Inlägg från: Clara098 |Visa alla inlägg
  • Clara098

Gör förvärkar något med tappen?

Är ingen expert men blev dock sjukskriven pga sammandragningar som påverkade tappen sist. Man kan ha förvärkar eller sammandragningar utan påverkan på livmodertappen, men de kan också påverka den. Min erfarenhet är att det beror på och det kan vara bra att få tappen kollad, framför allt om man har mycket sammandragningar tidigt!

• Clara098

Jag förstår själv inte skillnaden på sammandragningar och förvärkar men så är jag förstås väldigt obildad på området också  - jag hade massor av sammandragingar (?) under min förra gravidtet och ibland gjorde de ont men oftast inte - plötsligt var tappen borta och jag blev sjukskriven. När sedan förlossningen satte igång hade jag i princip samma sammandragningar som jag haft hela tiden som successivt blev mer och mer smärtsamma (då hade de ibland varit smärtsamma tidigare också) - det var alltså inte någon klar skillnad så att jag genast kunde förstå att "nu är det allvar". Nu är jag gravid igen och sammandragningarna är i gång igen, är bara i v 22 så jag är lite orolig.

Svar på tråden Gör förvärkar något med tappen?