Inlägg från: Nelliesson |Visa alla inlägg
  • Nelliesson

Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!

Ja vi får se det är inte säkert man vill vara borta så länge. Det är ju ändå sjukhuskänsla trots allt. Det är annorlunda på Varberg där får man stanna så länge man önskar om de inte frågar om det är okej att man kan tänka sig åka hem om de har mycket. Så sa dem till oss på kursen och vår barnmorska på mvc. Okej kanske räcker med två par mjukisbyxor och ett par leggings. Tänkte ha mina mammajeans men de kanske inte är så bekväma efter en förlossning? Kan tänka mig att det gör rejält ont där nere :/ Men man får ställa in sig på detta nu har inget val bebisen ska ut oavsett och man får den finaste belöningen

• Nelliesson

Jag har med köpt lite billigare amningsbehåar nu och tänker köpa dyrare i exakt storlek efteråt. Verkar som det är det bästa för ekonomin med. Gick in i en bhaffär och hon tycker man ska vänta till efter förlossningen och se hur stora brösten blir så man får rätt storlek då det är väldigt viktigt speciellt under amning. 

• Nelliesson
    mmjansson85 skrev 2014-05-20 12:46:21 följande:
    Det är så jag tänker också. :) Jag kommer nog köpa amnings bh på triumph efter förlossningen så det blir bra passform. :)
    Ja det är nog det bästa att gå in i en kunnig bhaffär så man får hjälp, allt för många går med fel storlek  
  • Nelliesson
    Towandaa skrev 2014-05-19 11:23:51 följande:
    GLÖM INTE ATT NJUTA (ja, trots alla krämpor)

Sitter och läser allt ni skriver och håller med er i väldigt mycket. Jag har själv problem med fogarna, sammandragningar och är så tjock nu att det börjar bli besvärligt att torka mig efter att jag varit på toa...(ursäkta beskrivningen...). Har nojat över förlossning, riskerna med min ålder, vad som händer efteråt och mycket annat. Börjat köra som en kärring eftersom det är så många fartdårar på vägarna, ja ni fattar att jag inte är ett dugg bättre.

Vad flera av er dock verkar glömma är att faktiskt ta tillvara på detta fantastiska tillstånd som en graviditet är! Nu är jag troligen lite äldre än flera av er och jag har ynnesten att få bli mamma för första gången vid 42 års ålder och det har varit en lång väntan på våran Skrutt. Jag försöker så gott jag kan glädjas åt allt som händer och lära känna bebisen under tiden. Skrutten har redan nu ett ganska tydligt tidsmönster och det tycker jag är skithäftigt. Reagerar på viss sorts musik och började rocka loss är jag spelade Rolling Stones. Blir lugn av pappas röst och när jag klappar magen där rumpan för tillfället råkar befinna sig. Jag har börjat sjunga lite barnvisor och det verkar också uppskattat (eller så är det vilda protester Tyst, får väl se när Skruttis kommer ut). Det här blir med stor sannolikhet vårt enda barn och jag tänker njuta av varenda minut så gott jag kan.

Som en vännina till mig brukar säga "Det blir som det ska".

Har bf 12/6 och har nu slutat jobba och idag är första dagen på ledigheten och har redan problem med att ta det lugnt som många av er andra. Meningen med ledigheten är ju att vila och ta det lugnt. Har redan kört flera tvättar och svabbat golv (vilket jag nu ångrar, ont som faan i fogarnaSkrikandes) trots att jag senast igår satt och predikade för sambon att nu får han ta över allt ansvar för hemmet då jag inte vill riskera mer smärta än nödvändigt Foten i munnen.
    Nu sitter jag dock på uteplatsen i solen och njuter och tänker inte göra mer än att laga mat senare idag. Det tar väl några dagar att vänja sig vid att bara kunna vara. Cool

