• Anonym (P)

Om umgänge vid ensam vårdnad

Du tänker fel. Du har inte bestämmanderätt över umgänget och har ingen rätt att på egen hand förändra något.

• Anonym (P)
    Anonym (vårdnadshavaren) skrev 2014-03-30 21:23:20 följande:

Så barnen har ingen talan alls då menar du trots att det är barnen som har umgängesrätt och inte tvärtom?? Pappan vill inte ta ansvar och vill/klarar inte av vårdnaden. Det finns kanske en anledning till att jag inte ville skriva ut barnens ålder men visst, eftetsom man anses dum när man vill vara anonym. Dom är 10 och 12 år gamla, fyller 11 och 13 i sommar.
    Nej. Det har de inte. De får ha åsikter men de bestämmer inte.
  • Anonym (P)
    Anonym (vårdnadshavaren) skrev 2014-03-31 08:40:42 följande:

Nåja, jag tänker aldrig tvinga dom dit mot deras vilja och att uppmuntra dom är absolut helt omöjligt med tanke på hur han betett sig emot mig och hur osunda hans värderingar och levnadssätt är. Som ett par redan skrivit så kan man göra lite som man vill så länge det inte finns några papper skrivna och det får isåfall komma ifrån honom och det är ingenting som han pratat om under alla dessa år.
    Risken är stor att pappan stämmer dig och att han då får ett umgänge som du varken kan neka eller kontrollera.
  • Anonym (P)
    Anonym (nej) skrev 2014-03-31 10:36:12 följande:
    De ska lyssnas på, men om rätten anser att de inte förstår sitt eget bästa så kan det bestämmas om ett annat umgänge ändå och mamman åker på vite om  hon hindrar det. Mamman får så isf i sin tur stämma pappan eller låta soc föra barnens talan i saken.
    Att lyssna på barnen är inte samma sak som att de får bestämma.
    Anonym (vårdnadshavaren) skrev 2014-03-31 08:40:42 följande:

Nåja, jag tänker aldrig tvinga dom dit mot deras vilja och att uppmuntra dom är absolut helt omöjligt med tanke på hur han betett sig emot mig och hur osunda hans värderingar och levnadssätt är. Som ett par redan skrivit så kan man göra lite som man vill så länge det inte finns några papper skrivna och det får isåfall komma ifrån honom och det är ingenting som han pratat om under alla dessa år.
    Varför har barnen insyn i din och pappans konnunikations- och samarbetssvårigheter?

• Anonym (P)
    Anonym (vårdnadshavaren) skrev 2014-03-31 11:43:36 följande:
    .
    Ni separerade för mer än 6 år sedan och det betyder att äldsta barnet var ca 6 år. Varför har ni inte fått psykologhjälp för barnet för att bearbeta? Varför informerar du barnen om vad du tycker om honom? Barn ska inte blandas in i de vuxnas konflikter. De har rätt till ett nära relation med båda sina föräldrar.

Så varför skickar du barnen till en alkoholiserad pappa som inte klarar av grundläggande omvårdnad av barnen? Vad säger socialtjänsten om situationen? Anser de att du tar föräldraansvar när du ändå skickar barnen till honom?

Ni verkar båda snacka illa om varandra inför barnen och det är aldrig rätt för barnen.
Svar på tråden Om umgänge vid ensam vårdnad