• Miaakt

5:2 eller LCHF?

Hej, nu har jag satt på mig över 15 kg extra och konstigt nog så märker man inte av dem så fort förrän man tittar sig själv i spegeln och känner nej usch nu vill jag göra något åt saken. Ska gå på promenader och tänkte börja med en diet, jag fungerar bäst om jag ger mig själv en liten utmaning. Äter faktiskt inte så mycket på dagarna men på helgerna är det mycket godis och bullar som satt sina spår. 

Vilken diet tycker ni är mest hållbar i längden? vilken fungerade för er? 
    Vill ta tag i detta och snygga till mig och bli hälsosam dessutom är det enklare att bli gravid om man har mindre extra kilon att bära på.

Beach 2014 here i come Solig

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 5:2 eller LCHF?
  • Flaskpostaren

Tänk så här:

s = ä

Är det perfekta. Då springar man lika mycket som man äter.

Om s < ä så blir man tjock, eftersom man äter mer än man springer.
    Om s > ä så blir man trött, eftersom man springer mer än man äter.

Eftersom är har blivit tjock så ligger du på:

s < ä

Och då finns två alternativ. Antingen addera till s:

s + x = ä

Där x är så mycket mer du borde springa. Eller så subtraherar man från ä:

s = ä - x

Där x är så mycket mindre du borde äta.

Om du löser den ekvationen så slipper du hålla på och krångla med massa dieter.

• Annelie 76

Gör båda. Det brukar funka bra att kombinera. Den feta maten gör att fastan inte blir lika jobbig.

• Faile

Börja med det ena och lägg till den andra så småningom. Brukar behövas lite extra till de sista kilona. Lchf först och lägg till 5:2 när det sen behövs.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Miaakt

Tack för svaren, tror jag ska kombinera båda men börjar med att sakta men stegvis ta bort kolhydraterna för det är den delen som får mig att tappa fokus. Älskar potatis, bröd och couscous!!

Brödet har jag stegvist slutat med och kör smoothie på morgon istället. Och har börjat äta avokaosallad med någon köttbid, då behöver jag oftast inga kolhydrater men kan man äta avokado varje dag? Brukar köra en sallad med bara avokado, lök och persika eller kiwi sen balsamvinäger på. Vad svårt det här är med dieter men det är verkligen enda sättet för mig att gå ner i vikt och motionera mera. 

• Let it Rain

Det kvittar. Välj den diet som passar dig bäst, men oavsett vad måste du räkna kalorier om du ska använda dieten till att minska i vikt.

• Prutt

Vad skulle du helst göra? Aldrig äta ris, pasta, potatis eller bröd igen i hela ditt liv, eller aldrig mer få äta på (t.ex.) måndagar och tisdagar igen i hela ditt liv? Det du kan tänka dig av detta är dieten du ska välja. Kan du inte tänka dig något av det så kommer det inte ge ett hållbart resultat, och eftersom de som inte når ett hållbart resultat tenderar att väga mer något år efter bantningsförsöket än de gjorde innan, är det bara dumt att ens försöka.

• AnnaKaffekanna

Annat-
    Att äta mer än man förbränner brukar ju vara boven i dramat.. Så kanske att börja röra sig mer än man äter e mitt hälsosammaste tips. Tror inte det finns några bra dieter som e bra på lång sikt. Ät hälsosamt och rör på dig. Spar gottebordet till en dag i veckanGlad

• Mithi

5:2 kombinerat med lågkolhydratskost (EJ LCHF, dra bara ner på ditt kolhydratsintag t.ex. socker, bröd och pasta). Jag gick ner 7 kg de första två månaderna med den dieten, sen tog det stopp eftersom jag introducerade kolhydrater i kosten igen samt blev sjuk = mer kolhydrater och färre motion. Nu har jag precis börjat ta upp metoden igen, alltså 5:2, lägre intag kolhydrater och motion. Behöver gå ner ca 7 kg till. Det allra viktigaste är att röra på sig och skippa sockret! 5:2 och lågkolhydratskost är bara en extra skjuts i rätt riktning

• Themis

Inget av det.

Man håller normalt energiintag och sen tränar man för sina bonuskalorier.

Börjar vågen sticka uppåt så reagerar man vid +2 kg, inte +20 kilo.

5/2 anser jag vara helt onödig självspäkning, det kommer folk att skratta ihjäl sig åt om några år.

Varför skulle jag vilja hantera det första obehaget av en fasta och sen börja äta normalt igen när det precis börjar kännas bra? Jag har fastat 7 respektive 10 dagar vid ett par tillfällen och det är inga problem om man fasar ut och in maten försiktigt.

Att däremot gå från vanlig mat till "fasta" on/off kommer folk som äter fel och för mycket aldrig att klara av, de kommer att må förfärligt större delen av tiden och inte orka någonting.

En motor funkar bäst om den blir körd på jämna varv med rätt bränsle hela tiden. Utifrån det man vet om skiftarbetares sov- och matvanor och att de lever fem år kortare än snittet så undrar jag varför 5/2 skulle fungera väl i längden.

Lär dig uppskatta idioter -de får alla andra att se bra ut! /Themis
  • NollÅtta

LCHF. Superenkelt att gå ner. Men ät inte frukt i avokadosalladen. Mycket socker i frukt. När man nåt sin målvikt man fortsätta äta lchf men äta lite mer kolhydrater ibland om man vill det.

Svar på tråden 5:2 eller LCHF?