• LitenLarv

Nybörjare på det här, hjälp alla erfarna!

Helammade första barnet utan problem men med andra har allt krånglat från start så nu några månader efter envisa försök så skiter jag i det här.

Eftersom jag inte har vanan inne med flaskmatning och är helt nybörjade så är det några saker jag undrar över. Kanske nån klok själ som kan svara Glad

1. Måste man koka upp vatten varje gång och vänta på att det ska kallna när man blandat? Det tar ju en eeeeevighet innan det blir klart och bebisen är inte direkt tålmodig.

2. Hur gör man när man ska iväg?

2. Hur gör man smidigast på natten? För att få så mycket sömn och så lite meck som möjligt?

3. Hur länge måste man hålla på att koka flaskorna? Är det bara under de första månaderna eller även senare?

4. Ungefär hur mycket och hur ofta brukar dom äta vid 5-6 månaders ålder?

5. Era bästa råd?

Tack på förhand!

Tror på anknytningsteori och attachment parenting
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 15:20
    Hmmmm, en liten miss med numreringen där...Ni får ta er friheten att numrera om i ert svar.
  • Svar på tråden Nybörjare på det här, hjälp alla erfarna!
  • Maddi
    1. Måste man koka upp vatten varje gång och vänta på att det ska kallna när man blandat? Det tar ju en eeeeevighet innan det blir klart och bebisen är inte direkt tålmodig.

Det är ju bra om man kokar vattnet, men det behövs mer om man har egen brunn. Bakterier hittas ju snabbare om  man har kommunalt vtn. När jag kokade gjorde jag det morgon och kväll, förvarade i termos i kylen. 

2. Hur gör man när man ska iväg? Jag stoppade en termos vtn och pulver med mått (det finns även portions att köpa man kan ha pulvret i och så klart nappflaska 

2. Hur gör man smidigast på natten? För att få så mycket sömn och så lite meck som möjligt? Det enda jag gjorde var att hälla upp den mängden vtn i nappflaska och hade i kylen. Mickra och i med pulver på natten

3. Hur länge måste man hålla på att koka flaskorna? Är det bara under de första månaderna eller även senare? Jag kokade 1 gång i månaden och mer när han var sjuk. Jag hade 6 flaskor. 

4. Ungefär hur mycket och hur ofta brukar dom äta vid 5-6 månaders ålder? Min åt 5 gånger på dagen och 2-3 gånger på natten. Men natt är de ju olika. 

5. Era bästa råd? Har tyvärr inget men tyckte det var otroligt skönt att slippa koka vatten :)
  • DinaMii

Vi kokade alltid vattnet, lät det svalna tills det bara var liiiite för varmt och förvarade det sen i termos. Då var det alltid bra temp på det. Vi slutade mata sonen på nätterna när han var 6 mån. Gick hur bra som helst :)

• nozpa

Vi har inte kokat vattnet. Har du egen brunn ska du koka det. Annars gör du som du känner för. Du kan koka mycket vatten på en gång och förvara i kylskåpet och värma upp i flaskan i micron när barnet är hungrigt. Pulver i sist.
    Finns doseringsmått, många som har till välling. Funkar fint!
    När vi ska iväg så har vi vatten i flaskorna och värmer på stället. Har man inte tillgång till Micro så har vi haft en termos med varmt vatten och en med kallt och blandat till lagom temperatur. Vår ena föredrog kall ersättning.

På natten har vi värmt i micron bara. Endel har en termos bredvid sängen och blandar i sovrummet. Vid 5-6 månader åt dom allt mellan 4-7 ggr. Inget på natten alls vid den åldern.

• Cinnicon

Vi blandar vår mat med kokt vatten i större nappflaskor. Förvarar i kylen är det svalnat och häller på så mycket vi behöver på mindre flaskor när dem ska äta och värmer i vattenbad. Räcker så enl. neonatal. Man ska helst inte värma i Micro för det blir så ojämn varm att barnet kan bränna sig. När vi ska i väg häller vi på flaskorna dem ska äta ur.

