• Baby Doll

Gör förvärkar något med tappen?

Hej! 
    En konstig fråga, speciellt från en mamma som väntar sitt 6:e barn. 
    jag vill bara höra era erfarenheter kring detta :)

Ni som har eller har haft förvärkar, vet ni om dessa gjort nånting med livmodertappen?
    Eller kan man ha förvärkar utan att det händer nånting alls där?

5 småttingar i åldrarna 1-5 år & gravid www.mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Gör förvärkar något med tappen?
  • Mamacitaa

Jag har haft förvärkar några veckor nu coh de har inte gjort något med min tapp iaf. Vecka 21 nu :)

7 Maj/ 8 okt
  • Clara098

Är ingen expert men blev dock sjukskriven pga sammandragningar som påverkade tappen sist. Man kan ha förvärkar eller sammandragningar utan påverkan på livmodertappen, men de kan också påverka den. Min erfarenhet är att det beror på och det kan vara bra att få tappen kollad, framför allt om man har mycket sammandragningar tidigt!

• LottaF

Mina "förvärkar" har påverkat. Men jag har även åkt in då slemproppen gick och när de skulle undersöka mig så fråga de om jag hade värkar. Jag kände ingenting men de kunde se/känna hur det öppna sig utan kännbara värkar. 8timmar senare föddes vårt barn och det var de 2 sista jag kände av det mer än bara små sammandragningar som jag haft i flera månader.

• Jacqueline

Vanligast är väl att dom inte påverkar men alla är vi olika så är du orolig så be om att få kolla upp det för säkerhets skull!

• Ploppan01

Det är skillnad på sammandragningar och förvärkar. Livmodern tränar inför förlossningen under hela graviditeten och som omföderska känns dom tydligare. Om den liksom är ojämnt över livmodern så är den oftast ofarlig och om den börjar uppe i livmodern och samtidigt ger ett tryck neråt och eller ut i ryggen då kan dem påverka. Det ska liksom inte göra ont, även om det är obehagligt. Men är man orolig så bör msn kolla upp. Även smälla sammandragningar kan ju påverka på vissa. Jag har mycket sammandragningar, är i v 22 med 4e barnet

• Mamacitaa

Vissa av mina sammandragningar kan börja nerifrån och upp men sen trycks neråtnpch ut i ryggen.. får andas mig igenom dom ibland.

7 Maj/ 8 okt
  • Clara098

Jag förstår själv inte skillnaden på sammandragningar och förvärkar men så är jag förstås väldigt obildad på området också  - jag hade massor av sammandragingar (?) under min förra gravidtet och ibland gjorde de ont men oftast inte - plötsligt var tappen borta och jag blev sjukskriven. När sedan förlossningen satte igång hade jag i princip samma sammandragningar som jag haft hela tiden som successivt blev mer och mer smärtsamma (då hade de ibland varit smärtsamma tidigare också) - det var alltså inte någon klar skillnad så att jag genast kunde förstå att "nu är det allvar". Nu är jag gravid igen och sammandragningarna är i gång igen, är bara i v 22 så jag är lite orolig.

• Baby Doll

Jo sammandragningar har jag också haft sen vecka 19- nånting och fick gå på Lutinus behandling. (Jag har fött prematurt många gånger)

Sammandragningar gör magen jätte hård, men dem gör inte ont. Mest obehagliga.

Förvärkar gör ont, som vanliga värkar, fast liiite mildare ;) och det är dessa jag undrade över? :-/

• Baby Doll

Hej!
    Jag är i vecka 35 + 2 idag och igår började slemproppen gå, idag kom det ut mer.

Jag har aldrig märkt att den gått vid tidigare graviditeter så jag undrar undrar hur det har varit för er??
    Jag har hört att det kan sätta igång förlossningen ganska snabbt, men också att det kan dröja några veckor.
    Har ni erfarenheter kring det?

Let me know!
    (Kan tillägga att jag fött 4 av 5 barn prematurt)

www.mybabydolls.blogg.se

• Mamacitaa

När min slempropp lossnade så va förlossningen på g , den börjar släppa på morgonenn runt 7 tiden och lillan va ute 22.30 samma dag.

7 Maj/ 8 okt
  • Tjej85

Jag har haft smärtsamma sammandragningar förra graviditeten och denna. Fått både bricanyl och blivit sjukskriven. Tappen har påverkats men jag har inte öppnat mig. När förlossningen kom igång ordentligt med dottern så öppnade jag mig inte fast jag gått med de smärtsamma sammandragningarna under lång tid så det har säkert med hur kroppen fungerar också. Dottern ville ut men jag ville inte öppna mig så de pratade om kejsarsnitt men efter lång tid av kämpande kom hon ut tillslut i alla fall. Så kroppen och bebisen samarbetar inte alltid. Får se hur det blir med denna. Har 3 veckor kvar till B-förare :)

Svar på tråden Gör förvärkar något med tappen?