Inlägg från: Bling1975 |Visa alla inlägg
  • Bling1975

Nybörjare på det här, hjälp alla erfarna!

1. Måste man koka upp vatten varje gång och vänta på att det ska kallna när man blandat? Det tar ju en eeeeevighet innan det blir klart och bebisen är inte direkt tålmodig.

Vi gjorde det i början när vi tilläggsmatade, men har man bra vatten vilket vi oftast har i Sverige så kan man skippa det. Framförallt när barnet är lite större. 

2. Hur gör man när man ska iväg?

Skulle vi iväg en kort stund hade jag ca 40 gradigt vatten i en termos och pulver uppmätt i en doserare. Skulle jag vara borta lite längre så hade jag kokande vatten i termosen och kallt vatten i en flaska. Man lär sig snabbt hur mycket av varje som behövs för ättemperatur.

2. Hur gör man smidigast på natten? För att få så mycket sömn och så lite meck som möjligt?

Min dotter slutade äta på natten vid 4 månader så det var inte så meckigt, men annars kan man ju ha sakerna vid sängen precis som om man är på utflykt.

3. Hur länge måste man hålla på att koka flaskorna? Är det bara under de första månaderna eller även senare?

Vi gjorde det bara under de första månaderna.

4. Ungefär hur mycket och hur ofta brukar dom äta vid 5-6 månaders ålder?

Vårt barn åt ca 5-6 gånger per dygn, ganska regelbundet med 3 h mellan och ingen på natten utan sen kväll och ganska tidig morgon.

5. Era bästa råd?

Vi hade många flaskor och diskade/kokade en gång per dygn. Kan man få barnet att gilla rumsvarm tetra är det smidigt. Annars tyckte jag faktiskt pulvret var smidigare då man inte var beroende av uppvärmningen. Glöm inte att fortsätta ha mysiga lugna stunder vid maten även om barnet äter på flaska.
Svar på tråden Nybörjare på det här, hjälp alla erfarna!