Blockmongo
Är det ok att använda mongo som skällsord? Om man sätter ihop det med ett annat ord, blir det mer ok då? Som "...alla j-a blockmongon på det här forumet.", blir det ett ok skällsord då?
Är det ok att använda mongo som skällsord? Om man sätter ihop det med ett annat ord, blir det mer ok då? Som "...alla j-a blockmongon på det här forumet.", blir det ett ok skällsord då?
Där ser man, det var fanimig sant. Märkeligt sa greven...
www.sakerhetspolitik.se/Konflikter/Kongo-Kinshasa/Fakta-om-Kongo-Kinshasa/
Fakta om Kongo-Kinshasa
Officiellt namn: République Démocratique du Congo/Demokratiska republiken Kongo
Statsskick: republik
Yta: 2 344 885 km2 (ungefär lika stort som Västeuropa)
Huvudstad: Kinshasa 8,9 miljoner invånare (uppskattning 2010)
Högsta berg: Margherita (5 119 meter över havet)
Längsta floder: Kongofloden
Antal invånare: ca. 73,5 miljoner (uppskattning 2012)
Invånare/km2: drygt 31 (2012)
Nu är det ju så här, att valet av invektiv som man använder för att nedvärdera en annan människa och/eller dennes åsikter, säger mer om säger orden, än om mottagaren.
Mongo, cp, blatte, neger, fitta osv avslöjar att man anser att personer med funktionsnedsättning, annan etnisk härkomst samt av kvinnligt kön, är mindre värda. (Mongo kommer från mongoloid, ett gammalt namn på personer med DS eftersom de har ett sk mongolveck vid ögonen).
Det finns bättre och mer effektiva sätt att sätta en motståndare på plats än att använda invektiv. I alla fall om man är äldre än 14 år och allmänbildad.
Officiellt namn: République Démocratique du Congo/Demokratiska republiken Kongo
Statsskick: republik
Yta: 2 344 885 km2 (ungefär lika stort som Västeuropa)
Huvudstad: Kinshasa 8,9 miljoner invånare (uppskattning 2010)
Högsta berg: Margherita (5 119 meter över havet)
Längsta floder: Kongofloden
Antal invånare: ca. 73,5 miljoner (uppskattning 2012)
Invånare/km2: drygt 31 (2012)
Varje år är jag funktionär på ett läger för utvecklingsstörda. Jobbar satan i en vecka för att de ska ha det så bra och roligt som möjligt.
Jag använder ändå mongo, cp och liknande som skällsord, och om någon irriterar sig över det måste jag änna undra vad de själva bidrar med. Handlingar väger väl ändå tyngre än ord?
Känner man att man måste ta till invektiv för att framföra sin åsikt och/eller markera sin ilska för att andra är av en annan mening än man själv borde man nog dra åt skogen,sparka och slå på något träd en stund och sen ta ett djuuuupt lugnande andetag innan man gör bort sig alldeles.
Menar du hur jag uppför mig när jag tappar humöret, eller om jag gör en "god gärning" och beblandar mig med de mindre lyckligt lottade?
Jag undviker att vräka ur mig saker av ilska eller frustration, som jag senare ångrar. Man kan be om ursäkta, med det sagda går aldrig att ta tillbaka.
Jag har ett barn med funktionsnedsättning. Och jag lever med omgivningens fördomar och missriktade godhet dygnet runt.
Något annat du undrar över?
Nope, att använda mongo eller CP som skällsord tyder på ett rätt begränsat ordförråd.