Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!

Just nu fokuserar jag på nedräkningen till jag slutar jobba. 16 maj sista jobbdagen, bf 8 juni. När jag kommit dit kan jag börja den seriösa nedräkningen till bf. Satsar på att hon kommer på tid eller senare så jag kommer att fylla de sista tre veckorna med att tvätta bebiskläder, bädda sängen, köpa in det sista och allmänt dona runt mig. Behöver också ha lite lugn tid att fokusera på födseln. Just nu är det så mkt jobb att jag inte är i modus än.

• Amalian83
    Geléhallon89 skrev 2014-04-15 14:09:01 följande:
    men vaa?   jag undra bara om du inte sagt att du har bebis i magen till dina barn eftersom dem undrar varför du blivit så "tjock" :/ .  
    Vincent 080622 <3 Nr 2 BF 29juni flicka <3
    Hehe ni har missförstått varandra tjejer ;)
  • Amalian83
    mmjansson85 skrev 2014-04-16 15:22:45 följande:

Hickar era bebisar ofta? Kände min lilla pojke hicka för första gången idag.
    Han har varit väldigt pigg idag och sparkar nästan hela tiden, antar att det betyder att han mår bra?
    Å vad jag längtar tills han kommer ut!!! 72 dagar kvar till bf...!

Min bebis hickar hela tiden och sedan flera veckor. Är i vecka 33. Hon hickar just nu :)
  • Amalian83
    mmjansson85 skrev 2014-04-23 14:58:26 följande:

Idag drog bebis sitt knä eller armbåge eller nåt liknande jättehårt över magen. de gjorde riktigt ont! Förvånad
    Känner mer och mer att han trycker sig utåt liksom. Det börjar kanske bli lite trångt för han? 
    Jag tycker det är lite läskigt speciellt när jag ska sova för då trycker han sig gärna mot den sidan jag har neråt mot madrassen och jag är lite orolig att jag ska göra illa honom. Rynkar på näsan
    Nån som känner igen sig?

Jag tänker också på det. Särskilt om jag legat på en sida en stund och vänder mig åt andra sidan och känner att bebisen hamnar under mig nästan. Då får jag lite dåligt samvete, men jag tänker att hon är så gott inpackad att det inte är någon fara. Att ligga på rygg har jag läst är obehagligt för bebisen, men det är obehagligt för mig med så vi sover inte så :)
  • Amalian83
    mmjansson85 skrev 2014-04-25 07:55:56 följande:

Har googlat en del på skillnaden mellan sammandragningar, förvärkar, växtvärk och riktiga värkar.
    Det verkar stå väldigt olika så är det någon av er som har koll och kan säga om jag fattat rätt?

Sammandragningar är när livmodern blir hård men det gör inte ont?
    Förvärkar är sammandragningar med "mensvärk" som inte kommer regelbundet?
    Växtvärk är "mensvärk" utan sammandragningar?
    "Riktiga" värkar är sammandragningar med kraftigare "mensvärk" som kommer regelbundet?

Vad bra sammanfattat! Detta hade jag inte koll på. Tack :)
  • Amalian83
    Juronjaure skrev 2014-05-12 20:06:15 följande:

Jag tror att jag längtar efter att föda, för jag vill veta hur det känns, haha ;) Kommer nog ändra mig några gånger...
    Vill dock helst att Putten stannar kvar till v.40, för jag känner att jag behöver lite mer tid för att vänja mig vid tanken att jag ska bli mamma...

Kunde varit jag som skrev det där. Känner exakt likadant. Jag vill känna hur en födsel känns, jag vill uppleva det. Mitt i det kommer det nog inte vara så kul, men det är en upplevelse som jag vill få med mig här i livet.

Jag längtar efter bebisen, men jag har inte riktigt fattat än att hon snart är här och jag behöver tre veckor före bf med fri från jobb, lugn och ro och uppladdning.
  • Amalian83
    Kia82 skrev 2014-05-14 15:24:58 följande:

Ja det gör ont att föda barn men det är hur man hanterar smärtan som är det viktigaste. Som jag nyss skrev i en annan tråd så råder jag alla att öva mycket på andningen (in genom näsan och ut genom munnen) för det är mer ansträngande än vad man kan tro. Jag har fött mina tre med enbart hjälp av andningen och hade bara lite lustgas precis vid framfödandet och planerar att göra det samma med fyran om ca 6 veckor.
    Bra råd! Jag planerar att använda andningen som huvudverktyg för att ta mig igenom förlossningen tillsammans med att röra på mig. Jag hoppas det kommer att gå bra. Är van vid yoga, men slarvar ofta med andningen i vardagen. Ska använda tiden fram till förlossning att öva så mkt som möjligt.

Jag är dock öppen för epidural om det visar sig att jag inte kan hantera smärtan eller om förlossningen drar ut på tiden så att jag för utmattad. Försöker att inte ha för mycket bestämt på förhand.
  • Amalian83
    mmjansson85 skrev 2014-05-16 06:25:46 följande:

Ska man ta med babynest och amningskudde till bb ?

Jag tänker att pappan får gå hem och hämta vagnen lagom till vi ska bege oss hemåt (vi bor på gåavstånd) och då ligger babynesten i vagnen. Amningskudde tar ju också stor plats, men om ni ska ta bil till sjukhuset så har ni ju plats för det i bilen.
  • Amalian83

Jag har alla smal-kläder uppe på vinden. Har nästan glömt vad som är där.

Jag har köpt två maxiklänningar på HM från vanliga avd. i stl XS (!!!) som faktiskt rymmer magen (jag väger över 80 kg nu så jag är ingen petite gravid). De tänker jag ha hela sommaren, men de är nog inte helt lätta att amma i. Jag har sett flera andra maxiklänningar som nog är enklare att amma i så det blir ett par till.

• Amalian83
    mmjansson85 skrev 2014-06-14 15:40:10 följande:

Jag vill helst inte ta epidural eftersom att det försämrar värkarbetet, är dessutom inte så förtjust i nålar heller... men det finns en risk att jag ändrar mig när det väl är dags. Planen för min del är dock att enbart ta lustgas.
    Jag tog epidural och det försämrade inte mitt värkarbetet, tvärtom! Det hjälpte mig att slappna av så min bebis kom snabbare genom bäckenet. Från epidural till bebis tog det 4 timmar och jag kände mina krystvärkar och kunde jobba aktivt genom hela förlossningen.

Min teori är att tar man epidural om man har riktigt kraftiga, intensiva värkar stoppar inte Epiduralen upp det hela, men har man inte så intensiva värkar så kanske det är större risk att det stoppar upp.

Det är bara en teori. Mitt bästa tips är i linje med vad du redan tänkt själv: ta beslutet när du är i aktiv förlossning.
Svar på tråden Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!