Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Ang rätt vecka

Men jag hänger inte med alls här. UL stämmer inte alltid överens med mens och ÄL. Skiljer det mycket så brukar de ju vilja kolla upp vad tillväxthämningen beror på. Menar du att de på ditt RUL hävdade att du hade varit otrogen? Sedan finns det väl ingen BM på en förlossningsavdelning som inte vet att man kan känna fosterrörelser eller ha sammandragningar i v.26? 

Om du tror att du har värkarbete nu så får du ju bara åka in och få det kollat. Det är vanligt att känna mer med barn två, tre, fyra etc. men har du mycket onda sammandragningar så åk in och kolla tappen. Bra att få UVI kollat också och gbs som kan ge sammandragningar

• Flickan och kråkan
    Anata skrev 2014-04-08 18:03:24 följande:
    Hej på er.
    Igår ringde jag till förlossningen och fick upprätta lite oro. Men idag när smärtan finns här och de trycker på livmoderhalsen som fan. Då säger hon i telefonen att de är inget dom gör något åt på jourtid. Och de är upprepade, återkommande smärta så jag får vänta tills imorgon och snacka med min barnmorskan. Ursäkta mig. Jag ringde igår för att få svar på frågor. En gång för flera veckor sedan. Och nu idag. Hur fan kan de vara återkommande, upprepade.

Så nu ligger jag här och har ont som fan. Men de kan uppenbart vänta tills imorgon
    Men det är inte förvärkar du har då? Du är ju trots allt i v.30 och det är inte första barnet.
  • Flickan och kråkan
    Anata skrev 2014-04-08 20:42:33 följande:
    Jag vet inte. Jag hade inte ont när jag öppnade mig med grabben.

Sen säger man väl ändå inte så
    Nej, det är klart att de inte ska vara otrevliga. Poängen är ju att du får ta och åka in om du oroar dig. Du åker till förlossningen och så får de kolla vad som händer. Eftersom det inte hänt något på de veckor du hittills känt så här så kan du ju även be läkaren på MVC att ta en titt på livmodertapp och hals eftersom det i alla fall inte verkar akut.

Sedan får man vanligtvis mer känningar för varje barn. Båda mina första kom i v.37+. Jag hade mycket sammandragningar med båda men aldrig förvärkar. Med trean hade jag massor med sammandragningar och även förvärkar hela tredje trimestern. Han stannade till v.40+1. Både sammandragningar och förvärkar återkommer givetvis så det är inget konstigt, men det kan som sagt vara bra att kolla uvi och gbs samt även tappen om du oroar dig.
  • Flickan och kråkan
    Anata skrev 2014-04-08 21:10:46 följande:
    Uvi och gbs? Vad är alla dessa förkortning
    uvi = urinvägsinfektion
    gbs = grupp b-streptokocker

Kan ge onda sammandragningar.
Svar på tråden Ang rätt vecka