• NaturligaRussin

15 åring som vägrar gå till skolan

Hej,

Jag läser om alla andra som har liknande problem som jag och inser att jag inte är ensam.
    Jag har en 15-åring son som jag har gemensam vårdnad över och har haft varannan vecka sedan han var 6 år.
    Han har alltid varit en snäll kille men lite inåtvänd.

För fyra veckor sedan så blev allt som förbytt, han vägrade gå till skolan efter att ha varit hemma sjuk i två veckor och missat sin PRAO. Vi var kontaktade snabbt skolan och fick till möte med först kuratorn, vilket inte ledde till något. Inga problem med skolkompisarna utan mer med skolan, ämnen och vissa lärare enligt honom själv. 
    Ett större möte några dagar senare med rektor m.fl. blev nog ganska kontraproduktivt, de ville att grabben skulle tillbaka så fort som möjligt, det man kunde tänka sig var att börja med något eller några ämnen som han själv valde ut. Vi tyckte att det lät rimligt, men det var inte något som sonen kunde tänka sig, han var väldigt bestämd att han inte skulle tillbaka till den skolan, han blev dessutom besviken på oss föräldrar för att vi "tog" skolans parti.

Nu börjar en lång väntan på att få tid hos BUM, vi går till vårdcentralen och får en remiss, denna tar 3 dagar att nå BUM som avslår den för att den inte innehåller tillräckligt med information. Tillbaka till vårdcentralen för att få en ny tid hos läkaren tar tid även om man tjatar ..... fortfarande ingen tid hos BUM. Samma sak hos familjerådgivningen, där väckte jag också ett ärende tidigt men trots ett antal påstötningar så har jag ännu inte fått en tid.
    Under all denna tid har det varit ett enda besök hos BUP, man blir så jäkla frustrerad. Skall man söka privat hjälp för att det skall hända något?

Under tiden har sonen blivit mer utåtagerande, han pratar inte med mig just nu efter som jag tillsammans med mamman sagt att vi inte vill att han skall sitta uppe till kl 3 på natten och spela. Han säger att det är det enda som får honom att slappna av, så han vill att det skall ske på hans villkor. Idag eskalerade det och han blev fysiskt aggressiv mot mig och förutom att kalla mig en massa namn så kom han emot mig och högg tag i min tröja. Tyvärr blev jag förbannad och tryckte undan honom och tappade fattningen och skrek på honom att ger fan i att hota och kalla oss för namn. Han blev nog chockad och jag kände mig som värsta översittaren.
    Det lugnade ned sig, men han säger att han hatar mig och att han aldrig skall komma till mig igen.

Tyvärr så har han slagit mamman vid ett tidigare tillfälle i sin frustration, och mamman är nog lite rädd för honom nu. Så vårt domstolsbeslut om veckovis boende är numera icke fungerande utan han kommer att stanna hos mamman där han kan göra som han vill utan att jag kan göra mycket åt det (?)
    Vid de tillfällen som han varit lugn så har han sagt att inte känner att tillvaron har någon mening....som tur är har han en kompis som han tycker om och kan prata med. Vi föräldrar är inte värda ett dugg just nu.
    Känner mig så maktlös som förälder och tycker att det tar sån tid att få hjälp, är det någon som har något råd?

• Svar på tråden 15 åring som vägrar gå till skolan
  • volvo142

Jag har nog inga bra tips.. Jag skolkade själv 6,7an och halva åttan. de som var min vändning, var en ny skola och ja hittade min motivation. man kan inte tvinga iväg nån till skolan sen ska man se till att sluta skuldbelägga föräldrar. istället så kan man skuldbelägga dom usla skolorna som inte ser till så att ungdomar trivs.

• Blubban82

Det du beskriver påminner mycket om vad min syster gick igenom med min då 15 år gamla systerdotter. Hon fick relativt plötsligt panikångest, slutade sova på nätterna och kunde inte ens närma sig skolan utan att få panik. Hon blev även våldsam vid några tillfällen då hon hade panik och upplevde sig trängd. Som en följd av detta missade hon hela nionde klass, och fick börja ett år senare på gymnasiet. 

Efter en lång tids kämpande och stångande med BUP (vilka avfärdade problemen) fick hon tillslut den hjälp hon behövde. En utredning gjordes och hon fick diagnosen ADHD. Efter att hon börjat med läkemedelsbehandling och fått anpassad skolgång med vissa hjälpmedel, är hon idag en helt vanligt, välmående 18-åring med pojkvän och många vänner som nästa år tar studenten. 

Det sorgliga i hela historien är hur dåligt hon och hela hennes familj mådde under lång tid och att de inte fick den hjälp de behövde mycket tidigare!

