• KlaraK

Ni som fött i vecka 32

Vår son föddes i v.32+5, vägde 2,1 kg och var 46 cm lång. Jag låg inne med vattenavgång sen 8 dygn, blev sen igångsatt. Förlossningen gick jättebra, det tog ca 10h med värkar. Han skrek direkt när han kom ut och jag fick ha honom på bröstet i 5 minuter. Sen fick pappan följa med honom upp på neonatalen. Jag fick komma dit efter ca 2h när jag var "klar" i förlossningssalen... En väldigt lång och jobbig väntan.

Men han var helt frisk och vi stannade totalt 3 ½ vecka. Han behövde hjälp med värmen i värmesäng, sondmatades eftersom han inte orkade ta bröstet ordentligt och fick också sola i ett par omgångar. Hemsjukvård hade vi ca 2 veckor efter hemgång, så totalt var vi inskrivna 5½ vecka. Han drog ut sonden själv hemma och då valde vi att prova ge mjölk ur flaska vid sidan om amningen (som vi fick kämpa lite med) för att slippa sätta i sonden igen. Men när amningen sen kom igång kunde jag amma honom i 9 månader. Han är idag 4 år och det finns inga tecken på att han är för tidigt född alls.

Nu väntar jag andra barnet och är i vecka 26... lite rädd att även denna ska komma tidigt men vi håller tummarna för ett fullgånget barn.

Ligger du inne eller riskerar din komma tidigt av andra skäl?

Svar på tråden Ni som fött i vecka 32