TA VARA PÅ DE GODA STUNDERNA!!!
    Vad bra skrivet! Det är klart att man ska ta vara på varje minut, sekund som man är gravid, det är fantastiskt att kunna bära ett barn så här! Känna sparkar varje dag Men det värsta är att jag knappt har några snygga kläder :( går med mjukisbyxor varje dag och linnen annars går jag med klänning när det är varmt men man saknar sin garderob Tycker det är onödigt att slänga pengar på kläder man ändå inte kan ha sen.Jag köpte mammabyxor som jag trodde skulle passa till nästa graviditet också men de är för små nu när jag är höggravid så går med tråkiga kläder nu fram till förlossningen och lite efter men i sommar ska jag försöka att ha så mycket klänningar som möjligt Det är tråkigt att man inte kan ha snygga kläder när man vill visa sin fina mage och ta massa snygga foton men är omöjligt att ta fina bilder om man inte har några kläder :( Kommer i två klänningar iallafall får nöja mig med det
  • Nelliesson
    DevilsDaughter skrev 2014-05-21 15:06:36 följande:
    Jag tänker att det borde vara lite lättare att kunna amma i lite finare kläder nu på sommaren än annars.. Löst sittande klänningar och linnen går ju alltid att vika undan.. Har tidigare fått barn på höst-vinter-vår så tänker mig att det inte borde vara ett lika stort problem på sommaren..
    Exakt så tänker jag med, fast nu är detta mitt första barn men verkar som att alla mina klänningar är för små:( kommer jag komma i dem igen efteråt? Annars får jag köpa nya klänningar i lite större storlek men då kanske jag inte kan ha dem nästa sommar? Hur tänker ni där?
  • Nelliesson
    mmjansson85 skrev 2014-05-21 14:28:30 följande:
    Jag går också runt i mjukisbyxor. Jag har mammabyxor som jag får på mig men jag tycker att dom trycker för mycket under magen. Jag köpte några långa linnen från gina tricot i strl medium som funkar nu och som jag även kan ha när jag ammar. Det är lite tråkigt, vill inte ens kolla i garderoben för att allt som är fint är för litet men det är ju inte för alltid som tur är!
    Vi kommer kunna ha snygga kläder igen! Det är bara en tidsfråga Flört
    Haha ja det är knappt så man vill kolla in i garderoben för där gömmer sig alla fina kläder som jag en gång kunde ha som jag drömmer om att komma i igen men det känns inte möjligt speciellt inte mina favvobyxor :( 
  • Nelliesson

Blir det inte för kallt med klänning vissa dagar? orolig över men då kanske man kan ha någon snygg cardigan till? 

• Nelliesson

Fina maxiklänningar kan man ha eller andra lätta sommarklänningar med tunna band som man lätt kan dra ner för att lättare amma.

• Nelliesson

Är det någon mer som städar och håller på så man blir tokig? Ska ta det lugnt de sista veckorna men det är inte lätt när det är så mycket hela tiden hemma, som att laga mat, städa, ta ut sopor, hämta posten, gå ut med hunden.. Har fått tider på mvc varannan dag nästan för att bebisen är liten och jag hade högt blodtryck men har ingen äggvita.. så blir många körningar fram och tillbaka och vill helst slippa köra nu dem två sista veckorna.. 

och man säger att gravida ska ta det lugnt de sista veckorna? Hur går det ihop? Känns som att bebis aldrig vill komma :( 

• Nelliesson

Ja det är nog bäst att ta det lite mer lugnt man måste inte städa hela tiden och hålla rent och snyggt fast man vill det är ganska pedant det enda som krävs egentligen är att hunden får stimulans och motion och jag känner att inte jag ger den tiden till hon nu eftersom promenaderna blir begränsade, jag kan inte gå så fort känns som att man vilar hela tiden men inom mig är det en inre stress pga att man inte vet när bebis ska komma och alla mvc kontroller tar också på krafterna  

• Nelliesson

Vad skönt att det inte bara är jag som har det så min man har med sagt till mig att ta det lugnt och att han fixar och donar här hemma men jag känner mig så dum som är hemma hela dagarna om jag inte gör något och han får slita på jobbet och komma hem och göra alla vardagssysslor det tycker inte jag känns rätt därför håller jag på för fullt men jag ska nog försöka att ta det lite lugnare nu de sista veckorna ändå, försöka iallafall

(Jag har med haft ont i örat men det var för att jag spräckte trumhinnan för två-tre månader sedan och fick ha antibiotika i ena örat då jag är lite hörselskadad på det, jag petade in en tops i örat, klantigt jag vet.. !!  

