• Robban112

Desperata han slutar inte amma

Mitt första inlägg här. Jag är pappa till en 2,5 årig pojle som vägrar sluta amma. Vi har försökt i omgångar i över 1,års tid men ej lyckats. Nu har det gått så långt att familjen håller på att bryta ihop pga det här. Min fru kämpar verkligen med att sluta och nu ammar han enbart på kvällen innan han ska sova. Problemet är att han vaknar upp till 2-3 gånger per natt och ska då amma för att somna om. Självklart är min fru dödstrött och försöker säga ifrån men då skriker han så att han väcker alla (även vår äldre son). Jag har försökt ta honom då men han är helt oresonlig och skriker i panik och detta kan hålla på i flera timmar. Så det slutar ofta med att han får amma och så blir det liksom en ond spiral. Vi blir pga av detta alla trötta och stressade.

Vi är helt desperata. Min fru har nu också börjat anklaga mig för att jag inte gör tillräckligt för att stötta henne men jag vet helt ärligt inte vad mer jag kan göra. Vi har prövat att hon och den äldsta pojken åkte till svärmor över helgen ett par månader sedan. Det slutade med att den lilla skrek non stop och var helt otröstlig till kl 02:00 då han tillslut slut somnade hulkande i min famn. Jag ringde frun dan efter och sa att det här kan inte vara bra för honom så hon kom hem samma kväll. Jag försöker också stötta min fru mentalt men nu börjar det bli svårt med det också.

Känns som vi behöver alla tips vi kan få. Väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Desperata han slutar inte amma
  • Frontline

Det är bara att vägra och sen stå ut, har ni inte försök med nappflaska och välling?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Frontline
    Robban112 skrev 2014-04-04 01:57:47 följande:
    Vi har försökt med allt tror jag..
    Vi gjorde som så att det vart mindre och mindre pulver blandat med vatten och till sist vart det i stort sett bara vatten kvar i flaskan...

Det har visserligen resulterat i att grabben ska ha en vattenflaska bredvid sängen fortfarande varje natt och han är nu snart 7 år...
    Men det känns ju helt ok då han bara dricker vatten, han kommer visserligen och väcker oss ibland och säger att vattnet är slut så vi får fylla på det..
  • Lena74

Har inga bra råd då jag är i samma sits själv men min som är 15 mnd men lika arg o så ändå. Vill gärna följa tråden.

• scanmia

Jobbigt när det inte funkar. Sömnbristen kan göra en galen. Så här gjorde vi

När jag slutade nattamma så sov jag med sonen i gästrummet i källaren för att inte väcka resten av familjen. Jag sa att mjölken sover och tröstade sedan med alla tänkbara sätt utom amning. Jag använde en särskild t-shirt som jag aldrig ammade i och den gav en tydlig signal och som också funkade lite som ett kryphål - om sonen skulle behöva amma på natten (tex sjukdom - vi har haft några maginfluensor som jag tror att vi bara överlevde tack vare amningen) kan man ju byta tröja och ändå inte behöva börja om avvänjningen från början. Det var lättare för mig att trösta och lugna än vad det var för min man.

Eftersom jag tog nätterna så tog pappan över tidigt på morgonen så att jag fick ett par-tre timmars ostörd sömn. Det tog en riktigt jobbig natt och en dryg veckas för att helt etablera den nya rutinen. 

Vi avslutade nattamningen men ammar fortfarande under andra tider på dygnet. Tyvärr så innebar det inte att han sover natten igenom...

• Isola80

Oj, ni måste ta tillbaka makten över familjen. Låter helt galet. En 2,5 åring kan man ju prata med. Jag slutade amma min son när han var 10 mån. Då ammade han bara på natten. Det var tre jobbiga nätter med många uppvak och mycket gråt. Sedan glömde han. Tre dagar tar det för ett litet barn att få en ny vana. Så nästa gång får du stå ut längre.

• Tangent

Har själv ammat mitt barn länge och han ammade varje natt tills han var ca 3 år. Gjorde några halvhjärtade försök att sluta med nattamningen, men det slutade bara med att han ville amma mer.
    Mitt råd är att ta ett steg tillbaka under några månader, låta pojken amma precis när han vill och även erbjuda extra gånger. Därefter kan ni försöka igen,t ex under semestern. Bestäm till en börja med att inte amma mellan vissa klockslag, din fru kan sova med baddräkt så att brösten är mindre lättåtkomliga.
    Lycka till

• Flickan och kråkan

Med ett så stort barn hade jag (mamma) valt att sova någon annanstans ett par två-tre nätter. Eller så åker du och sonen bort över en helg exempelvis. Du kan väl sova med honom själv som pappa TS? 

• Frontline
    Tangent skrev 2014-04-04 07:36:08 följande:
    Har själv ammat mitt barn länge och han ammade varje natt tills han var ca 3 år. Gjorde några halvhjärtade försök att sluta med nattamningen, men det slutade bara med att han ville amma mer.
    Mitt råd är att ta ett steg tillbaka under några månader, låta pojken amma precis när han vill och även erbjuda extra gånger. Därefter kan ni försöka igen,t ex under semestern. Bestäm till en börja med att inte amma mellan vissa klockslag, din fru kan sova med baddräkt så att brösten är mindre lättåtkomliga.
    Lycka till
    Låter som ett skämt...

• Tangent
    Frontline skrev 2014-04-04 08:58:08 följande:
    Låter som ett skämt...

Inget skämt, faktiskt. Vill också påpeka att bröstmjölk är nyttigare än välling. WHO rekommendera amning i MINST 2 år, detta gäller HELA världen.

Till TS: Kanske kan du få fler tips på amningshjalpen.se, kellymom.com
    Kolla även in bloggarna ammavidare, sagogrynet och vilda barn
  • Flickan och kråkan
    Tangent skrev 2014-04-04 11:47:43 följande:

Inget skämt, faktiskt. Vill också påpeka att bröstmjölk är nyttigare än välling. WHO rekommendera amning i MINST 2 år, detta gäller HELA världen.

Till TS: Kanske kan du få fler tips på amningshjalpen.se, kellymom.com
    Kolla även in bloggarna ammavidare, sagogrynet och vilda barn
    Men man måste inte byta ut bröstmjölk mot välling och man måste inte sluta amma för att man slutar nattamma. 
  • Mylla

Ni har ju lurat barnet, ni säger nej och står inte för det. Ni vill att barnet ska godkänna ert beslut att ändra på det han är van vid. Det är fel.
    Ju mer ni krånglar ju mer kommer ju barnet skrika.
    Jag tycker ni ska vara stabila. ta ert beslut och stå för det. Barnet kommer ju skrika värre än barnet nånsin gjort om ni varit konsekventa från början.
    Kan ni inte stå för ett sånt beslut och genomföra det så tycker jag barnet ska få fortsätta amma utan att ni krånglar.  det är orättvist att krångla och tycka att ett litet barn ska bryta sina dåliga vanor själv.

Svar på tråden Desperata han slutar inte amma