter 130 kr/2doser)

Ville bara hjälpa till lite..

• nemo1
    Angelpia skrev 2014-09-07 15:46:47 följande:
    Milbemax..säkert bra!! tar dock inte all mask (enligt veterinären),och dessutom kan det ge diarre i någon dag..inte kul , varken för dig eller katten smile1.gif Profender , har vad jag förstår, inte de symtomen..-skönt- och dessutom tar de tydligen (Enl Veterinären) de maskar som de andra inte tar.1 droppe i nackskinnet , sen är det klart!.(småkatter 130 kr/2doser)

Ville bara hjälpa till lite..
    Milbemax tar både band-och spolmask. Andra maskar har vi inte i Sverige. Den ger ej heller diarré så din info var inte till någon nytta tyvärr.
Svar på tråden Hjälp med avmaskningsmetod!!!!