• Tillaan

Unga blivande mammor i december 2014

kossan skrev 2014-06-25 16:51:17 följande:

Jag funderar på att vänta med att berätta för chefen tills efter semestern. Vad tror ni om den idén?

Fördelen är att jag hinner komma in ordentligt i mina nya uppgifter och att de inte tycker att jag bara fiskade till mig bättre uppgifter och sen släpper bomben. Han va oroliga redan när jag började att jag skulle skaffa barn...

Nackdelen är ju att de kan bli sura över att jag väntat så länge med att berätta! + Att man vet inte alls hur mycket magen syns då...

Hur långt gången är du då? Och syns det något nu? Jag har inte berättat för chefen och jag är i v. 17, hon ska sluta i juli så hade hoppats på att slippa.
  • Tillaan
    kossan skrev 2014-06-25 20:36:51 följande:
    Jag är i v. 15 nu. Min chef ska inte sluta hehe

Men jag är väldigt svullen redan nu, så har jag tajta tröjor så syns det, och har jag lösa tröjor så putar magen ut så det syns ändå! :p men jag kan ju lika gärna vara svullen av magproblem?! ;)

Problemet är inte att dölja det den sista veckan, utan hur de kommer reagera... :/
    Mina kollegor hade inte ens lagt märket till det och jag berättade för de som inte visste idag. För har förkläde på jobbet så knyter man åt så ser man magen rätt tydligt, men de kanske bara trodde att jag gillar bullar :p

Men alltså, då får de bli sura tycker jag, förstår absolut hur du känner också. Man kan ju inte haka upp hela livet på arbete heller :/ man måste ju få skaffa familj om man vill det.
  • Tillaan
    kossan skrev 2014-06-25 21:12:02 följande:
    Haha men vilken tur! Hur berättade du för kollegorna?

Ja jag försöker tänka så, men jag är sån som vill prestera bra och vill att de ska vara nöjda med mig! +att jag sitter på kunskaper som väldigt få har där jag jobbar!

Men å andra sidan så ser jag det som hämnd då de utnyttjar de anställda och är inte så sjyssta egentligen. Jag fick exempelvis inte den lönen jag ville ha, de ville inte ens diskutera och han sa att de tar hänsyn till åldern. Även fast jag är mycket bättre och har mer erfarenhet än de som är 40, så spelar det ingen roll eftersom jag är ung...

Då tänker jag: "rätt åt er då, lös problemen när jag är borta i ett år. Jag tänker inte svara i telefonen när ni vill ha hjälp"
    Precis! Är man inte schysst så har man inget att hämta!

Så är det åå vårt jobb med, jag är 24 och kan mer än de som jobbat där i 40 år. Helt sjukt. Ändå är jag låååååååångt under dem i löner. De fick klara sig utan mig ett tag under ett varsel och nästan hela verksamheten rasade när jag inte var där, då ingen hann med det jobbet som jag gjorde.

På så sett så borde de vara rädda om dig eftersom du har stora kunskaper. Så tänk på dig själv och liten nu. Det här är för fasen erat år :D

Vi satt på fikat så sa jag bars att jag har en sak att säga. Så sa jag att jag har en bebis i magen och sa att jag är halvvägs och då stod de typ med hakan i knäna för de inte märkt/sett någonting. :)
  • Tillaan
    puckow skrev 2014-06-26 18:41:58 följande:

Barnmorskan gjorde det men inte sjukgymnasten :/

Men gå till bm då? Eller går inte det? Hos mig går det iallafall.
  • Tillaan
    puckow skrev 2014-06-26 22:05:17 följande:

Nej hon kunde tyvärr inte kolla :/

Däremot tog hon extra prover för jag är så fruktansvärt trött och hon tyckte inte de va så bra.. Kan sova konstant om det är så och de borde ha släppt nu men bli ba värre och värre..

Du måste ju ha järnbrist eller något :s
  • Tillaan
    puckow skrev 2014-06-27 20:58:48 följande:

Ligger på 117/119 i snabb så på gränsen, men hon skulle skicka till labbet så de gör en ordentlig så hoppas de visar nåt! Fruktansvärt jobbigt att va så trött och även ha en tvååring som är på g hela dagarna :/ har bara avlastning från hennes pappa varannan helg då han inte får ha henne mer än så och karln jobbar varje dag och oftast borta på helgerna, och även om han skulle kliva upp med henne så skulle de inte funka då hon är fruktansvärt mammig :/

Hur ska det då gå när liten kommer ut? Om mannen är borta så mycket och fd pappan(? Blir det rätt att säga så?) inte får ha andra barnet så mycket :(
  • Tillaan
    puckow skrev 2014-06-27 23:49:24 följande:

Han kommer inte vara borta så mycket när barnet kommer :)

Dotterns pappa klarar inte av henne och det har hänt en hel del så nyss kommit ur en vårdnadstvist och även han ska ha barn med sin nya så jag tror tyvärr att han inte kommer att kunna ta hand om våran dotter när andra barnet kommer.

