• Som snö

Blockmongo

Är det ok att använda mongo som skällsord? Om man sätter ihop det med ett annat ord, blir det mer ok då? Som "...alla j-a blockmongon på det här forumet.", blir det ett ok skällsord då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Blockmongo
  • Som snö
    mr me skrev 2014-04-08 09:08:40 följande:
    Ingen aning, det kanske han gör.

Det centrala här är väl att det finns ett folk i Kongo som heter just mongo och att det är därför det blir extra festligt att säga "mongo från Kongo". Sedan är det förmodligen så att mongo har dubbelt etymologiskt ursprung och även kommer från att man förr kallade personer med Downs syndrom för mongolider, som i sin tur kommer sig av att människor med Downs syndrom har anletsdrag som påminner om mongoler eller den mongoliska rasen.

Ordets ursprung är hursomhelst rasistiskt, om man nu vill lägga någon större vikt vid det.
    Mongo. Rasistiskt? Nej. Kränkande mot dom med Downs? Ja. Det verkar så.

Mongoloid rasistiskt? Tja, visst. Möjligt. Men så ändrades det till Downs när vu blev mer upplysta.

Så jag förstår inte vad du hänger upp dig på?
  • Voluptuous Shalimar
    mr me skrev 2014-04-08 08:27:44 följande:
    "Jävla mongo från Kongo"

Jodå, det har man allt hört...

Ja, det du skriver understryker min poäng. Inte sakinnehållet i texten, naturligtvis, utan bara det faktum att du skriver inlägget utan att riktigt förstå sammanhanget.

Och givetvis får du kommentera och anmärka på vad du vill, men det är önskvärt med något uns av saklighet i ett inlägg. "Mongo" är ett skällsord som används relativt obehindrat även i den politiskt korrekta sfären av människor som aldrig skulle drömma om att säga neger. Det var med det som bakgrund jag tog mitt avstamp och försökte förklara varför det kan tänkas vara så.
    Det JAG ville påvisa var att du inte verkar kunna skriva ett inlägg utan att slänga en skopa ovett över vänstern och/eller någon antirasiströrelse. I detta fall handlade ts om uttrycket mongo, men du lyckas trots detta inte hålla dig till saken utan hystar på ett tvångsmässigt sätt ur dig en floskel om vänstersympatisörers brist på intelligens. Detta är typiskt dina inlägg och ett smärre störmoment om man ogillar dylika påhopp.
  • Themis

Där ser man, det var fanimig sant. Märkeligt sa greven...

www.sakerhetspolitik.se/Konflikter/Kongo-Kinshasa/Fakta-om-Kongo-Kinshasa/
    Fakta om Kongo-Kinshasa

Officiellt namn: République Démocratique du Congo/Demokratiska republiken Kongo
    Statsskick: republik
    Yta: 2 344 885 km2 (ungefär lika stort som Västeuropa)
    Huvudstad: Kinshasa 8,9 miljoner invånare (uppskattning 2010)
    Högsta berg: Margherita (5 119 meter över havet)
    Längsta floder: Kongofloden
    Antal invånare: ca. 73,5 miljoner (uppskattning 2012)
    Invånare/km2: drygt 31 (2012)

Läs- och skrivkunnighet: nästan 67 % (uppskattning 2006) Fler män är kvinnor kan läsa och skriva
    Folkgrupper: mongo, luba, kongo, mangbetu-azande med flera. Sammanlagt över 200 folkslag
    --
    Lär dig uppskatta idioter -de får alla andra att se bra ut! /Themis
  • Themis
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-04-08 10:57:48 följande:
    Det JAG ville påvisa var att du inte verkar kunna skriva ett inlägg utan att slänga en skopa ovett över vänstern och/eller någon antirasiströrelse. I detta fall handlade ts om uttrycket mongo, men du lyckas trots detta inte hålla dig till saken utan hystar på ett tvångsmässigt sätt ur dig en floskel om vänstersympatisörers brist på intelligens. Detta är typiskt dina inlägg och ett smärre störmoment om man ogillar dylika påhopp.
    Lättast att bara strunta i triggida individer.

Låt inte dina mentala antikroppar binda irreversibelt till deras argumentations frestande epitoper, ty härav följer enbart onödig försurning.

Lär dig uppskatta idioter -de får alla andra att se bra ut! /Themis
  • Voluptuous Shalimar
    Themis skrev 2014-04-08 18:09:34 följande:
    Lättast att bara strunta i triggida individer.

Låt inte dina mentala antikroppar binda irreversibelt till deras argumentations frestande epitoper, ty härav följer enbart onödig försurning.

Du har förstås helt rätt Försurning är bara tråkigt!
  • Sneeze

Nu är det ju så här, att valet av invektiv som man använder för att nedvärdera en annan människa och/eller dennes åsikter, säger mer om säger orden, än om mottagaren.

Mongo, cp, blatte, neger, fitta osv avslöjar att man anser att personer med funktionsnedsättning, annan etnisk härkomst samt av kvinnligt kön, är mindre värda. (Mongo kommer från mongoloid, ett gammalt namn på personer med DS eftersom de har ett sk mongolveck vid ögonen).

Det finns bättre och mer effektiva sätt att sätta en motståndare på plats än att använda invektiv. I alla fall om man är äldre än 14 år och allmänbildad.

