Inlägg från: mr me |Visa alla inlägg
  • mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 17:45:36 följande:

Nej, jag kan inte förstå hat mot de som har en annan politisk uppfattning än en själv. Det är omoget och onyanserat.

Att överhuvudtaget generalisera om grupper på det sätt du gör i din trådstart är ganska barnsligt och inte särskilt konstruktivt.

Fast nu handlar det ju inte enbart om politiska åsikter utan om att feminismen gjorts till statsideologi.

Om du är feminist och har den åsikten för dig själv är en sak, men att man sedan tvingar på människor den ideologin så finns det ingen anledning att respektera den. Totalitära ideologier ska givetvis motarbetas.

Det finns inget "omoget" eller "onyanserat" med det alls.
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 18:04:12 följande:
    Det beror på vad man menar med diskriminering. Det finns idag ingen laglig diskriminering. Däremot finns det fortfarande strukturer inom samhället som gör att kvinnor ändå förfördelas ekonomiskt.

Kvinnor tjänar 80% av vad män gör. Kvinnor som grupp är alltså fattigare än män.  Hur ska man förklara det? ja, man kan göra det enkelt för sig, som du, och säga att det beror på att män är "viktigare" och "presterar mer" än kvinnor. Men det, måste du förstå, är en åsikt du har. Inte ett faktum.

Det enda faktum som finns är att kvinnor tjänar mindre än män. Hur det ska förklaras, eller om man ska göra något åt det, är åsikter, med politiska implikationer. Du får tycka vad du vill. Men du framstår som ganska barnslig och enkelspårig om du på allvar tror att värdet av en människas arbete sitter i könsorganet allena.
    För det första ljuger du.

Jag skrev inte att män är viktigare än kvinnor, så det citatet var en lögn. Jag skrev att "för arbetslivet i stort är män viktigare än kvinnor". Det är inte samma sak.

Sluta ljuga!

Män bidrar mer till yrkeslivet än kvinnor gör. Därmed inte sagt att kvinnor är oviktiga eller redundanta i yrkeslivet, för så är det inte, men det är oärligt att göra som du och alla feminister och komma yrandes om "80%" och hävda "diskriminering" när det är falskt.

Dock förekommer det omfattande strukturell diskriminering i Sverige och den drabbar i synnerhet män. Män är strukturellt diskriminerade, både lönediskriminerade och diskrimineras vid tillsättandet av tjänster.. Varje gång man kvoterar diskriminerar man nämligen dem som får ställa sig sist i kön för att de har fel kön eller hudfärg. Och det är givetvis fel och oacceptabelt att det får fortgå.

Det är inte en åsikt jag har, det är fakta, det finns heller inget stöd i forskning för siffran "80%" ens om man räknar på det utifrån det feministiska perspektivet om att män och kvinnor presterar likvärdigt.
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 18:11:05 följande:
    Jo, det handlar om politiska åsikter eftersom de flesta politiska partier i Sveriges riksdag är feminister. Vi har ingen diktatur. Det går utmärkt att rösta in ett parti som inte är feminister. Eller starta ett eget parti.

Jag tycker det är omoget att hata politiska motståndare som grupp. Du tycker inte det. Fine.
    Kovändningen som flera politiska partier gjort om att bli "feministiska partier" och anamma en religiös tro på feminismen har tagits över huvudet på både väljare och partimedlemmar.

Det är inte demokrati. I Sverige är demokratin sedan länge satt på undantag.

Det handlar inte om "politiska mottståndare som grupp". Det handlar om att avsky en totalitär samhällsordning och det är varje god demokrats skyldighet att avsky och ta avstånd ifrån totalitära tendenser och samhällssystem.
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 18:11:05 följande:
    Förövrigt måste jag säga att ditt användarnamn beskriver dig väldigt bra. Det är väldigt ogenomtänkt det du skriver.

