• tikki masala

Hur gör man bäst för att kaninen ska bli tam?

Har precis köpt en kaninunge på 9 veckor till min dotter. (8år)  I affären sa de att första dagen ska man helst bara låta kaninen vara i sin bur så den kan utforska den nya buren själv och nästa dag bara stoppa ner handen i buren och låta kaninen lukta på en. 
    Tänkte att det kan ju vara en bra grej att låta kaninen ta det lugnt första dagen. Men kan man inte låta kaninen lukta på en första dagen? (Just nu så gömmer den sig i huset men kommer fram när vi går iväg men springer in igen när vi går förbi)  
    Ska man kanske imorgon ta fram en liten godsak och locka? Eller kan man rent utav göra det ikväll? Utan att plocka upp o försöka klappa tänkte jag bara locka med typ äpple eller morot?
    För jag har googlat runt och det står ingenting om att man inte ska locka den med godis för att den ska komma fram. 
    (När jag tänker efter så verkade killen i butiken inte ens kunna så mycket om kaniner. Borde nog ha köpt hos en uppfödare men jag är lite impulsiv och kunde bara inte låta bli idag. )

• Svar på tråden Hur gör man bäst för att kaninen ska bli tam?
  • tikki masala

Verkar dricka väldigt mycket vatten? Första dagarna så drack den inte så mycket. Men Nu verkar det som att den dricker hela tiden? En flaska på 250ml nästan uppdrucken på ett dygn. är det normalt?

• Fanny b
    tikki masala skrev 2014-04-10 20:43:23 följande:
    Verkar dricka väldigt mycket vatten? Första dagarna så drack den inte så mycket. Men Nu verkar det som att den dricker hela tiden? En flaska på 250ml nästan uppdrucken på ett dygn. är det normalt?
     Jag tycker din kanin verkar dricka för mycket. Vad du kan göra är att kontakta en veterinär och fråga. När det gäller din första fråga om hur man får en kanin tam gjorde jag följande med mina kaniner: När jag såg att de vant sig vid sitt nya hem och inte blir rädd när man kommer fram till buren, vilket för mina kaniner gick fort, tog jag dem ur buren och satt med dem i mitt knä, de fick också tidigt börja hoppa fritt utanför buren. Börja handmata är också ett bra sätt. Går det bra kan man lära den konster genom att t  ex dra godbiten uppåt och när kaninen går upp på bakbenen, ge den godbiten.
  • tikki masala

Ja jag är lite orolig för jag gav typ 3 st poppade popcorn igår som inte var så salt, Men kanske var det ändå för salt för en liten kanin =(
    Om det kan vara därför den dricker så mycket nu?

• Fanny b
    tikki masala skrev 2014-04-10 21:08:55 följande:
    Ja jag är lite orolig för jag gav typ 3 st poppade popcorn igår som inte var så salt, Men kanske var det ändå för salt för en liten kanin =(
    Du kan avvakta ett dygn till innan du kontaktar vet, för om det var popcornen så bör kaninen ganska snart sluta med att dricka så mycket.
  • tikki masala

Från igår kväll ca kl 20 fram tills imorse kl 07  hade kaninen druckit ca 50 ml.  Är det mera normalt? Ska se också hur mycket den har druckit fram tills ikväll.  

• bustjejen
    tikki masala skrev 2014-04-10 21:08:55 följande:
    Varför ger du kaninen popcorn? Det kan nog vara orsaken till att kaninen dricker så mycket. Bättre att ge en morotsbit eller gurkbit om du nu måste ge något gott. Annars är ju hö huvudfödan, och lite pellets.
  • Annica71

Vår förra kanin köpte vi från djuraffär och henne fick vi nästan inte alls tam. Hon sprang fritt i huset och man kunde klappa henne lite men när vi lyfte upp henne sprattlade hon alltid.

Förra söndagen köpte vi kanin från en privat uppfödare, han blev 8 veckor igår och han är hur tam och mysig som helst. Inga problem att lyfta/bära honom, han hoppar själv upp i knäet/soffan och vill blir kelad med.

Jag tror detta har med att göra hur de blir behandlade så fort de föds, de första veckorna.
    Sen sägs det att hanar är mer gosiga och lättare att få tama.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • tikki masala
    Annica71 skrev 2014-05-22 11:20:56 följande:
    Vår förra kanin köpte vi från djuraffär och henne fick vi nästan inte alls tam. Hon sprang fritt i huset och man kunde klappa henne lite men när vi lyfte upp henne sprattlade hon alltid.

