• Anata

Ang rätt vecka

Hej er på andra gravida mammor!

Ni är säkert mer införstådd där med hur sjukhuset på Ultraljudet räknar veckorna!

Jag har en sån här dum sist där dom säger en vecka bara för att dom är räknat ut de på Ultraljudet. MEN den tiden stämmer inte över ens med verkligheten. Vad gör man då? Här kommer historian.

Jag hade min sista mens den 12 September 2013 Jag hade då min ägglossning den 26 September. Vilket är samma dag som vi hade sex. Sen igen den 28 September. Detta då gör att jag idag är i vecka 30 (29+3)

Men enligt ett ultraljud som vi gjorde när jag var i vecka 19 så säger dom så här.

Mensen den 25 September ägglossningen den 9 Oktober. Alltså de stämmer jo inte alls.

Mellan den 7-24 Oktober var jag iväg. På besök hos min son som inte bor hos mig. Som i en före detta tjejkompis lägenhet. Och hade inte ens verkligen viljan eller något att vara otrogen mot min dåvarande fästman som nu är min man.

Enligt sjukhuset så har jag varigt otrogen bara för att deras dator "ultraljudet" säger de. Efter en tabell på foster storlek.
    Nu känns de väldigt kränkande mot mig att en jävla dator har rätt att säga att jag har varigt något jag inte har varigt. Detta gör då oxå att jag är extremt stressad i min kropp/känner mig stressad, orättvist behandlad mm! Vilket har i sin tur bara stärkt på min förbi mot sjukhus och sjukhus personal som INTE tar sig tid att lyssna eller liknande. Alltså personal som kan allt vet allt och tänker inte ändra sin tanke. Alltså helt jävla ut dömd.

För ca 2 veckor sen hade jag så jävla ont i min mage att jag kunde knappt vara still. Men när jag ringer 1177 och pratar med dom. Dom förstår och lyssnar. Så säger dom ringer förlossningen. När jag väl ringer dit. Då får jag detta till bemötande.

Här går vi efter ultraljudet och enligt de är du bara i vecka 26 (25+?) Och de är ehlt OMÖJLIGT att du kan ha sammandragningar eller ens kan känna av ditt foster nu! Jag säger till henne att skippa snacket om vecka då vi är inte är ens om de och jag vill inte veta vad som anser. Utan jag vill veta om de är MÖJLIGT. Då säger hon: Men du måste jo själv känna av om du har sammandragning eller inte! För eller magen blir hård och de känns som mens värkar. Ursäkta mig här nu! Men jag kan inte alls känna av om jag har sammandragningar eller inte då jag har ALLTID spänd/hård bebis mage. Och sen för den delen har jag en skada i ryggen samt foglossning. Hur i h vill du att jag ska kunna känna av detta då?

Men är du helt förlamad säger hon i telefon. Och kort där på säger hon " Du kan ändå inte ha sammandragningar då detta är alldeles förtidigt och de är omöjligt."
    Jag totalt knäckt andas djupt och säger till henne. " Tack för hjälpen. Jag ringer ambulansen om jag är i sån stor smärta så att de är möjligt att de kan vara fel! Tack så mycket. Ha en fortsatt trevlig kväll!"

Sen la jag på och ringde en bekant och grät. Är detta något som får hända idag?

Vilken uträkning är rätt? Vågar jag ens åka till dom **** när jag väl ska föda?
    Hur blir de om jag kommer in vecka 38 och känner att de är dax. Men enligt dom är jag i vecka 36 och de är INTE dax?

Ja massa oro i kroppen som man inte ska ha!

Någon som vet? Snälla kan ni svara eller något? 

• Svar på tråden Ang rätt vecka
  • Kela1981

Oj! Det där lät inte så kul.
    Hade du sista menens första dag 12/9? I så fall var det samma som jag hade och mig har dom räknat som att jag är i vecka 30 nu vilket för mig stämmer med ägglossning, sex osv så det verkar ju märkligt att dom skulle räkna så olika.
    Vad säger din BM? Om hon också bråkar med dig så kanske du ska be att få byta? Det är ju ändå viktigt att man känner förtroende för sin BM.

Vad gäller 1177 och förlossningens svar till dig så tycker jag det låter helt korkat. Oavsett om du är i vecka 26 eller 30 så borde dom ju ta kraftiga magsmärtor på allvar.
    Nu väntar jag första barnet så jag vill ju inte påstå att jag har någon större erfarenhet av graviditet och barnafödande men jag tycker att det verkar märkligt att dom räknar så annorlunda och inte tar dig på allvar när du berättar hur verkligheten sett ut.

Varför skulle det vara omöjligt att känna av barnet i vecka 26 förresten? Jag har känt av bebisens rörelser osv sedan vecka 24-25.

Hoppas du får rätsida på det så du slipper att stressa mer.

• KossanMuu

Vilket skitsnack, jag har känt sammandragningar innan rul alla mina tre graviditeter. Och att känna rörelser innan v 25 gör väl de flesta :s förstår din oro ang bf datum också, nu har det inte så stor betydelse men om du går över tiden kan det ha väldigt stor betydelse! Bf borde räkas ut i samrådan med den gravida om det skiljer sig så mycket för vad de än säger kan omöjligt alla bebisar växa exakt likadant oavsett gener. Har tyvärr inga goda råd att ge, men hon du pratade med borde inte få lov att arbeta med människor!