Med risk för att du "pikar" mig för mitt användarnamn.
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 18:31:58 följande:
    Det blir svårt att räkna upp en mängd strukturer i ett diskussionsforum, men du kan få ett exempel:

Fakta: kvinnor tar ut största delen av föräldraförsäkringen, ca 90%

Detta kan man förklara på olika sätt. Ett sätt är att säga att det beror på strukturer och könsnormer. Dessa verkar hämmande på både män och kvinnor. Män som vill vara hemma har inget moraliskt stöd för att kräva sin rätt. En möjlig åtgärd blir då att individualisera föräldraförsäkringen.

Man kan också förklara det på andra sätt. Till exempel; kvinnor föds med en predestination att ta hand om barnen. Kvinnor är genom blotta närvaron av en snippa bättre på det. Det är naturligt och det ska vi inte ändra på.
    Eller så kan man förklara det med det feministiska synsättet; att alla män varje månad samlas i en stor underjordisk sal där de anförda av djävulen själv konspirerar mot alla kvinnor och kommer på nya sattyg som man kan plåga kvinnorna med.

Eller, bara för att det kan vara lite uppfriskande med lite vetenskap och upplysning såhär på kvällskvisten, kan man förklara det med vetenskap och biologi.

Att kvinnors hormonnivåer, som östrogen, progesteron, prolaktin och oxytocin, rusar i höjden och spelar den mest feministiska och kvinnosaksmedvetna kvinna ett ordentligt spratt så snart hon fött barn.

Plötsligt blir karriär och jobb inte lika intressant längre och den mest ideologiskt blodröda upp till kamp-kvinna tycker plötsligt att mannen gott kan fösas ut i arbetslivet medan hon är hemma och "tar igen sig".

Science is the shit!

En dos naturvetenskap om dagen skulle hålla det feministiska mörkret borta!
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 18:40:50 följande:
    och där gick proppen ur ja. Tack och Adjö.

Ajdå, där blev det överhettning märker jag. Det är inte lätt för feminister när de blir bemötta med vetenskap. Lite som för vampyrer och solljus.
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 19:29:02 följande:

Om du vill att någon ska ta till sig de sakliga argument du för fram här och var, så behöver du rensa dina inlägg från konspirationsteorier. Du behöver också sluta föra fram dina åsikter som fakta.

Det blir lite svårt att "rensa dina inlägg från konspirationsteorier" när jag vill diskutera feminism. Hur ska man kunna diskutera Sveriges mest utbredda och populariserade konspirationsteori om man inte får ha med den i ett inlägg?

Ett exempel på sakligt argument är när du för fram kvinnliga hormoner som orsak till skillnader mellan män och kvinnor. ( Här kan du få medhåll från många konservativa som ofta har den uppfattningen)

Men kors i taket! Där träffades feministen av en strimma vetenskapligt ljus. Får jag fråga om det sved eller gjorde ont? Och nu undrar jag inte för att retas, jag är faktiskt genuint nyfiken och vill veta! Högg det till på något sätt, kändes obehagligt kanske?

Men att påstå att Sverige är en totalitär stat, att feminister hatar män och annat trams funkar inte. Det är en åsikt du har som ytterst få delar. Du måste förstå det, annars kommer du aldrig att få gehör.

Jag skrev inte att Sverige är en totalitär stat. Jag skrev om "en totalitär samhällsordning" och "totalitära tendenser och samhällssystem". I övrigt är feminismen en ideologi som (delvis) går ut på att sprida manshat och mansförakt och du har själv här i tråden spridit osanningar om män och att män diskriminerar kvinnor.

Sedan är feminismen en del av den marxistiska kulturella idén om det stora kollektivet där alla är utbytbara kuggar och därmed identiska. Feminismen är en del av den (kultur)marxistiska ideologin.
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-28 21:30:25 följande:

Du struntade uppenbarligen i allt jag skrev. Ja, ja. Det är ditt val. Lycka till med att få någon att "diskutera" med dig. Eller bry sig om vad du skriver.

