Ni som fött i vecka 32
Hur stora var era barn? Alltså vikt/längd? Hur gick förlossningen? Hur mår barnet idag? Jag är i vecka 31+0 idag.
Hur stora var era barn? Alltså vikt/längd? Hur gick förlossningen? Hur mår barnet idag? Jag är i vecka 31+0 idag.
Min dotter föddes i v 31+2, vägde 1482 g och var 42 cm lång. Hon var lite liten för sin vecka men har ändå klarat det riktigt bra. Låg inlagda på neonatalen i tre veckor så att hon skulle växa på sig och sen fick vi hemsjukvård i fem veckor tills hon kunde amma helt själv. Än har hon inte haft några sjukdomar eller bakslag (peppar peppar). Nu är hon 5,5 månad och väger strax över 5,5 kilo.
Glömde skriva att jag fick akut kjejsarsnitt på grund av att jag fick havandeskapsförgiftning och hellp, det var därför hon föddes så tidigt.
Jag födde i 28+5, urakutsnitt. 1050gram och 38cm.
isabella föddes v 32+6 hon vägde 1640g.
första timmarna låg hon i kuvös och hade cpap men dom tog snabbt bort cpapen och flyttade henne till värme säng.
hon låg på vanlig neo avdelning i en vecka, sedan familje rum en vecka och sen åkte vi hem med hemsjukvård i fyra veckor.
och hon mår bra i dag har visserligen förkylnings astma men å andra sidan har hennes pappa astma.
Vår son föddes i v.32+5, vägde 2,1 kg och var 46 cm lång. Jag låg inne med vattenavgång sen 8 dygn, blev sen igångsatt. Förlossningen gick jättebra, det tog ca 10h med värkar. Han skrek direkt när han kom ut och jag fick ha honom på bröstet i 5 minuter. Sen fick pappan följa med honom upp på neonatalen. Jag fick komma dit efter ca 2h när jag var "klar" i förlossningssalen... En väldigt lång och jobbig väntan.
Men han var helt frisk och vi stannade totalt 3 ½ vecka. Han behövde hjälp med värmen i värmesäng, sondmatades eftersom han inte orkade ta bröstet ordentligt och fick också sola i ett par omgångar. Hemsjukvård hade vi ca 2 veckor efter hemgång, så totalt var vi inskrivna 5½ vecka. Han drog ut sonden själv hemma och då valde vi att prova ge mjölk ur flaska vid sidan om amningen (som vi fick kämpa lite med) för att slippa sätta i sonden igen. Men när amningen sen kom igång kunde jag amma honom i 9 månader. Han är idag 4 år och det finns inga tecken på att han är för tidigt född alls.
Nu väntar jag andra barnet och är i vecka 26... lite rädd att även denna ska komma tidigt men vi håller tummarna för ett fullgånget barn.
Ligger du inne eller riskerar din komma tidigt av andra skäl?
jag födde i v.32+1 Hon var ca 10% "förliten" vägde 1740 gram och var 42 cm lång.
Vi låg inne precis 2 veckor sen hade vi hemsjukvård i 10 dagar då hon skulle lära sig amma.
Idag är hon 6,5 månad och väger 4,9 kg och är 59 cm lång, så fortfarande väldigt liten. Men fullt frisk och behöver in te korrigeras utvecklingsmässigt.
Vecka 32 är "bara" måttligt för tidigt född. Känns ju sjukt tidigt, men enligt sjukvården alltså bara måttligt för tidigt, vilket jag antar betyder att det vanligtvis går bra att födas inom det intervallet.
Fick för ett år sen en son i vecka 32+3 som var ganska liten för veckan, 1625 och 40 cm. Ett dygn i cpap, en vecka kuvös, solning och sondmatning, fyra veckor på sjukhuset, en vecka fram och tillbaka och sen åkte vi hem med en helammande liten krabat. Har klättrat upp nästan två kurvor sen födseln och har nu blivit 69 cm lång och 8 kg ca. Mår hur bra som helst.
Missade förlossningen: Låg inne 11 dagar innan förlossningen och fick sprutor för lungmognaden de första dagarna. Sonen låg i säte och därför akut kejsarsnitt efter att förlossningen kommit igång spontant. Skrek när han kom ut. Fick hjälp med andningen och omhändertagen i rum bredvid medan jag opererades klart. Fick se honom kort på avstånd innan de bar iväg honom.
Våran lilla flicka föddes med gastroschisis. I vecka 32+2 kom hon ut med akut kejsarsnitt eftersom tarmen på utsidan var svullen och hade dålig blodscirkulation. Hahah, var inne på en vanlig ultraljudsundersökning när läkaren kläcker ur sig att jag ska föda om en timma och att jag får gå upp på förlossningen och ringa min man! En timma efter föddes hon och tjöt för fulla muggar! Hon vägde 1710g och var 42cm lång. Direkt när hon hade kommit ut sövde dom henne och rullade iväg henne för en fem timmar lång operation, som gick galant! Hon låg i kuvös med respirator och gick på svält i drygt en vecka eftersom dom gav henne så mycket morfin. Sen fick hon komma ner till en vanlig vårdavdelning (dom hade magsjuka på neo under tiden) där hon låg i drygt tre veckor och successivt lärde sig äta. Idag är hon en pigg 2.2kgs bebis som fortfarande sondmatas vissa ml var tredje timma, inga komplikationer har uppstått och hon har fortfarande neo hemsjukvård :)
Vår son föddes 32+0. 1728 gram. Föddes vaginalt. Två veckor på neo och sedan åkte vi hem. Kämpade med pumpjäkeln på neo och lyckades helamma då sonen uppnått 34+0. Idag 20 månader och har kommit ikapp sina jämnåriga kamrater. För oss gick allt över förväntan.