Nu är det inte alls så att jag menar att din son lider av samma sak, men jag ville mest förmedla att det finns hopp och att det kan bli bra! Ge inte upp! Sätt er in i vilka rättigheter er son har och ställ krav på BUP och skolan. Ge er inte förrän ni får den hjälp ni behöver. Glöm inte heller att ta hand om er själva så att ni orkar. Visa er son att ni älskar honom och att ni tänker följa honom igenom detta. 

Stort lycka till!!

• PrinsessanLeia

Det låter som om han är spelberoende? Eller misstar jag mig? Då behöver han hjälp för att bryta detta. Det är inte helt ovanligt.

• NaturligaRussin

Hej alla,
    tack för de snabba kommentarerna.

Vad gäller BUP så känns det som att det är där som det kommer att hända något, nytt möte i övermorgon, så det känns som de tar det på allvar. Skolan verkar ha slutat bry sig, mest prat och lite verkstad.
    Funderar på hemundervisning, i form av att en lärare kommer hem och undervisar, något som sonen ställt sig positiv till åtminstone för att ta igen det han missat. Läst någonstans att man har "rätt" till det(?)
    Någon som har tankar kring det här med hemundervisning?
    Har möte med rektorn imorgon, skall kräva besked då.

Leia, han har nog ett spelberoende. Hos mig så gäller att datorn skall vara av klockan 22, och det är väl ett av skälen att han inte kommer upp till mig nu, det går ju att vara uppe längre hos mamma. Ett tag gällde 22 hos båda för att vi skulle vara konsekventa men nu kör han över mamman.. Tips???

• Blubban82

Vad skönt att BUP tar er på allvar! Det är säkert olika i olika landsting!

Hemundervisning kan säkert vara bra en period, men jag tror ändå att det är bra om målet är att återgå till skolan. Ju längre han är hemma, desto svårare kan steget kännas. Men det är bara vad jag tror! Ni vet bäst vad er son behöver! Åter igen, lycka till :)

• NaturligaRussin

Så står man där med en tonåring som lyckas spela ut föräldrarna mot varann. Han bor nu heltid hos mamman och börjar hinta att han inte skall gå till BUP mer. För att han inte gillar psykologen. Det här är inte första gången som han dissar en psykolog, förmodligen för att han/hon är lite "tuff" och vill att sonen skall öppna sig lite. Sist gick han in till mötet och sade inte ett ord. OK, det var lite tidigt på morgonen men ändå..... Det är inte helt lätt att få en tid som det är, och vänta ytterligare en vecka bara för att det inte "passar" sonen gör mig jävligt frustrerad. Att försöka förklara för honom varför vi går verkar inte bita längre, enda vapnet jag har är att ta internet ifrån honom, det verkar vara det som möjligtvis kan fungera. Samtidigt är det där han fortfarande har social kontakt. Några tips från ni kloka människor där ute?

• LillaostoraE

Hej, Jag är högstadielärare och har stött på detta "fenomen" flera gånger men av olika bakomliggande orsaker. Från ingenstans (i vuxenvärldens ögon) vill eleven/barnet inte längre gå till skolan. Min erfarenhet säger att en utlösande faktor är att någon betett sig illa mot den hemmasittande eleven.

Hemundervisning kan vara ett mycket bra alternativ, speciellt med tanke på att det är så kort tid kvar på terminen. Försök då att få hem den lärare som din son trivs med bäst. Långsiktigt är det inget bra alternativ eftersom din son förlorar mycket av det sociala livet.

Går han i årskurs nio nu? I sådana fall kan problemet gå över av sig självt i samband med gymnasiestart, i annat fall skulle mitt tips vara att göra något drastiskt som att byta skola. Jag tror dock mycket på att tona ner problemet om du förstår mig rätt, BUP är tyvärr sällan lösningen på problem utan bara lugnande för föräldrarna, ge sonen lite tid och umgänge med dig istället. Låter som han behöver dig och ingen psykolog

Det är inte lätt att vara en aktiv och engagerad förälder, stort lycka till!

• NaturligaRussin

Hej!

Vi har inga indikationer på att någon betett sig illa mot honom. Utlösande faktorn verkar vara att han skäms/har ångest för att gå tillbaka till skolan för han varit borta från PRAO'n (och nu även skolan)när alla kompisar har varit där. Men helt säker är jag inte, som elak förälder så får jag bara enstaviga ord i svar. Vi tittar på annan skola, han vill gärna flytta men det finns ingen plats just nu. Men om det finns ett problem, är inte risken stor att han bara flyttar med problemet till den nya skolan?

Svar på tråden 15 åring som vägrar gå till skolan