Nej, jag brydde mig om vad du skrev. Faktiskt.

.
    Palestrina skrev 2015-01-29 00:07:08 följande:
    Jag hoppas verkligen att du inte tror att det du skriver blir vetenskap, bara för att du använder ordet vetenskap i en fullständig mening.

Nej, varför skulle det bli det?

Har du något att invända emot förresten? Något konkret?
  • mr me
    Gung Ho skrev 2015-01-28 23:39:26 följande:

I dessa trådar brukar de bittra (manliga) förlorarna samlas för att beklaga sig....likaså denna gång

"Manlig förlorare"? Hur menar du då?

Är jag en "manlig förlorare" och på vilket sätt? Vad har jag förlorat?
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-29 08:29:10 följande:
    Din värdighet, skulle jag säga. Det finns liksom ingen balans i dina inlägg. Det är liksom sakliga argument blandat med konspirationsteorier, paranoia, påhopp och rent påhittade saker. Det verkar som att så fort någon påstår något som är negativt för feminism eller om feminism så håller du med och tar till dig men det som är positivt för eller positivt om feminism slår du ifrån dig utan eftertanke. Det är liksom ingen rimlighetskontroll. Du är väldigt bra på att klumpa ihop alla feminister i en och samma grupp och du verkar ha svårt att skilja på sak (feminism) och person (feminister).

Allt ovanstående gör att det blir lite tråkigt att diskutera med dig. Du har bestämt dig från början. Du diskuterar för att propagera för andra om din övertygelse, inte för att du är nyfiken på andras synsätt eller för att lära dig nått. Lite synd, tycker jag.
    Jag undviker att bemöta dina första påhopp på mig och går vidare med det du skriver senare i inlägget.

Problemet med feminism är att när man börjar dissekera den och ta till sig "positiva" aspekter av den så inser man ganska snart att man inte längre har feminism. Den smulas sönder då helt enkelt...
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-29 10:25:21 följande:
    Jasså? Ja, då gör jag ett sista försök, och försöker reda ut följande eftersom du gärna ville ha svar på det:
    mr me skrev 2015-01-28 19:49:24 följande:
    Men kors i taket! Där träffades feministen av en strimma vetenskapligt ljus. Får jag fråga om det sved eller gjorde ont? Och nu undrar jag inte för att retas, jag är faktiskt genuint nyfiken och vill veta! Högg det till på något sätt, kändes obehagligt kanske?
    Att förklara sociala och samhälleliga könsskillnader med hormoner (eller andra biologiska. medfödda skillnader) är mycket, mycket  vanligt. Det är också en mycket gammal företeelse. Det finns en särskild gren inom feminismen, s.k. "särarstfeminism" som vill förklara sådana  könsskillnader  på det sättet. Som jag nämnde har denna typ av feminism företrädare bland mer konservativa partier. Dina föreställnigar om feminister. och feminismen inom Sveriges riksdag behöver alltså revideras.

Jag har alltså hört det här argumentet otaliga gånger. jag har till och med läst det här på FL flera gåner.  Jag tror att  de flesta som diskuterat feminism på universitet, eller inom politiska organisationer har hört det många gånger. Man blir därför fundersam när du verkar tro att det är något nytt.Jag minns inte om jag kände något särskilt när jag hörde argumentet första gången. Det tror jag inte. 

Sen har du blandat ihop "sakargument", "med fakta"

Att försöka förklara samhälleliga könsskillnader med hormoner är sakligt, men det är inget "faktum". Att vi har hormoner är fakta. Att vi påverkas av dessa är fakta. Att skillnader i arbetslivet beror av dessa hormoner är en tes/teori/åsikt. Inte fakta.