• Maddi
    Cinnicon skrev 2014-04-19 14:15:57 följande:
    Vi blandar vår mat med kokt vatten i större nappflaskor. Förvarar i kylen är det svalnat och häller på så mycket vi behöver på mindre flaskor när dem ska äta och värmer i vattenbad. Räcker så enl. neonatal. Man ska helst inte värma i Micro för det blir så ojämn varm att barnet kan bränna sig. När vi ska i väg häller vi på flaskorna dem ska äta ur.
    Men de blir ju ojämn värme när man inte skakar om ordentligt och sen måste man självklart smaka själv : )
  • Lovizas Mamma

1. In i micron
    2. Ska jag hem till nån tar jag med pulver, ska vi vara ute har jag färdiga tetror.
    3. Samma som på dagen
    4. Har aldrig kokat en flaska
    5. Kan jag inte svara på, alla äter olika,
    6. Har inga bra tips, men när mina blivit 6 månader har jag blandat ersättning med 6-månadersvälling, dom har sovit hela nätterna då.

• Cinnicon
    Maddi skrev 2014-04-21 09:30:09 följande:
    Men de blir ju ojämn värme när man inte skakar om ordentligt och sen måste man självklart smaka själv : )

Ja det är klart. :) va den info jag fick på Neo i allafall. :)
  • Annelie 76

När jag åkte iväg hade jag med mig ersättning på tetra som sonen åt rumsvarm. Funkar bra på natten också, mycket smidigare än att gå upp och blanda.

• Cinnicon
    Annelie 76 skrev 2014-04-21 10:38:44 följande:
    När jag åkte iväg hade jag med mig ersättning på tetra som sonen åt rumsvarm. Funkar bra på natten också, mycket smidigare än att gå upp och blanda.

Vadå för tetra? Den blir inte dålig om den står ute?
  • Cissan

Vi ger endast tetra. Alltså färdigblandad ersättning på tetra....finns på 200 ml o för olika åldrar. Lite dyrare men för oss är det värt de extra kronorna.

• Cinnicon
    Cissan skrev 2014-04-21 20:53:25 följande:
    Vi ger endast tetra. Alltså färdigblandad ersättning på tetra....finns på 200 ml o för olika åldrar. Lite dyrare men för oss är det värt de extra kronorna.

Ok! Visste inte att det fanns. Värt att testa! :)
  • Bling1975

Vi gjorde det i början när vi tilläggsmatade, men har man bra vatten vilket vi oftast har i Sverige så kan man skippa det. Framförallt när barnet är lite större. 

2. Hur gör man när man ska iväg?

Skulle vi iväg en kort stund hade jag ca 40 gradigt vatten i en termos och pulver uppmätt i en doserare. Skulle jag vara borta lite längre så hade jag kokande vatten i termosen och kallt vatten i en flaska. Man lär sig snabbt hur mycket av varje som behövs för ättemperatur.

2. Hur gör man smidigast på natten? För att få så mycket sömn och så lite meck som möjligt?

Min dotter slutade äta på natten vid 4 månader så det var inte så meckigt, men annars kan man ju ha sakerna vid sängen precis som om man är på utflykt.

3. Hur länge måste man hålla på att koka flaskorna? Är det bara under de första månaderna eller även senare?

Vi gjorde det bara under de första månaderna.

4. Ungefär hur mycket och hur ofta brukar dom äta vid 5-6 månaders ålder?

Vårt barn åt ca 5-6 gånger per dygn, ganska regelbundet med 3 h mellan och ingen på natten utan sen kväll och ganska tidig morgon.

5. Era bästa råd?

Vi hade många flaskor och diskade/kokade en gång per dygn. Kan man få barnet att gilla rumsvarm tetra är det smidigt. Annars tyckte jag faktiskt pulvret var smidigare då man inte var beroende av uppvärmningen. Glöm inte att fortsätta ha mysiga lugna stunder vid maten även om barnet äter på flaska.
  • Annelie 76
    Cinnicon skrev 2014-04-21 15:16:06 följande:

Vadå för tetra? Den blir inte dålig om den står ute?
    Om tetran är oöppnad håller den till bäst före datumet (flera månader i vissa fall). Går inte allt åt ( om man inte häller allt i flaskan) ställer man in den i kylen och använder nästa matning. Är man ute slänger man resterna. Lite dyrare än pulvret men väldigt praktiskt särskilt på nätter och vid utflykter.
Svar på tråden Nybörjare på det här, hjälp alla erfarna!