Inlägg från: Sneeze |Visa alla inlägg
  • Sneeze

Blockmongo

Nu är det ju så här, att valet av invektiv som man använder för att nedvärdera en annan människa och/eller dennes åsikter, säger mer om säger orden, än om mottagaren.

Mongo, cp, blatte, neger, fitta osv avslöjar att man anser att personer med funktionsnedsättning, annan etnisk härkomst samt av kvinnligt kön, är mindre värda. (Mongo kommer från mongoloid, ett gammalt namn på personer med DS eftersom de har ett sk mongolveck vid ögonen).

Det finns bättre och mer effektiva sätt att sätta en motståndare på plats än att använda invektiv. I alla fall om man är äldre än 14 år och allmänbildad.

• Sneeze
    Gathehielm skrev 2014-04-30 18:32:15 följande:
    Varje år är jag funktionär på ett läger för utvecklingsstörda. Jobbar satan i en vecka för att de ska ha det så bra och roligt som möjligt.

Jag använder ändå mongo, cp och liknande som skällsord, och om någon irriterar sig över det måste jag änna undra vad de själva bidrar med. Handlingar väger väl ändå tyngre än ord?
    Så din ursäkt för att du använder "diagnosslang" för att nedvärdera medmänniskor är att du är snäll mot funktionshindrade en vecka varje år.

Nej. Handlingar väger inte alltid tyngre än ord.

• Sneeze

Menar du hur jag uppför mig när jag tappar humöret, eller om jag gör en "god gärning" och beblandar mig med de mindre lyckligt lottade?

Jag undviker att vräka ur mig saker av ilska eller frustration, som jag senare ångrar. Man kan be om ursäkta, med det sagda går aldrig att ta tillbaka.

Jag har ett barn med funktionsnedsättning. Och jag lever med omgivningens fördomar och missriktade godhet dygnet runt.

Något annat du undrar över?

Svar på tråden Blockmongo