Om du vill driva tesen att skillnader mellan män och kvinnor i arbetslivet beror på olika hormoner (eller andra biologiska skillnader)så kan du göra det (det är som sagt inte så ovanlig tes). men det räcker inte att säga att "så är det". det är definitivt inte "vetenskapligt ljus"

Jo, jag har läst feministisk litteratur och en del texter och känner till de två stora huvudgrenarna av ideologin (likartsfeminism och särartsfeminism). Problemet är att medan likartsfeminismen gör alla de där anspråken på att män och kvinnor är likadana så gör särartsfeminismen i princip inga anspråk alls utan säger att kvinnor och män är olika.

Det blir ingen ideologi kvar då. Särartsfeminism betyder att man egentligen inte har någon relevant åsikt som skiljer ut sig från mängden. Det är en plattityd "ideologi".

När Paula Bieler (SD-riksdagsledmot) förra året "kom ut" som särartsfeminist så betydde ju det ingenting annat än att hon lade sig platt för ett etablissemangskrav om att man måste kalla sig feminist för att bli accepterad.
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-29 13:54:30 följande:
    Det problemet har du nog mest för att du har en helt felaktig bild av vad feminism är. Fast vi har ju gått igenom det tidigare utan framgång...
    Jag är faktiskt ganska säker på att jag är mer påläst och mer insatt i vad feminism är än både du och de flesta feminister på det här forumet är.
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-29 14:06:33 följande:
    Om du är det, hur kan du då tro att den började i jämställda samhällen? Du svarade ju t.ex. inte på om du ansåg Sverige på 1800-talet var jämställt.
    Den där frågan har redan ställts och jag har redan besvarat den.

Jag är fortfarande inte feminist och har inte en feministisk utgångspunkt i livet.

Sedan 1800-talet är det mycket som har förändrats i Sverige, vissa saker till det bättre och andra till det sämre, både för män och för kvinnor. Och vad som är vad är inte heller alla gånger så lätt att avgöra.

Det fanns en fattigdom och en, i synnerhet i Stockholm, utbredd misär som vi idag har svårt att riktigt fatta. Medellivslängden var skrämmande låg, under 30 år. De flesta män dog innan de ens hunnit lämna tonåren bakom sig.

Det var ingen bra miljö kort och gott och jag är glad att vi lämnat den misären bakom oss. Men för feminister tycks allt kretsa kring hur kvinnor hade det då och att de for illa, utan att man ens nämner hur mycket sämre det var för de flesta av männen.

Män hade inte heller rösträtt på 1800-talet, många var fattiga, många dog i sjukdomar. På många sätt hade kvinnor det bättre än männen då, de levde längre, var generellt sett friskare och drabbades sällan av samma misär.

Men mitt svar på din fråga kommer gå över huvudet på en feminist som du eftersom verkligheten är för komplex för de flesta feminister att förstå.

I feministernas värld är det ett ont patriarkat och sexistiska män överallt som hotar deras tillvaro.
  • mr me
    Gung Ho skrev 2015-01-29 20:43:56 följande:
    När man ser vissa mäns gnällande på

Familjeliv så börjar man undra vad männen egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jaha?

Var du tvungen att skriva det för att du var rädd för att jag för ett ögonblick skulle tvivla på det manshat som de flesta feminister odlar?

Glad
    Bjoer skrev 2015-02-03 10:38:10 följande:
    Skönt politikersvar som undviker frågan. Ja, alla hade det sämre. Det var synd osv. Berätta nått vi mer vi vet! Men anser du att det var jämställt? Om inte, till mannens fördel? Till kvinnans? Eller svarar du "Vet ej.", vilket också är ett helt ok svar?

Medellivslängden verkar har legat på 48,8 för kvinnor och 45,1 för män 1861 och därefter en stadigt ökande trend. Vid 1800 låg den på 37 år (ospecificerat kön, lite längre för kvinnor, lite kortare för män). Fast du lär väl påstå att jag ljuger igen antar jag..., trots källor.

Förövrigt är kvinnor precis lika sexistiska som män och inga av dem är överallt på det sätt du tror feminister ser världen.
    Nej, det var ett faktabaserat svar. Jag vet inte ens vad jämställdhet är, ingen tycks veta det, män och kvinnor är inte likadana och vad syftet med jämställdhet är eller om det ens är eftersträvansvärt är jag inte övertygad om.