Det är bara att försöka få dottern att släppa mig lite, har alltid varit väldigt mammig och bara jag som duger om jag är i närheten.. Så därför är det så svårt att sambon att ta henne för det skulle bara vara skrik och gråt efter mig, vi har testat någon gång men det gick inte.. Och ibland få inte ens sambon sova utan att hon väcker honom för hon har fruktansvärd seperationsångest efter hennes pappa kidnappade henne och inte lät mig träffa henne på 10-11 dagar utan att ens få prata med henne i telefon :/

Men lilla hjärtat då! Stackars lilla flicka :/ nej då förstår jag verkligen varför hon är mammig, hon är ju rädd att du ska försvinna förstås :( jag hoppas verkligen att det går bra för er och att hon blir glad för ett litet syskon. Vad skönt att han är hemma mer då :)

Usch, alltid folk som inte ska ha barn som skaffar fler :(
  • Tillaan
    puckow skrev 2014-06-28 11:32:22 följande:

Jo men som tur är så har vi skriftligt nu från både tingsrätt och familjerätt hur mycket han får ha henne så nu kan polisen gå in ifall att han skulle försöka göra om det.

Haha ja, hon sa ju att jag hade bebis i magen långt före jag ens visste det och vi ha inte sagt nåt men hon säger det ändå och döpt till Mimmi, hur hon kommit på det namnet vet jag inte! Och hon tycker om bebisar och är jättego mot dem som tur är :)

Jo, tur att hans tjej ändå är bra, hon är riktigt korkad men snäll iallafall. Men tror att när de får bebis så kommer inte hon vilja ta hand om hans barn på det sätt hon gör nu och då kommer inte han orka både en trotsig tvååring och en bebis på det så kommer nog inte vara så länge innan han börja säga ifrån helger. Han orkade ju inte med dottern som liten så hur han ska orka två vet jag inte. Ne usch, stackars liten :/

Vad häftigt!

Åh vad skönt att det verkligen finns skrivet att det är det som gäller. Hoppas det går bra för dem iallafall :/ även om man kan tycka att han inte borde ha några barn..

Vad mysigt :)
  • Tillaan
    kossan skrev 2014-06-29 22:43:26 följande:
    Ja visst är det fult, men det är väl det dom menar att unga blir utnyttjade...

Jag har nästan bestämt mig för att berätta för dom på jobbet innan semestern! Så vi får se hur det går! :p

Dock vet jag inte hur jag ska säga det till kollegorna, vi har inga naturliga pratatunder då alla är samlade. Så då får jag nog ta det med dom en och en, men då är ju frågan hur sjutton man säger det? Bara mitt under arbetspassen?
    Jag har ju rätt bra kontakt med samtliga och vi har ju fika på em. Så då passade jag på. Till de andra så sa jag typ. Jo förresten, jag ska bli mammaledig i december. Eller jag har en bebis i magen typ :p du har ingen möjlighet att samla ihop dem på någotvis?

Lycka till iallafall :)
  • Tillaan
    puckow skrev 2014-07-02 16:01:39 följande:

Var hos sjukgymnasten igår, konstaterat foglossning redan i vecka 13, kul.. Å med tunga lyft i jobbet också :/

Då får du sjukskriva dig då :/
  • Tillaan
    puckow skrev 2014-07-02 17:38:13 följande:

Han kunde inte sjukskriva mig, det är för tidigt :/

Men va :s min kunde göra det närsom ifall jag behövde. Men när kunde han göra det då? Tycker du ska gå till en annan för ingen ska behöva gå och ha ont.
  • Tillaan
    puckow skrev 2014-07-03 08:30:40 följande:

Det sa han inte, han gav mig nå övningar jag skulle göra bara :/

Ska prata med bm sen, då jag ha tunga lyft i jobbet och så

Okey, ja men var rädd om dig för tusan!
  • Tillaan
    puckow skrev 2014-07-04 10:49:29 följande:

Bett mvc ringa upp nu för det är för mycket just nu. Dels foglossningen som bli värre och igår dog min morfar 40 minuter efter jag och dottern åkt därifrån och när jag skriver till jobbet att jag inte kan jobba helgen blir det sura miner och ett "okej" tillbaka vilket bara ger mig ångest. Och barnet kan ju inte må bra av denna stress...

