• Guapa

Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!

Väntar mitt första barn och är på bf+6 nu. Men jag tycker faktiskt det är rätt nice att strosa runt i lugnet, pyssla i hemmet, umgås med sambon, sova massor osv. Har jobbat massor tidigare så det känns om en välförtjänt paus. Tycker nästan det ska bli läskigt med den stora omställningen när bebisen kommit ut. Har förvisso inga gravidkrämpor längre och haft besök så gott som varje dag så jag har inte riktigt hunnit få långtråkigt än.. Hittar nya roliga projekt i hemmet hela tiden, sånt som jag aldrig hunnit med när jag haft fullt upp med jobbet (ska försöka avsluta de jag påbörjat så det inte bara blir fler när bebisen väl har kommit :) ) 

Känns som att jag är ensam om att njuta av lugnet innan stormen :)

• Guapa

Nu är jag på bf+9 och jag tror att slemproppen började komma ut igår. Det var liksom en geleartad, tjock genomskinlig flytning och senare en betydligt tunnare lätt rosa vätska som sipprat ut i små mängder. Idag har jag börjat känna som mensvärk som kommer och går mest hela tiden + ont i ländryggen (sitter just nu med värmekudde). Tror ni att det kan vara nära förlossning? Eftersom jag är förstagångsföderska gissar jag att det kommer ta rätt lång tid så jag skickade iväg gubben till jobbet nyss (han jobbar natt) även fast det känns lite läskigt att vara själv om det hela skulle komma igång på allvar nu.. 

• Guapa

Åh vad spännande! Än så länge gör det ju inte särskilt ont så jag går nog och lägger mig nu och ringer förlossningen i morgon om mer vätska runnit. Jag hoppas bara att vi inte behöver åka in på morgonen, min man lär vara skapligt trött då :) 

• Guapa
    nica skrev 2014-06-20 09:33:15 följande:

Hur går det för dig?
    Var på förlossningen i 5 (!) timmar idag för misstänkt vattenavgång. Fick ligga med ekg i över 2 timmar. De verkar ha personalbrist just nu, ingen bra dag att föda på ;) Men det visade sig vara falskt alarm. Hon kunde inte se att det läckte längre och jag hade gott om vatten kvar så det var bara att åka hem och vänta på kraftigare värkar. Skönt att slippa bli igångsatt i alla fall. Jag hoppas verkligen att jag kommer igång ordentligt av mig själv inom ett par dagar, annars blir det likväl igångsättning på onsdag pga överburenhet.. 
  • Guapa
    nica skrev 2014-06-20 20:11:14 följande:
    Fy vad drygt. Kanske var första hinnan som gick? Hört att man typ har två hinnor. Hur länge har du gått över? Håller tummarna att du kommer igång för dig snart! Var i sverige bor du? Tänkte på att de var fullt upp på förlossningen.
    Bor i Stockholm så det var på Danderyd. De verkade rätt stressade, gissar att det var extra mycket jobb nu midsommarhelgen. Har två bekanta som båda fött på nya BB Sophia och det tyckte det var toppen. Funderar på att byta men som sagt alla förlossningar har nog stressiga dagar.
  • Guapa
    nica skrev 2014-06-20 20:11:14 följande:
    Fy vad drygt. Kanske var första hinnan som gick? Hört att man typ har två hinnor. Hur länge har du gått över? Håller tummarna att du kommer igång för dig snart! Var i sverige bor du? Tänkte på att de var fullt upp på förlossningen.
    Har gått över 10 dagar. i v 42+0 sätts jag igång. Hoppas hoppas hoppas bebisen kommer innan dess. Börjar bli lite nervig för det där med igångsättning.
  • Guapa
    nica skrev 2014-06-20 21:39:02 följande:
    En dag efter mig då, vet hur drygt de är! Läste på lite om igångsättning idag och de kändes lite sisådär. Dock har jag hört många som haft en positiv erfarenhet med.

Var fullt upp här nere i Skåne också i förrgår vet jag iaf. Antar att de är en period där många föder...känns lagom bittert när man ser folk som varit beräknade efter en själv och redan fått.
    Eller hur! Har många vänner/släktingar som skulle få barn ungefär samtidigt som mig och samtliga har hunnit före och och har små gulliga bebisar nu. 

Min svägerska sattes igång för ett par veckor sen pga överburenhet och hennes förlossning gick på ca 8 timmar efter det första värkstimulerande droppet, så rätt snabbt ändå. En kompis (som egentligen skulle ha barn efter mig) fick sättas igång pga tidig vattenavgång men det slutade i akutsnitt. Så det finns nog både positiva och negativa erfarenheter :) Det jag kan tänka mig är positivt är att man lär ju vara rätt mogen när man gått över tiden så pass mycket som vi har och kanske inte behöver mer än en "knuff" i rätt riktning för att komma igång, till skillnad om man är helt omogen och vattnet går, som hände för min kompis. 
  • Guapa

soffipropp1987: Jättegrattis! Nästan läskigt att det kan gå så fort. Hoppas ni alla mår bra.