Du tycks, återigen, missa att jag inte är feminist.

Jag är emot tanken på kvoteringar och på att forcera fram en feminist-marxistisk totalitär samhällssyn eftersom jag inte bekänner mig till den ideologin.

Du gör missen att tro att jag skriver under på din ganska inskränkta och intoleranta syn på världen, vilket jag inte gör. Om någon kommer till mig och börjar prata om jämställdhet så vill jag ha en definition av vad det är och vad man rent konkret är missnöjd med.

När dessa feminister sedan börjar prata om löneskillnader och mäns våld mot kvinnor anför jag som motargument att de påståenden som görs i lönedebatten är felaktiga och att feminismen som ideologi snarare gynnar än motverkar det man menar är "mäns våld mot kvinnor".
  • mr me
    Solidaritet skrev 2015-02-03 11:28:02 följande:
    Vad har du för belägg för någonting överhuvudtaget som du kväker ur dig?
    Väldigt bra belägg, beroende på vad du syftar på?

Är det något särskilt av det jag skriver som du tänker på?
  • mr me
    CisPerson skrev 2015-02-13 08:35:42 följande:

Jag är feminist.

Att påstå att män inte har fördelar i samhället är som att obstinat hålla för öronen och sjunga högt när någon pratar. Därmed inte sagt att män inte påverkas negativt av ett patriarkat.

Sverige 2015. Pojkar uppfostras i stor utsträckning fortfarande att inte visa känslor, vara stora och tuffa och uppmuntras till våldslekar. Flickor tystas fortfarande i klassrummet för att ge plats åt pojkarna och där ligger fokus på att vara så snygg som möjligt. Tonårstjejer växer upp med uppgiften att vara så jävla knullbar som möjligt för att ha en möjlighet i världen. Utseendehetsen triggas av männens syn på hur en kvinna BORDE se ut vilket gör att ätstörningar, psykisk ohälsa och självskadebeteende ökar. Likaså bland unga män/pojkar som inte lever upp till normen att vara stereotypt manlig.

Löneskillnader existerar fortfarande, kvinnor i fertil ålder nekas jobb pga eventuell barnalstring.

Kvinnor kan inte ha på sig vad som helst utan risk för våldtäkt som skylls på henne, eller blir hånad pga övervikt eller andra attribut som inte passar normen. Män kan springa halvnakna på stan och får möjligtvis några ögonbryn att höjas.

Kvinnor ignoreras ofta i situationer där män har stereotypt vanan (byggvaruhus, säljare etc) likaså att män ignoreras när det handlar om barn. Många män kan vittna om hur BVC-personal bara vänder sig till kvinnan.

En självständig stark kvinna ses som okvinnlig och udda men en man med samma attribut är norm.

En kvinna med känsloyttringar och svaghet är norm men en man med samma attribut är omanlig och "fjollig".

Jag som feminist strävar inte efter ett samhälle där kvinnan är norm utan där människor oavsett kön, ålder och ursprung ska ha precis samma livsvillkor utan värdering. Där DEN ENSKILDE INDIVIDEN ÄR NORM.

Källhänvisning: Alla diskussionsforum på internet, tidningsartiklar, tidskrifter, böcker, politik, individuella upplevelser och sunt förnuft.

När man läser sådana här inlägg så ser man direkt vilken brunn av okunskap som feminismen hämtar sin näring ur.

Män och kvinnor är biologiskt olika, vilket ger upphov till en stor del av våra olikheter. Det brister i förståelse redan där hos feminister och det är de sjunkande skolresultaten som är en välsignelse för feminismen.

Feminismen är en dumhetsideologi och är beroende av att människor inte har en grundläggande förståelse för exempelvis ideologi. Den är, tillsammans med kulturmarxismen i stort, våra dagars religiösa tro.