• mindless
    Themis skrev 2014-04-08 18:03:12 följande:
    Där ser man, det var fanimig sant. Märkeligt sa greven...

www.sakerhetspolitik.se/Konflikter/Kongo-Kins.../
    Fakta om Kongo-Kinshasa

Officiellt namn: République Démocratique du Congo/Demokratiska republiken Kongo
    Statsskick: republik
    Yta: 2 344 885 km2 (ungefär lika stort som Västeuropa)
    Huvudstad: Kinshasa 8,9 miljoner invånare (uppskattning 2010)
    Högsta berg: Margherita (5 119 meter över havet)
    Längsta floder: Kongofloden
    Antal invånare: ca. 73,5 miljoner (uppskattning 2012)
    Invånare/km2: drygt 31 (2012)

Läs- och skrivkunnighet: nästan 67 % (uppskattning 2006) Fler män är kvinnor kan läsa och skriva
    Folkgrupper: mongo, luba, kongo, mangbetu-azande med flera. Sammanlagt över 200 folkslag
    --
    Nu är jag lite sent på bollen, men att det finns en folkgrupp i Kongo som heter just mongo är bara en tillfällighet och har ingenting med ordets användning som invektiv att göra. Så Mr me kanske hade rätt i att folkgruppen existerar, men fel när han kopplade det till den svenska ordet. 

Som andra redan påpekat är det givetvis frågan om en förkortning av mongoloid. 
  • Themis
    mindless skrev 2014-04-28 20:51:38 följande:
    Nu är jag lite sent på bollen, men att det finns en folkgrupp i Kongo som heter just mongo är bara en tillfällighet och har ingenting med ordets användning som invektiv att göra. Så Mr me kanske hade rätt i att folkgruppen existerar, men fel när han kopplade det till den svenska ordet. 

Som andra redan påpekat är det givetvis frågan om en förkortning av mongoloid. 
    Jag blev bara fascinerad av att den fanns öht.
    Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Gathehielm

Varje år är jag funktionär på ett läger för utvecklingsstörda. Jobbar satan i en vecka för att de ska ha det så bra och roligt som möjligt.

Jag använder ändå mongo, cp och liknande som skällsord, och om någon irriterar sig över det måste jag änna undra vad de själva bidrar med. Handlingar väger väl ändå tyngre än ord?

Reasons... we all have them, at times.
  • Bjäbb

Känner man att man måste ta till invektiv  för att framföra sin åsikt och/eller markera sin ilska för att andra är av en annan mening än man själv borde man nog dra åt skogen,sparka och slå på något träd en stund och sen ta ett djuuuupt lugnande andetag innan man gör bort sig alldeles.

• Sneeze
    Gathehielm skrev 2014-04-30 18:32:15 följande:
    Varje år är jag funktionär på ett läger för utvecklingsstörda. Jobbar satan i en vecka för att de ska ha det så bra och roligt som möjligt.

Jag använder ändå mongo, cp och liknande som skällsord, och om någon irriterar sig över det måste jag änna undra vad de själva bidrar med. Handlingar väger väl ändå tyngre än ord?
    Så din ursäkt för att du använder "diagnosslang" för att nedvärdera medmänniskor är att du är snäll mot funktionshindrade en vecka varje år.

Nej. Handlingar väger inte alltid tyngre än ord.

• Gathehielm
    Sneeze skrev 2014-05-01 09:47:06 följande:
    Så din ursäkt för att du använder "diagnosslang" för att nedvärdera medmänniskor är att du är snäll mot funktionshindrade en vecka varje år.

Nej. Handlingar väger inte alltid tyngre än ord.

Pretty much. Vad gör du själv?
  • Sneeze

Menar du hur jag uppför mig när jag tappar humöret, eller om jag gör en "god gärning" och beblandar mig med de mindre lyckligt lottade?

Jag undviker att vräka ur mig saker av ilska eller frustration, som jag senare ångrar. Man kan be om ursäkta, med det sagda går aldrig att ta tillbaka.

Jag har ett barn med funktionsnedsättning. Och jag lever med omgivningens fördomar och missriktade godhet dygnet runt.

Något annat du undrar över?

• Gathehielm
    Sneeze skrev 2014-05-01 13:55:30 följande:
    Menar du hur jag uppför mig när jag tappar humöret, eller om jag gör en "god gärning" och beblandar mig med de mindre lyckligt lottade?

Jag undviker att vräka ur mig saker av ilska eller frustration, som jag senare ångrar. Man kan be om ursäkta, med det sagda går aldrig att ta tillbaka.

Jag har ett barn med funktionsnedsättning. Och jag lever med omgivningens fördomar och missriktade godhet dygnet runt.

Något annat du undrar över?
    Och jag har ett barn som är deprimerat, men inte fasen raljerar jag över folk som skämtar om depressioner eller använder ordet "deppig".

Fin användning av citationstecken, där. Och missriktad godhet, hujedane mig. Förmodar du att jag endast är där för att skratta åt dem och filma dem med mobilen för att lägga upp dem på youtube? Att jag byter vuxenblöjor och jobbar 20 timmar om dygnet för mitt eget höga nöjes skull?

Sedan föreslår jag att du använder citeringsfunktionen. Jag missade nästan ditt svar.
  • Kofot

Nope, att använda mongo eller CP som skällsord tyder på ett rätt begränsat ordförråd.

Svar på tråden Blockmongo