Inlägg från: Towandaa |Visa alla inlägg
  • Towandaa

Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!

soffipropp1987 skrev 2014-06-21 09:34:54 följande:

Åkte in 16.30 igår och då hade jag haft 3 st värkar. Väl på plats eskalerade det hela och kl 18 va jag öppen 4 cm, på en halvtimma hade jag öppnat mig helt och 20.27 föddes våran lilla son. Alltihop gick chockerande fort och jag fick gott klara mig med endast lustgas.

Stort grattis! Jag hoppas ni mår riktigt bra.
  • Towandaa
    soffipropp1987 skrev 2014-06-21 09:34:54 följande:

Åkte in 16.30 igår och då hade jag haft 3 st värkar. Väl på plats eskalerade det hela och kl 18 va jag öppen 4 cm, på en halvtimma hade jag öppnat mig helt och 20.27 föddes våran lilla son. Alltihop gick chockerande fort och jag fick gott klara mig med endast lustgas.

Stort grattis! Jag hoppas ni mår riktigt bra.
  • Towandaa
    Juronjaure skrev 2014-06-21 17:33:17 följande:

På midsommarafton kom vår lille tjej till världen! Åkte in på morgonen för kontroll pga värkar och sipprande vatten. Undersöktes vid elva och var då öppen 5cm. Tjejen föddes kl nio på kvällen! Vilken otrolig känsla när hon väl kom ut, wow!

Stort grattis!
  • Towandaa

Nyss kom slemproppen och rejält också! Första konkreta beviset att nåt är på gång (förutom förvärkarna förstås). Underbart Skrattande!

• Towandaa
    Tizi skrev 2014-06-21 18:57:12 följande:

Grattis till er som fått bebisar!!

Åh vad jag längtar nu. Snart är ytterligare en dag förbi och därmed är jag en dag närmare att få träffa min bebis.

Vet ni vad ni väntar för kön? Vi har inte kollat denna gång så nu är vi nyfikna!!

Vi vet inte heller vad vi ska få. Ser fram emot överraskningen och om namnen vi valt funkar.
  • Towandaa
    Tizi skrev 2014-06-21 21:25:56 följande:

Towandaa: kul med ett tecken!! Min slemmis har gått lite då och då in och med hinnsvepningarna så jag hoppas såå att det drar igång snart!

Spännande att se vad det blir för kön då! Vi har haft såå svårt med namn till denna. Vad har ni för namnförslag?

Tjejnamn som är på tal här är: Siri, Iris, Elvira, Millie, Leonie, Filippa

Killnamn: Alve, Nino, Nilo, Assar, Max, Elver, Mileon.

Vi har bara 1 tjejnamn och det behåller jag för mig själv än så länge, lite fjantigt kanske, men vi har bestämt att vänta med att tala om det för någon.

Pojknamn är vi inte riktigt klara med: Samuel, Leo, Max är några som är på tal.

Vad har du för BF-dag?
  • Towandaa
    Tizi skrev 2014-06-23 02:43:02 följande:

Nu är vår lilla tjej ute!! Hon föddes 00.16 efter en halvtimme inne på förlossningen. 51 cm lång och 3460g.

Hoppas det drar igång för er andra som väntar nu!!

Evelinaa90 skrev 2014-06-23 08:45:44 följande:

Nu är även lille Elsa född :) hon föddes kl 01.54 inatt och fyra timmar inne på förlossningen !! Det börja med vattenavgång igår kväll kl 21.00!

Grattis till dig Tizi :)

Underbart. Grattis till er båda!!!

• Towandaa
    Kia82 skrev 2014-06-22 16:59:37 följande:

Vi har varit iväg och tittat på syskonvagn idag och det lutar väldigt mycket åt en City jogger då vi redan har den i singelmamma och den är kanonbra.

Det kom mer slem nu på eftermiddagen och det är en väldig massa bökande på bebis och det ilar och trycker på neråt. Sitter och känner efter värkar men får bara en massa smärtfritt sammandragningar. Jag blir så less på det är här.

Här är läget ungefär som du beskriver Kia. Det bökar och bebis gör så gott den kan för att ta sig ut, men vad hjälper det när inte resten av kroppen samarbetar.
    Försöker i alla fall hålla mig lugn och laddar med allt som kan ätas känns det som. Sover faktiskt rätt bra så jag hoppas att jag kommer ha hyfsat med energi när det väl är dags.
    Ska på koll i eftermiddag och kan väl inte hymla med att jag hoppas på en igångsättning om allt är redo, för jag är redo nu, BF+12.
  • Towandaa
    DevilsDaughter skrev 2014-06-23 12:28:56 följande:

Grattis Evelina! Vilket fint namn! 