Strunta i att folk blir sura, du har rätt att vara hemma när närstående dör. Vilket såklart är jätte hemskt! Det här är ditt och ditt barns år, så tänk inte på alla sura människor.
    Tycker absolut inte att du ska jobba med foglossningen, du har somsagt bara en kropp, ta vara på det.
  • Tillaan
    kossan skrev 2014-07-04 20:25:54 följande:

Jag berättade för chefen idag, sista dagen innan semestern och han sa typ bara jaha ja va kul för dig! Självklart fick jag ett grattis och så men andan va typ att jaha det är inte så mycket att göra åt saken!

Dock vill de sätta in att en kollega börjar göra mina uppgifter redan direkt efter semestern, vet inte riktigt vad jag tycker om det. Då är jag ju typ onödig i ett halvår... Fast det kanske bara är skönt?!

De kanske vill att de lär sig dina saker som du gör och kanske skönt att få avlastning :)
  • Tillaan
    mojjan8 skrev 2014-07-08 16:05:00 följande:

Hoppar in här! Puckow, har du inget fack du kan vända dig till? Jag har varit sjukskriven sen V.12 Och innan dess gick jag hemma var/varannan dag.. Där finns också regler på arbetsmiljöverkets hemsida som arbetsgivaren måste följa. Du kanske kan hitta något där som kan hjälpa dig. Sen rekommenderar jag ju verkligen att du träffar en annan läkare. För du ska absolut inte jobba om du har ont! Har själv haft foglossning sen V.15 är i V.19 nu och jobbar som plåtslagare. Min chef vaktar mig som e hök, då han tycker att är jag på jobb då kan jag jobba å ska inte behöva ta pauser. Men det har jag rätt till, jag har enligt av's regler rätt till vilo plats med! Men annars så rekommenderar jag att du ansöker om graviditets penning och kanske prova på akupunktur för foglossningen. Jag har fortfarande ont. Men jag kan iallafall sova om nätterna nu :) lycka till!

Havandeskapspenning får man väl bara ta ut from v. 28 eller vad det var?
  • Tillaan

Fel av mig. Tidigast 80 dagar from bf, alltså v. 29 och senast 11 dagar före bf.

• Tillaan
    puckow skrev 2014-07-11 14:39:13 följande:

Fick 50% sjukskrivning i två veckor och prata med kurator bara :/

Skulle sjukskriva mig själv isåfall. Sen gå och jobba några dagar, sen sjuk igen. Vad fasen ska man göra när man inte får hjälp.
  • Tillaan

Vill bara påminna er som kanske vill fortsätta hålla kontakten, så finns de flesta av oss på facebook i en hemlig grupp (BF December 2014). Det betyder att ingen utomstående kan se att du går med, är med, ser våra inlägg eller någonting. Allt du behöver göra är att skriva din mailadress till mig så bjuder jag in i gruppen - då får ni ett mail till angiven
    adress och en länk att följa. Vips så är ni med :)
    Ni kan pm'a här eller maila på tillaneriksson@hotmail.com

Hoppas vi ses där!

• Tillaan
    LillaLady skrev 2014-08-11 18:14:25 följande:
    Svårt att pm'a dig här då du är privat! :/
    Men du kanske kan pm'a mig. Vill gärna va med :)
    Dum spiro, spero
    Jaha, är jag det ^^ annars skickar du bara ett mail till mig :)
  • Tillaan
    pepziz skrev 2014-08-29 00:19:22 följande:

Blev precis medlem här och hittade den här gruppen direkt! 21 år gammal och är beräknad 6/12. Fick reda på att jag var gravid i vecka 11 under en pågående läkarundersökning.. Minst sagt chockande! Bor i dalarna och känner inga andra unga och gravida. Skulle vara jättekul att ha någon att prata med. Hoppas att jag får vara med här trots att jag kom in flera månader försent, är i vecka 26 nu ;) Kram på er

Välkommen! De flesta är inte så aktiva här utan är med i våran hemliga fb grupp, hojta om du vill gå med eller maila mig :)
Svar på tråden Unga blivande mammor i december 2014