♥ 14 februari 2010 ♥ 27 september 2012 ♥ BF 30 september 2014 ♥
  • Anata
    Kela1981 skrev 2014-04-06 15:01:04 följande:
    Oj! Det där lät inte så kul.
    Hade du sista menens första dag 12/9? I så fall var det samma som jag hade och mig har dom räknat som att jag är i vecka 30 nu vilket för mig stämmer med ägglossning, sex osv så det verkar ju märkligt att dom skulle räkna så olika.
    Vad säger din BM? Om hon också bråkar med dig så kanske du ska be att få byta? Det är ju ändå viktigt att man känner förtroende för sin BM.

Vad gäller 1177 och förlossningens svar till dig så tycker jag det låter helt korkat. Oavsett om du är i vecka 26 eller 30 så borde dom ju ta kraftiga magsmärtor på allvar.
    Nu väntar jag första barnet så jag vill ju inte påstå att jag har någon större erfarenhet av graviditet och barnafödande men jag tycker att det verkar märkligt att dom räknar så annorlunda och inte tar dig på allvar när du berättar hur verkligheten sett ut.

Varför skulle det vara omöjligt att känna av barnet i vecka 26 förresten? Jag har känt av bebisens rörelser osv sedan vecka 24-25.

Hoppas du får rätsida på det så du slipper att stressa mer.

Svar: Ultraljudet har spill tid på 2 veckor. Enligt sjukhusen. Jag har ingen förtroende alls för sjukvården då jag blev överkörd när jag fick min son! Men jag var bara 17år. Min BM och jag har redan rykt ihop. Men har en underbar kontakt nu :) Är glad att jag har henne. 

När jag var i vecka 14 kunde jag känna allt som hände, men de är oxå omöjligt. Om de inte står i böckerna så är de inte möjligt :/ Är så trött på de redan! Men tänk på att alla sjukhus är inte hjärtlösa och inte alla sköterskor. 

• Anata
    KossanMuu skrev 2014-04-06 18:15:16 följande:
    Vilket skitsnack, jag har känt sammandragningar innan rul alla mina tre graviditeter. Och att känna rörelser innan v 25 gör väl de flesta :s förstår din oro ang bf datum också, nu har det inte så stor betydelse men om du går över tiden kan det ha väldigt stor betydelse! Bf borde räkas ut i samrådan med den gravida om det skiljer sig så mycket för vad de än säger kan omöjligt alla bebisar växa exakt likadant oavsett gener. Har tyvärr inga goda råd att ge, men hon du pratade med borde inte få lov att arbeta med människor!

Jag kollade när sonen föddes. Han var beräknad den 26/8-06 men kom den 14. Vilket stämde med sista mens. Vecka 39 kom han (38+1). Denna lilla busen sa jag redan ifrån början att hon kommer komma vecka 26. Efter sista mens. Då den 19/6 är vecka 40 och jag har aldrig gått till vecka 40. Ingen in familjen har gjort de.

Men nu känner jag mig lite så :/ För ryggen gör F ont nu och jag känner tryck neråt. Och känner en svullnad mellan benen i öppningen! Och Ordagrant känner när hon är för långt ner! Men enligt dom asen så är de inte möjligt. 

Jag vet snart inte var jag ska ta vägen!

• Flickan och kråkan

Men jag hänger inte med alls här. UL stämmer inte alltid överens med mens och ÄL. Skiljer det mycket så brukar de ju vilja kolla upp vad tillväxthämningen beror på. Menar du att de på ditt RUL hävdade att du hade varit otrogen? Sedan finns det väl ingen BM på en förlossningsavdelning som inte vet att man kan känna fosterrörelser eller ha sammandragningar i v.26? 

Om du tror att du har värkarbete nu så får du ju bara åka in och få det kollat. Det är vanligt att känna mer med barn två, tre, fyra etc. men har du mycket onda sammandragningar så åk in och kolla tappen. Bra att få UVI kollat också och gbs som kan ge sammandragningar

• Tonka

Den dateringen det gör på UL skulle inte jag knacka i sten! Har stämt dåligt på båda mina graviditeter. Har du ont TS, åk in och få det kollat!! Och visst jan man känna både fosterrörelser och sammandragningar tidigt. Stå på dig TS! Lycka till :)

• Anata

Hej på er.

Igår ringde jag till förlossningen och fick upprätta lite oro. Men idag när smärtan finns här och de trycker på livmoderhalsen som fan. Då säger hon i telefonen att de är inget dom gör något åt på jourtid. Och de är upprepade, återkommande smärta så jag får vänta tills imorgon och snacka med min barnmorskan. Ursäkta mig. Jag ringde igår för att få svar på frågor. En gång för flera veckor sedan. Och nu idag. Hur fan kan de vara återkommande, upprepade.

Så nu ligger jag här och har ont som fan. Men de kan uppenbart vänta tills imorgon

• Flickan och kråkan
    Anata skrev 2014-04-08 18:03:24 följande:
    Hej på er.
    Igår ringde jag till förlossningen och fick upprätta lite oro. Men idag när smärtan finns här och de trycker på livmoderhalsen som fan. Då säger hon i telefonen att de är inget dom gör något åt på jourtid. Och de är upprepade, återkommande smärta så jag får vänta tills imorgon och snacka med min barnmorskan. Ursäkta mig. Jag ringde igår för att få svar på frågor. En gång för flera veckor sedan. Och nu idag. Hur fan kan de vara återkommande, upprepade.

Så nu ligger jag här och har ont som fan. Men de kan uppenbart vänta tills imorgon
    Men det är inte förvärkar du har då? Du är ju trots allt i v.30 och det är inte första barnet.
  • Anata

Jag vet inte. Jag hade inte ont när jag öppnade mig med grabben.

Sen säger man väl ändå inte så

Svar på tråden Ang rätt vecka