• Nelliesson

Ja äntligen 1 Juni den bästa dagen på hela året för då fyller jag år och nu är det inte långt kvar förrän den lille kommer!

• Nelliesson

10 dagar till BF nu börjar känna av nere vid låren, benen och runt rumpan på sidorna av höfterna börjar göra rejält ont nu någon som vet om det är foglossning? Barnmorskan sa att jag skulle gå till en sjukgymnast om det blir värre? men hur vet man om det är riktiga värkar? 

• Nelliesson

Kia: Det är ditt andra barn va? Då borde den komma lite tidigare så det blir nog en Junibebis ändå?

• Nelliesson
    soffipropp1987 skrev 2014-06-03 10:37:17 följande:
    Hej!
    Har hängt lite här i din tråd utan att skriva.
    Då har vi bf samma dag (mitt första barn)! Läste någonstans i tråden att du ska föda i Varberg, det ska jag med Glad
    Det känns inte så konstigt längre när det dyker upp nya smärtor, det är ju dags snart. Jag har själv inte haft några förvärkar alls, bara lite sammandragningar emellanåt.  Har mest foglossning i blygdbenet vilket är ganska obehagligt, speciellt när man ska lyfta på benen eller vända sig i sängen.

Åh vad spännande!! Ja vi bor i Varberg så det blir självklart att vi ska föda där men man är lite spänd hur det kommer att vara  Vad skönt för dig jag har haft sm konstant från v 25 och fick spruta för det och då lugnade det sig lite men nu har det kommit riktigt kraftiga sm men det är trots allt inte så långt kvar nu!
  • Nelliesson
    Kia82 skrev 2014-06-03 11:03:44 följande:

Nej det är mitt fjärde. Inatt har jag varit på toaletten SEX gånger och kissat, slitit, spytt om vart annat. Igårkväll hade jag mycket förvärkar och idag har jag ett otrevligt tryck i magen, mår illa och har varit på toaletten och gjort alla tre saker nu på morgonen också. Jag känner mig, blek, trött och skakis. Hade jag varit lite närmare bf så hade jag nästan trott att det låg i startgroparna men nu så är det ju 3,5 vecka kvar.
    Ja just det ditt fjärde så spännande! jag har med varit uppe inatt på toa en gång varje timme om inte mer börjar bli lite trött på detta eviga springande till toaletten! Oj det låter inget vidare som tur är så har mitt illamående försvunnit igen. Men det kanske är på gång? Kroppen förbereder sig på vad som komma skall
  • Nelliesson

Vår bebis är liten i storleken och fick göra ultraljud för att se hur stor bebisen är och den är -16 om det är -22 så startar man förlossningen och nu en vecka senare hade den gått ner i kurvan igen :( och ska göra ultraljud igen.Är orolig om bebisen inte växer något mer :( Men både jag och min man var små så det kan vara att vi får små bebisar med men då kanske de startar min förlossning? Någon mer som har liten bebis i magen?

