Inlägg från: Blubban82 |Visa alla inlägg
  • Blubban82

15 åring som vägrar gå till skolan

Det du beskriver påminner mycket om vad min syster gick igenom med min då 15 år gamla systerdotter. Hon fick relativt plötsligt panikångest, slutade sova på nätterna och kunde inte ens närma sig skolan utan att få panik. Hon blev även våldsam vid några tillfällen då hon hade panik och upplevde sig trängd. Som en följd av detta missade hon hela nionde klass, och fick börja ett år senare på gymnasiet. 

Efter en lång tids kämpande och stångande med BUP (vilka avfärdade problemen) fick hon tillslut den hjälp hon behövde. En utredning gjordes och hon fick diagnosen ADHD. Efter att hon börjat med läkemedelsbehandling och fått anpassad skolgång med vissa hjälpmedel, är hon idag en helt vanligt, välmående 18-åring med pojkvän och många vänner som nästa år tar studenten. 

Det sorgliga i hela historien är hur dåligt hon och hela hennes familj mådde under lång tid och att de inte fick den hjälp de behövde mycket tidigare!

Nu är det inte alls så att jag menar att din son lider av samma sak, men jag ville mest förmedla att det finns hopp och att det kan bli bra! Ge inte upp! Sätt er in i vilka rättigheter er son har och ställ krav på BUP och skolan. Ge er inte förrän ni får den hjälp ni behöver. Glöm inte heller att ta hand om er själva så att ni orkar. Visa er son att ni älskar honom och att ni tänker följa honom igenom detta. 

Stort lycka till!!

• Blubban82

Vad skönt att BUP tar er på allvar! Det är säkert olika i olika landsting!

Hemundervisning kan säkert vara bra en period, men jag tror ändå att det är bra om målet är att återgå till skolan. Ju längre han är hemma, desto svårare kan steget kännas. Men det är bara vad jag tror! Ni vet bäst vad er son behöver! Åter igen, lycka till :)

Svar på tråden 15 åring som vägrar gå till skolan