• Robin86

Min dotter

Har en fråga ang min dotter. De är så att jag å min föra tjej har en dotter gemensamt som är 6 månader och har gemensam vårdnad om henne. Och ju när de tog slut så vill jag ha min dotter mer än vad jag har i dag. Och hon ska tydligen kontakta soc för att se vilka villkor som gäller nu när hon är mamma ledig men hur funkar de egentligen.? Soc kan väl inte säga nåt när hon och jag har gemensam vårdnad? .

• Svar på tråden Min dotter
  • Jacqueline

Hur mycket menar du att du vill ha barnet?Själva umgänget kan ju ske oftare kanske men ett så litet barn ska inte bo växelvis eller så...tycker det är bra att ni rådfrågar familjerätten hur ni ska göra med umgänget.

• Robin86
    Jacqueline skrev 2014-04-08 18:14:39 följande:
    Hur mycket menar du att du vill ha barnet?Själva umgänget kan ju ske oftare kanske men ett så litet barn ska inte bo växelvis eller så...tycker det är bra att ni rådfrågar familjerätten hur ni ska göra med umgänget.
    jag har haft henne 1 dag varje vecka hos mig för vi har bott på två olika adresser hela tiden.. 
    okey. får ta och göra de. Tack för svaret ändå 
  • Jacqueline
    Robin86 skrev 2014-04-08 18:18:06 följande:
    jag har haft henne 1 dag varje vecka hos mig för vi har bott på två olika adresser hela tiden.. 
    okey. får ta och göra de. Tack för svaret ändå 
    Asså familjerätten ser enbart till barnets bästa och vad som är bäst för barnets välmående osv ,dom bryr sig inte så mkt om era (ditt och exet) känslor eller tycke utan dom fokuserar enbart på att barnet ska ha det så bra som möjligt så visst finns det vissa restriktioner/rekommendationer kring umgänget när det gäller ett så litet barn ,sen spelar det ingen roll om mamman är mammaledig eller om ni har gemensam vårdnad för umgänget kan ingen ta ifrån dig om inte en domare dömer så.
  • vad ska man heta

Före 3års ålder kommer du inte få ha varannan vecka tycker familjerätten. Hur bra är det för en sån liten bebis att vara ifrån sin mor tror du? Tänk på din lilla bebis för jösse namn! Din tid kommer!

• fruPalmkvist

Om en pappa inte vill träffa sitt barn klagas det på det... Vill han träffa sitt barn är han ego.. Trodde vi hade kommit längre i utvecklingen, tydligen inte.. Suck!

• Robin86
    fruPalmkvist skrev 2014-04-08 18:28:53 följande:
    Om en pappa inte vill träffa sitt barn klagas det på det... Vill han träffa sitt barn är han ego.. Trodde vi hade kommit längre i utvecklingen, tydligen inte.. Suck!
    om detta var till mig så kan jag säga att

nu är de så att jag vill träffa och ha henne hos mig mer än jag har fått idag om man säger så + att jag har aldrig sagt till nån att jag inte vill träffa min dotter., och de är tydligen jag som är svarta fåret bara för de är slut mellan henne och mig och känns som hon ska göra allt för jag inte ska få ha min egna dotter lixom. 
  • Litet My

Soc brukar rekommendera korta men täta umgängen för så små barn gärna flertal gånger i veckan. Det som inte rekommenderas är långa umgängen tex varannan vecka så tidigt. Övernattning brukar de inte rekommendera förän barnet är kring 1 år förutsatt att relationen är bra och barnet är tryggt hos dig. Ser inga konstigheter med tätare träffar, däremot mer dagumgänge. Vårdnaden har inget med umgänget att göra det dock är det en vanlig myt på FL

• Queenie70
    fruPalmkvist skrev 2014-04-08 18:28:53 följande:

Bebisars behov förändras inte pga "utveckling"

Ett så litet barn ska inte utsättas för separationer. Det är skadligt att en gång i veckar ryckas från sin anknytningsperson som i det här fallet är mamman och endast mamman eftersom barnet bor där. Anjnytningsperson blir man INTE av att träffas en gång i veckan. Punkt. Pappan hör behöver utan tvekan träffa sitt barn mycket mycket mer. Helst varje dag, så att de bygger en anknytning, men detta måste ske TILLSAMMANS med modern. Sedan när den anknytningen är etablerad kan de ha egentid och övernattningar. Såna små bebisar har minne som en guldfisk och för barnet är det i praktiken vilken främling som helst som hämtar henne en gång i veckan. Inte bra. Som förälder har man inga rättigheter bara bara stora skyldigheter att göra det som är bäst för barnet oavsett hur "orättvist" det upplevs.
  • fruPalmkvist
    Robin86 skrev 2014-04-08 18:50:54 följande:
    om detta var till mig så kan jag säga att

nu är de så att jag vill träffa och ha henne hos mig mer än jag har fått idag om man säger så + att jag har aldrig sagt till nån att jag inte vill träffa min dotter., och de är tydligen jag som är svarta fåret bara för de är slut mellan henne och mig och känns som hon ska göra allt för jag inte ska få ha min egna dotter lixom. 
    Nä var på din sida och tycker att det inte ska vara självklart att mamman alltid ska ha "rätten" till barnet...
  • Robin86

visst jag säger inget med de att min dotter ska ha en fast punkt första året. men de ska ju inte vara så att bara för de är slut nu så ska jag inte få ha min dotter hos mig. 1-2 dagar i veckan under dom 2 nätterna. eller är jag helt ute och cyklar? 