Förra söndagen köpte vi kanin från en privat uppfödare, han blev 8 veckor igår och han är hur tam och mysig som helst. Inga problem att lyfta/bära honom, han hoppar själv upp i knäet/soffan och vill blir kelad med.

Jag tror detta har med att göra hur de blir behandlade så fort de föds, de första veckorna.
    Sen sägs det att hanar är mer gosiga och lättare att få tama.
    Hon är ganska tam nu våran kanin. Hon sprattlar inte när man lyfter henne men hon sprattlar ibland när man ställer ner henne.  
    Hon springer också fritt i huset och kommer fram o nosar o så. Men hon hoppar ju inte direkt frivilligt upp i knät om man sitter på golvet men om vi lyfter upp henne så ligger hon kvar och blir borstad o klappad.  Dottern är ute o går i koppel en del också och det går jättebra.  
  • Annica71

Va roligt. De är ju så mysiga. Här är vår lilla Kevin 8 veckor gammal.

• Annica71

Han är Lejonhuvad med Teddypäls.
    Mamman är vanlig kanin och Pappan Lejonhuvad dvärgvädur med Teddypäls.

• mona83
    tikki masala skrev 2014-04-10 11:01:03 följande:
    Nu har vi gjort som så att vi har lyft kaninen, klappat kaninen tagit ut kaninen på en matta och bara klappat klappat klappat. Sen har den fått springa omkring på mattan och dottern har legat där och tittat på film. Kaninen springer fram o nosar och har även klättrat över hennes ben. Och ätit popcorn (utan så mycket salt) från våra händer. Så det verkar som att han börjar bli lite tam Skrattande

Det enda som jag har lite svårt att se är om det är en kille eller tjej. 
    Kan man lägga upp en bild här så kanske någon kan svara på vad det är för kön?
    Det kan vara svårt att se kön på kaninen i början, Ni borde ha fått med papper på kaninen från affären där könet ska stå men ha i åtanke att djuraffärer verkar ha mer fel än rätt när det kommer till könet. Jag har köpt två kaniner från djuraaffär, båda honor men vid könsmognad var det hanar sen. 
    Nu har jag en omplacering, den trevligaste lilla dvärgvädur jag träffat. Tack och lov var han öronmärkt så kunde hitta uppfödaren annars hade han varit helt okänd sen har jag en lejonhuvad kanin som jag köpte som lite unge hos uppfödare, ej märkt men kända föräldrar. 

Om man lägger kaninen på rygg så klämmer man lite på könet så ploppar det ut lite, om det blir som en tratt med runt hål så ska det vara en hane och blir det som en springa så är det en hona.
    Du skulle ju kunna kontakta en uppfödare som bor i närheten av er och fråga ifall du kan få hjälp med att könsbestämma kaninen annars. Uppfödare brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma. 
    L.O.V.E
  • mona83
    tikki masala skrev 2014-05-22 16:31:55 följande:
    Hon är ganska tam nu våran kanin. Hon sprattlar inte när man lyfter henne men hon sprattlar ibland när man ställer ner henne.  
    Hon springer också fritt i huset och kommer fram o nosar o så. Men hon hoppar ju inte direkt frivilligt upp i knät om man sitter på golvet men om vi lyfter upp henne så ligger hon kvar och blir borstad o klappad.  Dottern är ute o går i koppel en del också och det går jättebra.  
    Prova och sätta ner kaninen med bakbenen först, det kan hjälpa sprattlet när kaninen ska sättas ner. 
    Min dvärgvädur har haft det lite otur efter att han lämnade uppfödaren och hamnat hos folk han inte haft det så bra hos, så han är sprattlig att bära och hantera, men efter ca 5 månader hos mig så börjar det blir bättre. Märker stor skillnad på när jag sätter ner honom med bakbenen först än när jag bara sätter ner honom. 
    L.O.V.E
  • tikki masala
    mona83 skrev 2014-05-23 08:47:19 följande:
    Prova och sätta ner kaninen med bakbenen först, det kan hjälpa sprattlet när kaninen ska sättas ner. 
    Min dvärgvädur har haft det lite otur efter att han lämnade uppfödaren och hamnat hos folk han inte haft det så bra hos, så han är sprattlig att bära och hantera, men efter ca 5 månader hos mig så börjar det blir bättre. Märker stor skillnad på när jag sätter ner honom med bakbenen först än när jag bara sätter ner honom. 
    Jamen det ska jag prova. tack för tipset =)
Svar på tråden Hur gör man bäst för att kaninen ska bli tam?