Inlägg från: Anonym (Råd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Råd)

Att bli familjehem för en nyfödd

Vi har precis blivit godkända att bli kontaktfamilj men inte fått veta vilket barn det blir än.

Vi har lite löst sagt att vi nog i framtiden kan tänka oss att bli familjehem och helst då till ett mindre barn som de vet kommer stanna en lång tid. Min värsta farhåga i allt detta har alltid varit att fästa mig vid ett barn och sedan tas det ifrån oss.....
    Nu ringer handläggaren och erbjuder oss ett nyfött barn som förmodligen kommer vara placerat för alltid....Hon kunde inte låta bli att ringa oss eftersom hon tycker att vi skulle passa så bra.

Vår historia är många år med ofrivillig barnlöshet, klara för adoption och sen plötsligt gravid. Idag har vi en son på snart 3 år men någonstans finns ju sorgen att det aldrig blev fler.
    Idag är vi 43 och 46 år.

Jag vet att det inte går att råda men behöver lite tips. Hur hade ni gjort?

Det hade ju kunnat bli som vårt barn i slutänden....  

• Svar på tråden Att bli familjehem för en nyfödd
  • Anonym (Råd)
    Anonym (hoha) skrev 2014-04-04 15:22:13 följande:
    Jag tycker att ni låter nästan barn-giriga.. att vara familjehem är en jättefin sak men det är ju faktiskt någon annans barn.. och målet för alla placerade barn är väl att de ska kunna komma hem tillslut.
    Kan ni inte adoptera längre eller?
    känns som att ni mest vill vara familjehem för att få ett till barn :( av att bedöma från trådstarten då.
    Ja, absolut och det är just därför jag är lite tveksam...

Adoption är vi för gamla för och att bli kontaktfamilj var ett sätt att få fler barn i huset, att vår son skulle lära sig att inte vara ensambarn hela tiden och att jag tror att det skulle ge en enorm tillfredsställelse att hjälpa ett barn som far illa. Men så kommer ju det här med att när som helst kan ett kontaktbarn tas ifrån oss och jag kommer nog ha svårt att låta bli att älska barnet...Då är ju detta ett sätt att slippa lämna tillbaka.
    Jag håller med dig om att målet är att barnet ska tillbaka till sina föräldrar men om barnet aldrig har träffat sin biologiska föräldrar utan har knytit an helt och hållet till oss under flera år, är då verkligen blodsbandet det viktigaste? Det tycker inte jag som själv är adopterad och bara ser min biologiska pappa som vilken gubbe som helst medans jag älskar min adoptivpappa mest i hela världen...  
  • Anonym (Råd)
    isabellab skrev 2014-04-04 15:55:25 följande:

Ni ska inte låta bli att älska barnet. Ni ska älska det ut i fingerspetsarna! Varse sig hen stannar i en vecka eller 18 år.
    Det är därför man ska ställa upp och göra en sån här grej, barnet är i fokus.
    Rädslan att barnet flyttar till sin biologiska familj ska inte hindra er, ni kommer att vara oerhört viktiga i send liv.

Det kommer vi absolut att göra oavsett!  
  • Anonym (Råd)
    LillaNovaK skrev 2014-04-04 21:31:48 följande:
    Kör på säger jag!! Det finns så många barn där ute som skulle behöva ett kärleksfullt hem att komma till.

Sen förstår jag rädslan över att få lämna barnet. Vet ni något om placeringsanledning? Är barnet under SoL eller LVU? Efter 3 års placering ska ni enligt lag bli erbjudna vårdnaden. Detta sker dock inte så ofta men tanken är att det ska fungera sonen trygghet både för familj och barn.

Eftersom vi är helt nya i sammanhanget så har jag ingen aning om vad är SOL eller LVU innebär. Det enda handläggaren sa var att det lutar åt att det blir en uppväxtplacering även om hon förstås inte kan ge några garantier. Du skriver att det inte är så vanligt att familjehemmet erbjuds vårdnaden, gäller det även i såna här fall där det handlar om spädbarn? 
  • Anonym (Råd)

Vi har funderat i helgen kan jag säga och mycket sömn har det inte blivit precis.....
    Vi känner att vi nog inte kan tacka nej även om vi är livrädda för att detta kommer innebära en av dom största sorgerna i vårt liv (att behöva skiljas från ett barn som man har följt från start och man har varit den enda modersfiguren i barnets liv) men samtidigt känner vi att vi skulle ångra oss resten av livet om vi tackar nej.

Om man inte vågar kan ju inte inte vinna heller.......

Det hade varit kul att höra lite från någon i liknande sits också......  

• Anonym (Råd)
    Anonym (Råd) skrev 2014-04-07 10:04:10 följande:

Eftersom vi är helt nya i sammanhanget så har jag ingen aning om vad är SOL eller LVU innebär. Det enda handläggaren sa var att det lutar åt att det blir en uppväxtplacering även om hon förstås inte kan ge några garantier. Du skriver att det inte är så vanligt att familjehemmet erbjuds vårdnaden, gäller det även i såna här fall där det handlar om spädbarn? 