• Queenie70
    Robin86 skrev 2014-04-08 19:29:01 följande:
    visst jag säger inget med de att min dotter ska ha en fast punkt första året. men de ska ju inte vara så att bara för de är slut nu så ska jag inte få ha min dotter hos mig. 1-2 dagar i veckan under dom 2 nätterna. eller är jag helt ute och cyklar? 

Nej du ska inte ta barnet från hennes anknytning 1-2 dagar/nätter i veckan innan ni har etablerat en anknytning tillsammans med mamman. Det skadar barnet. Det är ingen tomatplanta som ni kan flytta omkring med hursomhelst utan ett litet barn med ett komplext känsloliv men utan förmåga att komunicera. Du ska träffa din dotter ofta helst varje dag, tillsammans med mamman och inga övernattningar förrän barnet fyllt ett OM ni då etablerat anknytning. Om du mer ser till dina egna behov än barnets så kan du ju däremot fortsätta driva frågan om 1-2 övernattningar i veckan. Men det är inte kärlek utan egoism.
  • BioBonus
    Queenie70 skrev 2014-04-08 19:38:30 följande:

Nej du ska inte ta barnet från hennes anknytning 1-2 dagar/nätter i veckan innan ni har etablerat en anknytning tillsammans med mamman. Det skadar barnet. Det är ingen tomatplanta som ni kan flytta omkring med hursomhelst utan ett litet barn med ett komplext känsloliv men utan förmåga att komunicera. Du ska träffa din dotter ofta helst varje dag, tillsammans med mamman och inga övernattningar förrän barnet fyllt ett OM ni då etablerat anknytning. Om du mer ser till dina egna behov än barnets så kan du ju däremot fortsätta driva frågan om 1-2 övernattningar i veckan. Men det är inte kärlek utan egoism.
    Men han har tydligen haft dottern en dag per vecka fram tills nu då de inte bott tillsamman, så den dagen borde ju rimligtvis fungera även nu när de inte är tillsammans längre? Den dagen har ju dottern redan vana vid...
  • Queenie70
    BioBonus skrev 2014-04-09 09:33:52 följande:
    Men han har tydligen haft dottern en dag per vecka fram tills nu då de inte bott tillsamman, så den dagen borde ju rimligtvis fungera även nu när de inte är tillsammans längre? Den dagen har ju dottern redan vana vid...
    Barn kan vänja sig vid att få stryk en gång i veckan också, det innebär inte att det upphör att vara skadligt.
  • Paulie00

Tycker du får bara förstå att barnet kommer att behöva sin mamma mer än vad den behöver dig. Och tolka mig rätt, det är inte det att du inte är viktig. Men det bara är så. Ett barn/bebis har ett speciellt band till mamman de första åren. Du ska absolut få träffa barnet. Men jag skulle nog tycka att bebisen (för att det ÄR en bebis) ska få sova i sin säng och knyta an till den. Kan du inte umgås med bebisen oftare men att den sover hemma med sin mamma? Om ni ändå valt att gå skilda vägar så får ni stå för ert kast och det ska inte drabba bebisen. Du får infinna dig i att du inte KAN träffa barnet varje dag och vad som är bäst för BARNET och inte ditt behov. Att gå skilda vägar innebär att man väljer bort visa saker... Vare sig man vill eller inte.

• mammalovis

Det jag får fram är att dottern är 6 månader och att ni hela tiden haft 2 olika adresser. Mamman är föräldraledig och blir såklart den som står närmast barnet eftersom de ses mest.

Men ammas barnet? Hur har umgänget för din del sett ut med barnet innan? Tänker du vara föräldraledig?

Om man ser till vårt barn (vi bor ihop) så har pappan umgåtts med barnet efter jobbet några timmar och kunnat byta blöja och bada henne, ja egentligen har vi väl hjälpt åt men han har fått mer tid med henne på kvällar och helger. Sedan vi införde gröt och mat har pappan blivit mer delaktig. Självklart har jag ammat henne övriga mål sedan 4 månader (helammade innan).
    Nu är hon 10 månader och jag kan vara borta uppåt en hel dag vid enstaka tillfällen (och prioritera 3-åringen) eller gå iväg och handla själv. Så på ett vis tror jag det är överdrivet att bebisar inte minns. Min dotter blir jätteglad när hon träffar sin bonussyster varannan helg.

Så allt beror ju på vilken delaktighet du haft i barnet hittills. Men ser man ur familjerättens synvinkel  så rekommenderar de kortare umgängen ofta. Med vår ettåring hade vi ett tag 2-3 timmar 3 gånger i veckan så länge det höll.

Det bästa är att boka ett gemensamt möte hos familjerätten som är en instans som hjälper er komma fram till det bästa ur barnets synvinkel.

Svar på tråden Min dotter