Inlägg från: Hjärtat längtar |Visa alla inlägg
  • Hjärtat längtar

10000 funderingar :/

Gå in på Mia.eu där hittar ni de olika adoptionsorganisationerna och kan kolla vilken eller vilka dom verkar passa er.
    De flesta asiatiska länder har BMI-krav på 29-30. Och även krav på äktenskapstid 2-5 år.

Bfa.se förmedlar barn från många europeiska länder som varken har bmi krav eller krav på äktenskapstid.

Det finns ingen risk att inte få medgivande pga din astma! Kan jag inte tänka mig iaf. Däremot kanske det kan finnas länder som är tveksamma till din astma. Men det är mer än vad jag vågar uttala mig om. Allt beror på hur astman beskrivs i läkarintyget och om den överhuvudtaget nämns.

1. Ställer i kö till en eller flera organisationer
    2. Kontakta socialtjänsten i er kommun som hänvisar er till en föräldrautbildning
    3. Gå föräldrautbildning
    4. Gör hemutredning
    5. När ni sen gått ert medgivande skickar ni in er hemutredning till er organisation och tittar på vilket land som kan vara aktuellt för er.

Lycka till!

• Hjärtat längtar

Glömde några saker...
    Ni kan inte bli nekad medgivande för att din pappa är sjuk!
    Att din man inte har nån hög utbildning spelar ingen roll så länge ni inte ska adoptera från Sydkorea (så vitt jag vet)

Ja adoptionskostnaderna ligger på runt 200.000 det varierar ju lite beroende på land.

Förstår att det kan kännas hopplöst nu, men jag tror det finns många möjligheter för er! Även om det kommer ta några år så försök hålla målet i sikte, ljuset i tunneln!
    Ni är ju unga och riskerar inte att falla på mållinjen!

När vi bestämt oss för adoption tog det nästan 3 år till vi fick vår älskade son i famnen. Det är 16 månader sen vi kom hem och nu väntar vi syskon! :)

• Hjärtat längtar

Er inkomst räcker definitivt!
    Vårt land har som krav att vi tillsammans ska tjäna minst 500 000 kr om året innan skatt. 

Frågan om privata? Fattade jag inte...

När vi valde organisationer så  kollade vi bara på hemsidan och läste på om ländernas krav och väntetider. 2010 blev vi medlemmar i de 2 största AC och BFA. 2011 blev vi även medlemmar i BV och det blev den organisationen vi adopterade igenom. 

Största orsaken till att en del par inte blir godkända är om nån av de sökande skulle vara svårt sjuk eller om de sökande är för gamla. Har man varit sjukskriven för depression kan det också vara svårt.

Så jag tror inte ni behöver oroa er!

Svar på tråden 10000 funderingar :/