Nej, det finns inte något "patriarkat".

Nej, kvinnor är inte diskriminerade.

Nej, män har inte fördelar, tvärtom finns det en hel del särlagstiftningar som gynnar kvinnor (män är alltså "strukturellt" diskriminerade).

Och när det gäller manliga och kvinnliga "attribut" så är det något feminister framförallt värnar och kämpar för att upprätthålla. Jag har åtskilliga gånger från uppretade feminister här på forumet fått ta emot kränkningar och påhopp utifrån de feministiska mansidealen.
  • mr me
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-16 10:35:27 följande:
    Ja, det finns vissa biologiska skillnader mellan män och kvinnor.

MEN

det går inte att bevisa att dessa ger upphov till sociala/kulturella  skillnader så som löneskillnader eller yrkesval, eller personlighet. Hur ska man kunna bevisa det? då får du sätta ett antal nyfödda på en öde ö och låta dem växa upp utan influenser från kultur och se "hur dom blir" . 

Att det finns biologiska skillnader är inget bevis för att dessa ger upphov till beteendemönster. 

sen får man gärna som argumentera för att det är det mest sannolika. Jag föreslår att du gör det. Varför är det mest sannolikt?

Det är inte sant, men hursomhelst, låt säga för en stund ATT det är sant så spelar det ändå ingen roll.

Att en omständighet inte kan bevisas är inte samma sak som att den inte finns och att allt som denna omständighet kan tänkas ge upphov till istället kan förklaras med olika feministiska religiösa och konspiratoriska idéer.

Män utför de tyngsta arbetsuppgifterna och är betydligt viktigare för utveckling, konstruktion och produktion i samhället. Det är män som bygger samhället, anlägger vägar, bygger hus och uppfinner ny teknik.

Att män då tjänar mer pengar än kvinnor är inte ett dugg konstigt och de små löneskillnader som finns beror på strukturell diskriminering av män där kvinnor får en saftig lönepremie enbart pga sitt kön.

Kvinnor behöver inte prestera i närheten av lika mycket som män för att åtnjuta samma lön, vilket är resultatet av en feministisk politik som i längden är kontraproduktiv och skadlig för samhället.

Sedan vet jag att religiöst övertygade feminister ser rött när de läser ett svart-på-vitt resonemang om hur det faktiskt ser ut. Men jag är inte pigg på att anamma en falsk feminist-religiös-fascistisk världssyn endast på grund av arga rödstrumpor med ett bristande intellekt.

• mr me
    Solidaritet skrev 2015-02-16 07:28:24 följande:
    Du är emot att feminister buntar ihop män i en hög och kallar dem för ett patriarkat, och också emot att vi talar om mäns våld som en grupp, men du har inga bekymmer med att bunta ihop feminister i en hög och ålägga dem kollektiv skuld för allt som en feminist någonsin uttryckt? Drömmer
    Det mesta du skriver är totalt ogenomtänkt nonsens, naturligtvis, så jag bemödar mig inte med att bemöta det. I synnerhet inte när jag redan bemött det tidigare men du kommer dragandes med nya feministiska dumheter och påhittade floskler.

Men det här kan jag ändå svara på eftersom det är ett fördummat feministiskt påhopp som en del kanske tror är egalt.

Det är skillnad på män som grupp, män är ett kön, och feminism, som är en ideologi. Man kan inte jämföra en ideologi med ett kön, givetvis.

Feminism kan man givetvis "bunta ihop" eftersom feminismen har ett antal grundläggande trossatser som delas av alla feminister och de korkade uttalanden som görs bygger på dessa trossatser.

Detsamma kan inte sägas om män eftersom man är något man föds till att vara och inte en religiös tro som man måste skriva under på.

Sedan vet jag att det finns många, i synnerhet unga kvinnor, i Sverige som kallar sig feminister utan att riktigt veta vad feminism är eller går ut på. De behöver inte känna sig träffade enbart för att de pga ungdomligt oförstånd gått med i en religiös sekt som de inte riktigt förstår sig på.