• Nelliesson
    soffipropp1987 skrev 2014-06-03 11:17:08 följande:
    Jaha, jo vi bor också i varberg och det känns väldigt skönt med tanke på att det är så många som åker flera mil bara för att få föda här. Klart man är förväntansfull och att det ligger en spänning i luften inför förlossningen. Men iaf väldigt skönt att få föda på ett sjukhus som har gott rykte Glad

Ja hoppas nu att det stämmer att dem är så bra som dem säger! jag har hört många som fått stora bristningar och det oroar mig lite smått men man får helt enkelt lita på bm där!
  • Nelliesson
    Ceciliamaria skrev 2014-06-03 11:57:58 följande:

Jag har också liten bebis i magen, var på TUL för en vecka sen och då räknade dom att hon väger ca 2500g, och jag har BF om exakt en vecka idag.. Ska också föda i Varberg, bor i Kungsbacka ????
    Åh samma som vår bebis nästan våran väger ca. 2400 g , nej vi bor mellan Varberg och Falkenberg  
  • Nelliesson
    DevilsDaughter skrev 2014-06-04 16:50:59 följande:
    LInda: BM säger att det är typiskt för omföderskor att få känningar och så kan det ändå gå flera veckor innan det händer något nästa gång och jag vet ju att hon har rätt tyvärr.. Så irriterande bara!!

Igårförmiddag innan jobbet när jag satt i soffan så fick jag ganska kraftiga sammandragningar och mensvärk, det stack och värkte även ner i ljumskarna när det kändes som mest (gjorde dock inte ONT direkt). Men var såå säker på att det var på gång! Dock åkte jag ändå till jobbet, hela vägen i bilen hade jag mensvärk (ca 15 minuter), inne på jobbet hade jag värk i nedre delen av ryggen under större delen av dagen och det kändes liksom som om det var såå nära för kroppen att sätta igång med värkarna.
    Men när jag skulle gå för dagen så la allting av och sen dess har jag inte känt någonting alls!! Alltså jag var sååå säker på att jag i princip bara skulle hinna in på jobbet och sedan vända för att värkarna skulle sätta igång! Man blir ju så lurad!!
    Har ju fött 3 barn innan och ALDRIG haft förvärkar, trodde jag var "sån" som inte hade det, men tydligen inte.. Åh va besviken jag är! Det värsta tycker jag är att jag ändå är så pass långt ifrån BF som två veckor och dessutom lika gärna kan gå över 2-3 veckor så det behöver ju inte ens vara nära och ändå har jag flera gånger nu varit helt inställd på att förlossningen är på gång! 

Nelliesson: Hur mycket märkte ni på SF-kurvan att bebisen va liten? Jag började mätningarna på översta kurvan, vandrade sedan ner till mittenkurvan för att få ett helt rakt streck under 3 mätningar med ca 2 veckors mellanrum. Sedan sista mätningen (igår) så gick kurvan rakt neråt från förra veckan. Så jag ska in imorgon för TUL. När gjorde ni ert första TUL? Hur många veckor har du gått nu? Jag gjorde ett TUL v 32 för att kolla om moderkakan hade flyttat sig rätt och och då gjorde de ett TUL samtidigt "för skojs skull" (då var ju mitt SF-mått OK.) På det TUL:et var min bebis exakt på medel.. Så är den liten nu så är det ju något som "hänt" efter v 32..

Cecilamaria: Hur många % mindre än medel fick ni på TUL? Hur många veckor har du gått?
    Bebisen har varit liten sen första mätningen och låg lite under normala sträcket men sen gick det upp igen och låg fortfarande under men följde sin egen kurva, kommer inte ihåg exakt veckor men nu för tre veckor sedan hade den inte växt någonting och fick göra ultraljud förra veckan och då var bebisen liten så fick ett nytt ultraljud och gjorde det idag då det visade sig att bebisen inte växt något på de två sista veckorna och när vi mätte låg den under sträcket så imorgon blir det igångsättning med vår lille bebis så det kan hända att det blir dags imorgon! Skrämmande men tryggt samtidigt att  hinna förbereda sig som det kan bli! 

Lycka till alla andra också!
    Berättar mer om det är så att det inte blir imorgon, de ska göra en ultraljud imorgon igen för att verkligen stämma av så att det inte blir igångsättning i onödan, hoppas att  det inte blir kejsarsnitt bara om inte bebisen klarar av en vaginal förlossning. 
Svar på tråden Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!