Ni som fött i vecka 32
Vår son föddes i v.32+5, vägde 2,1 kg och var 46 cm lång. Jag låg inne med vattenavgång sen 8 dygn, blev sen igångsatt. Förlossningen gick jättebra, det tog ca 10h med värkar. Han skrek direkt när han kom ut och jag fick ha honom på bröstet i 5 minuter. Sen fick pappan följa med honom upp på neonatalen. Jag fick komma dit efter ca 2h när jag var "klar" i förlossningssalen... En väldigt lång och jobbig väntan.
Men han var helt frisk och vi stannade totalt 3 ½ vecka. Han behövde hjälp med värmen i värmesäng, sondmatades eftersom han inte orkade ta bröstet ordentligt och fick också sola i ett par omgångar. Hemsjukvård hade vi ca 2 veckor efter hemgång, så totalt var vi inskrivna 5½ vecka. Han drog ut sonden själv hemma och då valde vi att prova ge mjölk ur flaska vid sidan om amningen (som vi fick kämpa lite med) för att slippa sätta i sonden igen. Men när amningen sen kom igång kunde jag amma honom i 9 månader. Han är idag 4 år och det finns inga tecken på att han är för tidigt född alls.
Nu väntar jag andra barnet och är i vecka 26... lite rädd att även denna ska komma tidigt men vi håller tummarna för ett fullgånget barn.
Ligger du inne eller riskerar din komma tidigt av andra skäl?