• min prince

Bantning +amning

Hej Jag ammar min son som är ett år och min fråga är kan jag börja ta sån där shake pulver drick och utan mat vill gå ner i vikt

• Svar på tråden Bantning +amning
  • emmisss

Amningen kan påverkas bara så du vet...den kan avta eller försvinna...

• Detoxtjejen

Det stora problemet är att när du bantar frisätts en massa rockslaget ämnen som lagrats i ditt fett under hela ditt liv, det finns bara ett sätt för kroppen att utsöndra dessa; genom bröstmjölken! Alltså får ditt barn dricka de gifter du gör dig av med!

• Modernmom

Amning+bantning=inte bra.

Jag vet inte varför du tror att det skulle vara en bra kombo, men det är det definitivt inte. För det första: shakes för bantning är det sämsta sättet att hållbart gå ner i vikt på. För det andra: vad tror du händer med mjölken när du plötsligt stryper energi-intaget och näringsämnen? Det slutar givetvis att producera mjölk.

Och det som händer med dig är att du kommer gå hungrig, arg och irriterad eftersom du inte får i dig tillräckligt med mat.

• Prutt

Ja, bättre att hon går runt och är fet och riskerar att dö från sitt lilla barn i förtid än att hon blir arg och irriterad...

TS: Upp till ett kg i veckan är anses idag ok att gå ned när man ammar.

• Modernmom
    Prutt skrev 2014-04-05 08:37:00 följande:

Ja, bättre att hon går runt och är fet och riskerar att dö från sitt lilla barn i förtid än att hon blir arg och irriterad...

TS: Upp till ett kg i veckan är anses idag ok att gå ned när man ammar.

Hahaha! Det var en rejält långsökt sammankoppling! Tid finnes även efter amning, du vet.
  • Prutt
    Modernmom skrev 2014-04-05 08:38:18 följande:
    Hahaha! Det var en rejält långsökt sammankoppling! Tid finnes även efter amning, du vet.
    Men sluta utala dig när du inte har kunskap i ämnet. Det finns ingen anledning att vänta, och det bästa för mamman är att gå ned i vikt så snart som möjligt efter förlossningen.
  • Humlan87

Man kan banta medan man ammar. Mjölken behåller samma nyttiga näringssammansättning även om du får i dig lite mindre, kroppen prioriterar mjölkproduktionen så länge det går. Du måste dock se till att äta näringsrikt även om du vill minska på kalorierna, annars kan du själv få brister eftersom kroppen prioriterar mjölken. Du behöver dock få i dig mer kalorier än vad du får av viktminskningsshaker, typ Nutrilett, för att vara säker på att kunna behålla samma mängd mjölk. Du kan byta ut ett par måltider mot shake om du vill så att du hamnar på omkring 1200 kalorier om dagen. Angående gifter i mjölken så finns det forskning kring detta som visar att halterna av farliga ämnen inte ökar nämnvärt så länge man bantar kontrollerat. Man ska alltså inte svälta sig själv men man kan absolut sikta påatt 0,5-1 kg i veveckan ututan att ririskera varken amning eller barnets hälsa. Lycka till

• Detoxtjejen
    Detoxtjejen skrev 2014-04-05 06:49:29 följande:
    Det stora problemet är att när du bantar frisätts en massa rockslaget ämnen som lagrats i ditt fett under hela ditt liv, det finns bara ett sätt för kroppen att utsöndra dessa; genom bröstmjölken! Alltså får ditt barn dricka de gifter du gör dig av med!

Naturligtvis ska rockslaget vara toxiska!

Att banta med shakes är inte att banta sunt, utan en svältkur. Därav mitt inlägg om gifterna.
  • min prince

Tack för alla svar mmmm jag får Väl vänta med bantning ett tag utan jag kör med att minska mina måltider så får vi se hur det blir

• Lindsey Egot the only one

Jag gick hos Viktväktarna när jag ammade första sonen och hos dom måste man äta betydligt mer per dag än de vv som inte ammar. Vissa dagar var jag tvungen att trycka i mig en chokladboll eller något annat onyttigt för att komma upp i den mängden jag skulle äta. Och ändå gick jag snabbt ner i vikt. 12 kg från slutet på augusti till början av december.

Så mitt råd är att gå med i nån klubb typ Viktväktarna där du får anpassad hjälp. Man ska inte självsvälta eller minska alldeles för mycket på kaloriintaget.

• Lindsey Egot the only one
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-05 18:03:26 följande:

Jag gick hos Viktväktarna när jag ammade första sonen och hos dom måste man äta betydligt mer per dag än de vv som inte ammar. Vissa dagar var jag tvungen att trycka i mig en chokladboll eller något annat onyttigt för att komma upp i den mängden jag skulle äta. Och ändå gick jag snabbt ner i vikt. 12 kg från slutet på augusti till början av december.

Så mitt råd är att gå med i nån klubb typ Viktväktarna där du får anpassad hjälp. Man ska inte självsvälta eller minska alldeles för mycket på kaloriintaget.

De som vägde 70+ fick äta 21 points och jag som vägde samma men ammade fick äta 30 points så man ska äta mer än vanligt.

Jag åt för lite under tiden jag ammade mina två första barn och då lagrar kroppen ALLT man stoppar i sig i reserver och man går inte ner. När jag insåg med vv hjälp att jag hade ätit för lite så gick jag jätte lätt ner i vikt.
Svar på tråden Bantning +amning