Det är många som är med i religiösa sekter, politiska ungdomsförbund mm som unga bara för att det är lite häftigt och utan att riktigt veta vad de ger sig in i.
  • mr me
    Digestive skrev 2015-02-19 18:51:04 följande:
    Nej, inte en ideologi utan flera och fundamentalt olika ideologier.

Nej, det finns inga grundläggande trossatser utöver ledordet rättvisa.

Mycket förvirrat skitsnack och rena känsloytrringar det här. Börja hantera känslor med förnuft istället. Att envisas med lägsta möjliga nivå, diskussionsmässigt som kunskapsmässiga, ger absolut ingenting. Ingen politiker kan ta det här på allvar och det spelar ingen som helst roll hur många bortkomana stollar som skriker på dem - för politiker kan likväl inte låtsas politik. Därför kräver en förändring seriös och gångbar kritik, vilket det här bortkomna skitsnacket inte utgör på något vis.

Väx upp. Det ser bara löljigt ut och ger ett fullständigt kontraproduktivt resultat. Kunskap ger makt, inte att sitta och vråla ut oförstånd.
    Så du menar att feminism är många feminism är många ideologier och den enda gemensamma nämnaren är "rättvisa"?

Det var ju kreativt och nytänkande... (sarkasm)

Lite som socialism då? Eller liberalism? Eller i princip vilken annan ideologi som helst som gör anspråk på universella värden.

Feminism grundar sig på okunskap och en ovilja att inse att människor är olika därför att vi föds olika. Män är inte kvinnor och kvinnor är inte män. Att försöka forcera fram ett feministiskt samhälle innebär enorma orättvisor för många människor och alla är egentligen förlorare på ett sådant samhälle.

Det är inte tryggare för kvinnor att gå ute en sen kväll idag än det var för 30 år sedan. Anledningen är att feminismen är med och skapar ett otryggare samhälle för kanske inte minst kvinnor.
  • mr me
    Johan75 skrev 2015-03-02 10:55:53 följande:
    1. Jag är övertygad om att de allra, allra flesta "tokfeminister" är passionerade motståndare till att man skär av klitoris på tjejer.

2. Det är redan förbjudet enligt svensk lag att skära klitoris av minderåriga tjejer. 

3. Det är naturligt att vi människor vänder oss först mot det vi uppfattar som orättvisor där vi själva verkar. De flesta svenska "tokfeminister" drabbas nog betydligt oftare av det de uppfattar som sexistisk reklam än kvinnlig omskärelse. 

Du har all rätt i världen att tycka att dagens svenska profilstarka feminister prioriterar märkligt, men inlägg som dessa är ju bara onödigt fördummande - till och med för att vara på ett publikt anonymt forum som detta.
    Hursomhelst är det ju så att feminister har en förmåga att välja sina strider och gå minsta motståndets väg.

Kan man sparka på en oskyldig vit man som aldrig kommer att kunna "ge igen" så gör man det mer än gärna, oavsett hur banalt det är.

Men när det skrivs om en brutal gruppvåldtäkt på en Finlandsfärja så sitter man som tysta och rädda små möss och kanske piper något om att de som pratar om våldtäkten är rasister.

Feminismen är i första hand en massrörelse i händerna på makten. Kvinnor är nämligen väldigt fogliga av sig och skapar man en ideologi för kvinnor så kommer många att ansluta sig till den och lydigt göra det de beordras att göra och lydigt tycka det de blir tillsagda att tycka.

Feminismen är möjlig tack vare mäns och kvinnors olikheter där kvinnor agerar mer i flock och är mer biologiskt betingade att irrationellt följa en trendig rörelse än män är. Det skulle inte gå att skapa en motsvarighet för män som bygger på samma irrationella premisser eftersom män skulle börja ifrågasätta och undra om det som sägs stämmer. Det gör inte kvinnor.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?