Nu har jag tagit reda på att det heter LVU.
  • Anonym (Råd)
    ultrawox skrev 2014-04-09 22:43:21 följande:
    Vi gjorde samma resa för 19 år sedan. Har aldrig ångrat detta men man får självklart förbereda sig på dödsfall sorg om barnet åker tillbaka. Vår gjorde inte detta och har nu tagit sig igenom en jobbig tonårstid där biologföräldrarnas bekymmer spelade in massor. Men vi fanns där och hämtade , gick på möten mmmm. Med detta vill jag bara säga att med kärlek kommer man långt men generna spelar alltid in. Ta chansen och även om barnnet inte får regelbundna besök underhåll biologföräldrarna levande för barnet från tidig ålder , de är alltid bioföräldrar. Sen njut!!!!

Visste ni från början då att det förmodligen handlade om en lång placering?
    Kunde ni koppla bort tankar på att ni kanske skulle få lämna tillbaka henne och leva som en vanlig familj eller hade ni den rädslan hela tiden?
    Jag  förstår ju att det handlar om dödsfallssorg om man får lämna tillbaka ett barn som man har haft sedan det föddes och i flera år och jag vat inte hur man ska orka leva med den oron. Man måste ju gå all in från början känslomässigt och  behandla barnet som sitt eget.
  • Anonym (Råd)

Oj, nu börjar det bli bråttom! Vi har ju massor med saker som vi måste köpa innan bebisen kommer. Får man pengar innan för alla utlägg man måte göra?

• Anonym (Råd)
    Påven Johanna skrev 2014-04-11 12:02:29 följande:
    Det är fascinerande på ett skräckartat sätt att bebisar och barn kan placeras hos människor som uppenbarligen inte ens fått så mycket som en broschyr över vad det innebär att vara familjehem. 

Hur i hela fridens namn kan sådant här förekomma gång på gång? 
    Nej, naturligtvis inte!
    Vi är godkända som kontaktfamilj, adoptivföräldrar och gick adoptionsutbildningen  på samma socialförvalting men vi är INTE godkända än som familjehem. Vi har många möten kvar och massor av frågor både från dom och oss innan det blir aktuellt. När det gäller så små barn måste det ju dock gå lite fortare än vanligt eftersom varje dag som går för det lilla barnet förstör anknytningsprocessen.
    Varför jag skev att det är bråttom är för att vi fick veta att dom är intresserade av oss men att inget är klart än naturligtvis.
    Den sista frågan jag ställde i tråden får jag såklart veta när jag träffar vår handläggare men jag var mest nyfiken OM det skulle bli aktuellt. Sorry om jag gjorde dig upprörd!

• Anonym (Råd)
    Anonym (NEJ!) skrev 2014-04-19 18:33:09 följande:
    Ni måste absolut säga nej till detta. Ni är INTE rätt familj för detta barn, ni måste förstå det innan det är för sent för det lilla barnet.

Ni bör gå vidare och försöka adoptera istället, inte ta andras barn och försöka göra till ert!

Fattar inte vad soc håller på med när dom gör såhär!!! Iditoter!

Socialen har verkligen gjort allt dom kan för att just vi ska ha det här barnet. Anledningen: De vet att barnet kommer få det jätte bra hos oss, ett roligt aktivt liv med massor av kärlek och just för att de vet att vi även skulle ha bra kontakt med den biologiska mamman för att vi har empati och förståelse för hennes situation.
    Det känns som att du är väldigt okunnig om vad ett barn behöver. Ett barn som får kärlek och inte särbehandlas har lättare att knyta an till övriga personer och att ha långa relationer. Med andra ord, om barnet ska tillbaka till mamman senare i livet så har vi gett barnet goda förutsättningar för att det skulle fungera. Barn som inte får kärlek och känner sig utanför och undanskuffad får stora problem genom livet. Det skulle jag aldrig någonsin utsätta ett barn för om jag så visste att det skulle stanna hos oss i en vecka. Det är väl verkligen misshandel! Naturligtvis är målet att barnet ska tillbaka till föräldrarna. Om jag inte visste det skulle jag aldrig ha skrivit den här tråden. Men tycker du verkligen på fullaste allvar att om det innebär fysiskt ioch psykiskt lidande för barnet att leva med de biologiska föräldrarna och när det inte finns något som helst tecken på att det någonsin kommer att ändras för det här barnet, ska vi då låta barnet leva hos oss helt kärlekslöst hela livet och skada barnet ännu mer?
    Sen har du nog väldigt dåliga erfarenheter och förutfattade meningar: Vi är tvärt om vad du tror VÄLDIGT positiva till att barnet har kontakt med sin bio-mamma under övervakade former och vi skulle aldrig någonsin få för oss att prata illa om de biologiska föräldrarna, tvärtom faktiskt. Vi hoppas att kunna ha en bra relation till föräldrarna.
    Du verkar vara en av dom som bara tänker på föräldrars rätt till ett barn istället för barnets rätt till ett rikt liv fullt av kärlek och omtanke. 
    Innan du uttalar dig mer så kan jag tipsa dig om hur många böcker som helst som handlar om ämnet och vad barn mår bäst av.
    Jag har i motsats till dig mött personer som aldrig blev fosterhemsplacerade och som hade önskat det av hela sitt hjärta så att dom hade fått den barndom dom aldrig fick.

Svar på tråden Att bli familjehem för en nyfödd