Inlägg från: DevilsDaughter |Visa alla inlägg
  • DevilsDaughter

Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!

Hoppar gärna in här! Längtar också efter att få föda! Samtidigt som jag tycker att tiden går hyfsat fort så har jag ingen lust alls att vänta de 5 veckor som är kvar till BF!

Gällande vad man ska ta med sig till förlossningen så har jag inte ens tänkt på vad jag ska packa med än.. Men vill tipsa om många par byxor.. Vet inte om jag har blött ovanligt mkt efter förlossningarna, men jag har alltid lyckats blöda igenom så att det kommit blod på byxorna och då alltid haft för få byxor med mig! 

Hur länge planerar ni att stanna på BB (förutsatt att allt flyter på som de ska)?

• DevilsDaughter

Jag va på HM häromdagen och såg att de har många fina och billiga halvlånga klänningar/tunikor ( på vanliga avdelningen) som faktiskt funkar både nu och sen som ickegravid.

• DevilsDaughter

Jag tänker att det borde vara lite lättare att kunna amma i lite finare kläder nu på sommaren än annars.. Löst sittande klänningar och linnen går ju alltid att vika undan.. Har tidigare fått barn på höst-vinter-vår så tänker mig att det inte borde vara ett lika stort problem på sommaren..

• DevilsDaughter

jansson: Det är bebisen som du känner, antaglien nerver/muskler som den trycker på.. Det KAN kännas så också när den fixerar sig.. Jag har haft det så ett tag nu men bebisen är fullt rörlig här fortfarande..

Linda: Jag är i v 36+6 idag och min bebis håller på precis som din, är alltså fortfarande helt rörlig.. Men jag tror att så länge den är så pass rörlig så är chansen god att den ställer sig rätt till förlossningen.. Värre om den "låser" sig i fel läge..

• DevilsDaughter

jansson: Barnmorskan känner om huvudet sitter fast där nere eller om det är rörligt. Det finns tre "steg".. Rörligt-då sitter det helt "löst" och kan röra sig hur som i princip men ligger ändå med huvudet neråt. Ruckbart-Då har det gått ner djupare men det går ändå att rucka på. Fixerad-Då har den satt fast sig helt och det går inte ens att rucka på huvudet. Vanligtvis fixerar sig bara det första barnet i god tid innan förlossningen, och i resterande graviditeter så fixerar barnet sig när förlossningen sätter igång. Men det finns som med allt annat stora variationer om när och om det sker.

• DevilsDaughter

Linda: hehe hade kunnat vara jag som skrivit det där! Jag har 2 veckor till BF, känner också tryck neråt och ilningar när bebisen bökar där nere. Har börjat känna lite svagt i ryggen och magen, som molvärk.. Har lite sammandragningar på natten, men på dagen är det ganska lugnt.. Går i tankarna om detta betyder att bebisen kommer att komma tidigare eller om man kommer gå hel vägen till BF eller kanske till och med gå över..

Kia: Känner så väl igen det där med rastlösheten! Riktigt jobbigt! 

Jag har verkligen svårt för att ta det här med förkänningar märker jag.. Jag har fått tre barn innan och vid minsta tecken, minsta mensvärk, slempropp eller annat så har förlossningen satt igång direkt.. Nu har slemproppen gått för snart 1,5 vecka sen, jag har haft blod i flytningarna ca 4 grr, jag hade sammandragningar inatt som var hyfsat regelbunda men som inte gjorde ont. Jag har senaste 2 dygnen känt av mensvärk både i mage och rygg och jag blir GALEN! Jag har ändå två veckor kvar till BF men för mig så har detta tidigare betytt att förlossningen är MYCKET nära och nu händer ingenting och jag tycker det är jättesvårt att acceptera att jag har dessa förvärkar osv men att det ändå kan vara VECKOR kvar till förlossningen!!

• DevilsDaughter

LInda: BM säger att det är typiskt för omföderskor att få känningar och så kan det ändå gå flera veckor innan det händer något nästa gång och jag vet ju att hon har rätt tyvärr.. Så irriterande bara!!

Igårförmiddag innan jobbet när jag satt i soffan så fick jag ganska kraftiga sammandragningar och mensvärk, det stack och värkte även ner i ljumskarna när det kändes som mest (gjorde dock inte ONT direkt). Men var såå säker på att det var på gång! Dock åkte jag ändå till jobbet, hela vägen i bilen hade jag mensvärk (ca 15 minuter), inne på jobbet hade jag värk i nedre delen av ryggen under större delen av dagen och det kändes liksom som om det var såå nära för kroppen att sätta igång med värkarna.
    Men när jag skulle gå för dagen så la allting av och sen dess har jag inte känt någonting alls!! Alltså jag var sååå säker på att jag i princip bara skulle hinna in på jobbet och sedan vända för att värkarna skulle sätta igång! Man blir ju så lurad!!
    Har ju fött 3 barn innan och ALDRIG haft förvärkar, trodde jag var "sån" som inte hade det, men tydligen inte.. Åh va besviken jag är! Det värsta tycker jag är att jag ändå är så pass långt ifrån BF som två veckor och dessutom lika gärna kan gå över 2-3 veckor så det behöver ju inte ens vara nära och ändå har jag flera gånger nu varit helt inställd på att förlossningen är på gång! 

Nelliesson: Hur mycket märkte ni på SF-kurvan att bebisen va liten? Jag började mätningarna på översta kurvan, vandrade sedan ner till mittenkurvan för att få ett helt rakt streck under 3 mätningar med ca 2 veckors mellanrum. Sedan sista mätningen (igår) så gick kurvan rakt neråt från förra veckan. Så jag ska in imorgon för TUL. När gjorde ni ert första TUL? Hur många veckor har du gått nu? Jag gjorde ett TUL v 32 för att kolla om moderkakan hade flyttat sig rätt och och då gjorde de ett TUL samtidigt "för skojs skull" (då var ju mitt SF-mått OK.) På det TUL:et var min bebis exakt på medel.. Så är den liten nu så är det ju något som "hänt" efter v 32..

Cecilamaria: Hur många % mindre än medel fick ni på TUL? Hur många veckor har du gått?

• DevilsDaughter

Nelliesson: Oj vad spännande! Skönt ändå att få bebisen på utsidan där man lättare kan ha koll på att den mår bra! Hur många veckor har du gått?

Nu blöder jag lite, eller rättare sagt lite blodblandade flytningar, för ca 1,5 veckor sedan var det likadant och inget hände och jag känner ju ingenting nu heller, men man kan ju ändå inte låta bli att hoppas på att det är ett tecken på att det är på gång.

• DevilsDaughter

Kia: hehe precis så sa jag idag till min man! Att så lite känningar som jag haft idag har jag aldrig haft så kanske är det lugnet före stormen! Tror inte att det är så egentligen, men hoppas kan man ju! Börjar ställa in mig på att faktiskt gå tiden ut och ev också gå över.. Har ju trott så länge att det varit på G så börjar ge upp de där nu.. Hur har dina tidigare förlossningar varit? Tänkte eftersom du fått tre barn och det är ju ganska vanligt att det går fortare för varje barn.. Vi väntar ju också fjärde och är lite nyfiken på hur fort det kommer gå denna gången.. Gäller att man hajar att det är dags när det väl är dags, hehe..

Svar på tråden Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!