• Queenie70

Min dotter

fruPalmkvist skrev 2014-04-08 18:28:53 följande:
    Om en pappa inte vill träffa sitt barn klagas det på det... Vill han träffa sitt barn är han ego.. Trodde vi hade kommit längre i utvecklingen, tydligen inte.. Suck!

Bebisars behov förändras inte pga "utveckling"

Ett så litet barn ska inte utsättas för separationer. Det är skadligt att en gång i veckar ryckas från sin anknytningsperson som i det här fallet är mamman och endast mamman eftersom barnet bor där. Anjnytningsperson blir man INTE av att träffas en gång i veckan. Punkt. Pappan hör behöver utan tvekan träffa sitt barn mycket mycket mer. Helst varje dag, så att de bygger en anknytning, men detta måste ske TILLSAMMANS med modern. Sedan när den anknytningen är etablerad kan de ha egentid och övernattningar. Såna små bebisar har minne som en guldfisk och för barnet är det i praktiken vilken främling som helst som hämtar henne en gång i veckan. Inte bra. Som förälder har man inga rättigheter bara bara stora skyldigheter att göra det som är bäst för barnet oavsett hur "orättvist" det upplevs.
  • Queenie70
    Robin86 skrev 2014-04-08 19:29:01 följande:
    visst jag säger inget med de att min dotter ska ha en fast punkt första året. men de ska ju inte vara så att bara för de är slut nu så ska jag inte få ha min dotter hos mig. 1-2 dagar i veckan under dom 2 nätterna. eller är jag helt ute och cyklar? 

Nej du ska inte ta barnet från hennes anknytning 1-2 dagar/nätter i veckan innan ni har etablerat en anknytning tillsammans med mamman. Det skadar barnet. Det är ingen tomatplanta som ni kan flytta omkring med hursomhelst utan ett litet barn med ett komplext känsloliv men utan förmåga att komunicera. Du ska träffa din dotter ofta helst varje dag, tillsammans med mamman och inga övernattningar förrän barnet fyllt ett OM ni då etablerat anknytning. Om du mer ser till dina egna behov än barnets så kan du ju däremot fortsätta driva frågan om 1-2 övernattningar i veckan. Men det är inte kärlek utan egoism.
  • Queenie70
    BioBonus skrev 2014-04-09 09:33:52 följande:
    Men han har tydligen haft dottern en dag per vecka fram tills nu då de inte bott tillsamman, så den dagen borde ju rimligtvis fungera även nu när de inte är tillsammans längre? Den dagen har ju dottern redan vana vid...
    Barn kan vänja sig vid att få stryk en gång i veckan också, det innebär inte att det upphör att vara skadligt.
Svar på tråden Min dotter