Towandaa: Ska du till MVC eller förlossningen? 

Tinzu: Läste häromdagen att det är vanligt att blodtrycket höjs i slutet.. Men det ska ju inte skjuta i höjden.. men vid minsta tecken på att det skulle tyda på havandeskapsförgiftning så antar jag att de sätter igång dig, du är ju ändå fullgången.. Hur högt var blodtrycket och hur långt har du gått? Kollade de protein i urinen? Kan kan inte mkt om havandeskapsförgiftning, men jag kan tycka att det låter lite länge att vänta till fredag med att kolla igen..

Kommit hem igen efter koll på sjukhuset (var på ultraljud där de gör denna koll i Sundsvall). CTG och läkarkontroll, han provade att göra en hinnsvepning till för att se om de har nån effekt den här gången. Har nu en hel del sammandragningar/värkar så får väl se om det fortsätter eller avtar igen som förra veckan. Riktigt trött nu. Mår dock överlag bra och bebis frodas så det är jag glad över. Sista kollen på fredag 08.00 och då blir det igångsättning om det inte händer något innan.
    Jag får gå på så regelbundna kontroller på sjukhuset eftersom jag är 40+ och då har de som policy att ha mer koll på mamman de sista veckorna. Man blir kollad 41+1, 41+3 och på 42+1 blir man igångsatt. Eftersom jag och bebis mått bra under hela graviditeten så vill de inte skynda på mer utan låta tiden ha sin gång och det är väl helt rätt.
  • Towandaa

DevilsDaugther: Det känns jättebra att de har så koll, det är skönt.

Vad gäller förvärkarna så har jag nästan exakt på samma sätt som du och insåg idag när jag låg med CTG apparaten på att jag till och med tagit miste på förvärkar och bebisens bökande. Alltså jag har haft mer förvärkar än vad jag trott. Bebisen börjar böka runt när jag får relativt kraftiga förvärkar. Ledsen om jag tar ifrån dig hoppet... Det behöver ju inte vara samma för oss båda dock, även om det låter lika.

• Towandaa
    unborn skrev 2014-06-23 18:22:07 följande:

Gör det ont att få hinnsvepning? Hur går d till, stoppar dem in hela handen eller? Måste ju vara svårt att komma åt :S

Får man det bara om man är öppen några cm?

Jag har gjort två stycken nu med två olika läkare och de kändes mycket mer första gången än andra. Jag tänker att det dels har med läkarens handlag att göra samt hur mycket öppen du är. Försökbara att slappna av och passa på att öva andningen, det gjorde jag.
  • Towandaa

Trött och rastlös på en och samma gång, det kryper i hela kroppen. Hungrig, inte hungrig, äter, men vet egentligen inte vad jag vill ha. Nu äter jag jordgubbar med grädde, får se om jag blir nöjd sen. Nån som känner igen sig?

• Towandaa

Trött idag, hade en tuff kväll och natt, sovit dåligt Rynkar på näsan. Hade rejäla förvärkar igår efter hinnsvepningen så det är ju positivt. Nu har det lugnat sig lite och har mest en diffus mensvärk så hoppas att det tar fart igen om några timmar, vill bara vila lite emellan. Tror dessutom jag har träningsvärk i bukmusklerna efter sammandragningarna. Hoppas verkligen att det tar fart och att vi snart får träffa bebis, vill inte vänta till sista dagen på fredag, bättre om det drar igång av sig själv. Läkaren som undersökte mig igår visade mig statistik på hur mycket högre risken för kejsarsnitt är om man blir igångsatt så jag fördrar den naturliga vägen.

• Towandaa
    Korpfan skrev 2014-06-24 20:18:10 följande:

Nej. Vi har inga fler förlossningar i vårt landsting. Vid akut kqnske de får flyga till umeå eller sundsvall men umeå är ett annat län och sundsvall brukar neka. I mitt fall får jag snällt vänta tills de har plats eftersom det inte finns medicinska skäl till nåt annat. Man undrar ju vad de skulle hitta på om förlossningen skulle komma igång själv.. lägga mig på iva?

Var bor du Korpfan? Själv finns jag i Sundsvall, låter som du skulle finnas i närheten.
  • Towandaa

De har väl stängt 6 veckor var i sommar om jag kommer ihåg rätt? Lite tokigt att tvingas åka så långt tycker jag, kan ju hända vad sjutton som helst på vägen.
    Skönt att du slipper åka.

• Towandaa

Då löser de det rätt bra ändå efter omständigheterna. Hemma är alltid skönast.
    Vi tycker att  vi har avstånd, men det är ju nästgårds i jämförelse med det du beskriver från Norge.