Tizi: Är också på bf+11. Har inte gjort några hinnsvepningar. Gör det ont?

nica: Har du någon igångsättning inplanerad? Känns verkligen som att det är dags för småttingarna att komma ut nu! Skönt i alla fall att det garanterat inte är länge kvar nu..

Har börjat få riktigt ont i ryggen nu, kommer och går mest hela tiden. Värst är det på natten, fick ta min första alvedon (brukar aldrig ta smärtstillande annars). Sambon låg med handen på min mage och sa att den blev stenhård varje gång jag fick ont så jag gissar att det är förvärkar, även fast jag inte känner något spec i magen. 

• Guapa

Åh vad irriterande! Jag var övertygad om att det var på g igår och att det skulle ploppa ut en liten bebis idag men uppenbarligen så ångrade den sig. Jag hade regelbundna värkar hela dagen, mest koncentrerat mot ryggslutet, och som växte sig allt starkare mot kvällen. Jag klockade några timmar på kvällen och då kom de med knappt 10 minuters mellanrum och varade i ca 1 minut och fortsatte så en bit in på natten med ännu kortare mellanrum. Tappade en paj och brände mig på handen då jag skulle ta ut den mitt i en värk.

Tog en alvedon för att kunna sova och uppenbarligen hade den lite för bra effekt för jag somnade som en stock och vaknade inte förrän på morgonen av betydligt lättare värkar.. Nu har det inte alls kommit igång som igår utan kommer glesare och är inte lika intensiva. Mer som det kändes i förrgår.. Falsklarm med andra ord :(

BF+12 nu. Börjar ställa in mig på igångsättning på onsdag..

• Guapa

Har förresten hört att man ska bli lite risig i kistan när det närmar sig. För mig har det blivit precis tvärt om! Var lös i magen i början av förra veckan. Nu är jag stenhård istället. Känns som att jag vill bajsa vid varje värk men det kommer ingenting när jag försöker :( Borde kanske förvarna barnmorskan om det när det blir dags att åka in så de inte får en otrevlig överraskning..

• Guapa
    DevilsDaughter skrev 2014-06-22 14:59:48 följande:

Många säger ju att bebisen brukar lugna ner sig när det är dags, men har också hört och läst att det är en myt och att bebisen INTE ska vara märkbart lugnare för då kan det vara något som är fel och att det kan vara lite risk med att man tror att det är normalt att bebisen blir lugnare och att man då tror att det är förlossningen som är på G eftersom det istället kan tyda på att något inte står rätt till. 
    Jag har aldrig märkt någon skillnad i rörelsemönstret hos mina innan det har varit dags för förlossning, men sådant kan säkert vara helt olika. 
    Men skulle bebisen bli mkt slö i magen så skulle jag inte våga lite på att det ev kan bero på att förlossningen närmar sig utan jag skulle nog kontakta förlossningen då för att få kolla att allt är okej med bebisen.
    Jag skulle inte ta det som ett tecken att förlossningen inte skulle ligga nära om bebisen är livlig.. 

nica: Ja, jag ska verkligen försöka vända den gnälliga och oroliga sidan till!!

Guapa: Jag skulle nog ändå våga vara lite optimistisk till att det kommer igång av sig självt innan onsdag eftersom värkarbetet ändå inte har lagt av helt utan fortfarande håller igång. Tror det är goda chanser att det ökar i intensitet snart!
    Jag har aldrig blivit lös i magen/tömt mig innan mina förlossningar, tvärt om har jag alltid varit hård heeela graviditeten och gör nr 2 med 3-4 dagars mellanrum och det har aldrig kommit något bajs på förlossningarna.. Men man vet ju aldrig.. Att känna bajsnödighetskänsla under värkar är jättevanligt och behöver inte ha något alls att göra med att man faktiskt behöver bajsa.

Du hade alldeles rätt, nu är de tillbaka igen med samma intensitet som igår :) Hoppas hoppas hoppas att de ökar ytterligare nu så det inte blir ytterligare ett bakslag. Skönt att höra det där med magen iaf, då behöver inte det vara en indikation på om förlossningen börjat eller inte.

Håller tummarna för att vi får träffa våra bebisar snart :)
  • Guapa

Tizi- Grattis! Vilken raketfart hon kom med :D

Nu har värkarna ökat ytterligare i intensitet. Jag börjar tro på att det är på riktigt nu. Det gör inte outhärdligt ont men de kommer ofta. Har klockat senaste timmen och då ligger det på 6-7 minuters intervaller mellan värkstartarna när jag ligger i sängen och betydligt oftare när jag står upp och rör på mig. Ställde mig i duschen och då tyckte jag de kom mest hela tiden för att sen lugna ner sig när jag la mig ner igen.. Känner hur bebisen bökar och försöker trycka sig nedåt så det ilar till rejält från och till.. Börjar komma massor av rosa flytningar så jag har fått byta trosskydd 4 ggr i natt. Inte mycket sömn här inte. 

Svar på tråden Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!