• Towandaa
    DevilsDaughter skrev 2014-06-25 07:00:01 följande:

Hon är här! Kl 2 fick jag värkar, kl 3 ringde vi barnvakten, kl 04:05 är hon född! Förlossningen var såå smidig! Visst gjorde det ont men kände mig inte maktlös eller att jag inte kunde hantera det. 3510g och 51cm lång.

Vad underbart! Grattis.
  • Towandaa

Här är det fortfarande trögt. Får värkar på kvällarna och vaknat 2 nätter i rad av värkar, men sen avtar de igen. Så trist! Kommer fortfarande en del rester av slemproppen som släppte i lördags, men vad hjälper det när det inte fortsätter med mer värkar. Har tom träningsvärk i bukmusklerna. Nu är jag trött och humöret blir värre och värre. BF+13, 1 dag till sen till sjukhuset kl. 08.00 på fredag. Tror ni bebis väntar till sista sekunden och bestämmer sig för att komma i morgon natt?

• Towandaa

OBS! Lite jobbigt att läsa men med ett väldigt lyckligt slut!

Efter mycket om och men så är min prinsessa här, 3550 gram och 50 cm lång!

Som jag trodde så satte värkarna igång natten innan vi hade tid för igångsättning vi behövde dock inte åka in tidigare utan vi var på sjukhuset kl. 08.00 i fredags. Vi kollades med CTG och det såg ok ut så vi lades in på förlossningen. Fick lite tid att själv komma igång med fortsatt värkarbete, men efter ett par timmar sattes värkstimulerande in.
    Jag fick extremt mycket smärta och spydde som en gris mellan varven, provade lustgas, men ratade det på en gång och BM kallade på narkos för att lägga en EDA. Framåt eftermiddagen visade CTG kurvan inte riktigt det som både BM och min sambo registrerade "live". Det hängde helt enkelt inte ihop. Jag hade så gott som inga pauser mellan värkarna utan de kom slag i slag och när jag stod upp i gåstolen så sa jag ifrån att BM måste komma då det kändes som om jag ville krysta vilket var helt fel eftersom jag bara var öppen 3-4 cm. BM kallar på läkare för hon vill att det tas ett blodprov på bebisen (görs på skalpen). Läkaren gjorde så och värdet var bra. Narkosläkaren kom och lade EDA och rutinmässigt tar man då ett uppföljningsprov på bebisen och nu såg det annorlunda ut och läkaren bara tittade upp på mig och sa direkt att nu blir det snitt. Maskineret satte igång och det tog inte många minuter innan jag låg på operationsbordet för ett, så kallat, urakut snitt eller katastrofsnitt. Personalen sprang verkligen med sängen till operation.

Jag blev nog lättad i det ögonblicket för jag hade så fruktanvärt ont (EDA:n hann ju aldrig kicka in). Värre var det för min sambo. Vid planerade snitt får ju pappan vara med, men inte vid katastrofsnitt. Han hade ett helvete innan han fick tösen i famn och sen under två timmar innan han riktigt visste hur det var med mig.
    Tösen mådde bra direkt efter att de fått ut henne och problemet var att jag blödde bakom moderkakan. Detta är en extremt ovanlig komplikation så börja inte oroa er. Min läkare sa att det i princip inte händer.

Jag tackar min unge för att hon signalerade att något inte stod rätt till och nu kan vi njuta av att vara föräldrar för första gången. Hon är helt enkelt underbar och jag kanske är än mer tacksam för henne p.g.a. det som hände. Vi har ju väntat länge på att få bli föräldrar.

Vi fick åka hem dagen efter och det var faktiskt riktigt skönt. Nu är det gos och läkning som gäller. Sambon får göra allt jobb hemma eftersom jag bara får lyfta tösen inget annat (ska bli skönt att slippa tvätta några veckor, inget ont som inte har nåt gott med sig Skrattande). Tur att han ta pappadagar och semester i ett så han är hemma till mitten på augusti,

Jag är oerhört imponerad av den process som sätter igång när en sådan här situation uppstår. Alla människor som är involverade och som har sin exakta uppgift så att vi som patienter blir väl omhändertagna.  Det var säkert 25-30 personer på plats för att ta hand om oss och jag är oerhört tacksam. Om det är någon som ska föda på Sundsvalls sjukhus och som är orolig för alla skriverier som varit om Kvinnokliniken kan sluta oroa er. De är helt fantastiska, från undersköterskor till läkare!

Grattis till er andra om fått barn under de dagar jag inte varit aktiv!

Svar på tråden Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!