• Anonym (vårdnadshavaren)

Om umgänge vid ensam vårdnad

Jag och pappan är separerade sen drygt 6 år och han har frivilligt avsagt sig vårdnaden då han aldrig har/velat vara delaktig i skola/sjukvård etc. Barnen har alltid bott hos mig och jag har haft det fulla ansvaret. Det ena barnet har en diagnos och i det har jag/vi inte fått något stöd alls av honom utan han vill bara slippa allt jobbigt. Nu till min fråga. Vem bestämmer egentligen hur ofta och när umgänget ska ske? Jag anser att det är vi då barnen bor här och dom måste få delta i saker som berör deras liv här. Biopappan är inte insatt för fem öre och vill bara skälla på mig så fort han får chansen för enligt honom så gör/bokar jag in saker på hans helg vilket inte alls stämmer utan jag låter alltid barnen få säga sitt innan jag kontaktar honpm om en ändring. Förut har det dessutom varit helt ok med honom att barnen självklart ska få delta i det dom vill även om det infaller på hans helg men nu känns det som om han bara söket bråk eller utgår ifrån att det är jag som vill förstöra. Likadant så undrar jag om semestervistelse. Barnen har tidigare varit hos honom två veckor i streck men förra sommaren så ville dom hem tidigare så denna sommaren anser jag att det får bli en vecka åtminstonne åt gången. Nu så har vi redan bokat in en del saker i sommar och jag är rädd att dessa veckor kommer att infalla samtidigt som hanhar semestet så jag räknar då med att få en massa skäl och hot och krav om att vi måste ändra vilket vi inte kan. Är jag helt fel på det när jag tänker att han får anpassa sig eftet hur vi lever eller har jag helt fel?? Jag är omgift och barnen har flet syskon här så vi kan väl inte bara låta hela familjen vänta in honom och hans önskemål?

• Svar på tråden Om umgänge vid ensam vårdnad
  • Anonym (P)

Du tänker fel. Du har inte bestämmanderätt över umgänget och har ingen rätt att på egen hand förändra något.

• Anonym (?)

Du resonerar fel ta, Du har inte mer bestämmanderätt för du har ev, visst kan du planera in saker för barnen som träning och sånt på helger men sen är det upp till han att köra dit barnen, sen kan du inte låta barnen bestämma vad de vill göra på hans helger...om han bråkar om detta så med all rätt. Ni måste börja kommunicera med varandra. Hur gamla är barnen?

Det är inga träningar inplanerade på helgerna öht men barnen blir ju medbjudna på saker och skoldiscon och annat som kan dyka upp och som man inte vet på förhand. Barnen vill gå men pappan vägrar att skjutsa och anser att det inte är lönt att hämta på t.ex lördag förmiddag istället för kvällen innan. Jag anser att det är barnen som ska få bestämma om dom vill gå på sådant eller åka till honom, dom går i skolan (lägre klasserna), då det ju är dom som har umgängesrätten och inte pappan. Likaså om dom bara vill vara hos honom en sammanhängande vecka under sommaren så ska dom inte behöva vara där mer. Det är det som är problemet, vi kan inte kommunicera eller egentligen så är det han som har svårt för det då han bara tror det värsta om mig alltid. Han misshandlade mig unde flera år när vi levde ihop och när jag till slut anmälde och lämnade honom så känns det som om han har bestämt sig för att göra mitt liv till ett helvete. Familjerätten kan inte hjälpa oss, har redan varit där.

• Anonym (flugan)

Håller med ovanstående, Du tänker helt fel. Lär dig samarbeta!

• Anonym (?)

Hur gamla är barnen? Läs på om umgängesrätt så ser du hur fel du resonerar om du verkligen resonerar så här irl

• Fosfor

Det låter som om du gillrar en fälla för dig själv när du bokar in saker i sommar innan du vet var barnen är då. Jag förstår grejen med att planera och ordna för sina barn, men det går ju inte när barnen har skilda föräldrar som inte samarbetar.

Det du kan göra, innan du bokar in något, är att tala om vilka veckor du vill ha. Samt då även tala om vilket datum du förväntar dig svar och att om svar uteblir innebär det att han sagt ja. Det gjorde jag med mina äldsta barns pappa och det gjorde det hela så mycket enklare. Innan dess väntade och tjatade och väntade och tjatade och väntade och tjatade jag på att han skulle tala om när han ville ha barnen och så fick jag vänta tills i augusti då han meddelade att han inte hann ha dem alls under sommaren.

Enligt någon paragraf så är det vårdnadshavaren som har rätt att bestämma i umgänget och pappan får då ansöka om mer tid. Jag tänker inte gå emot mina barns vilja då det är dom som har umgängesrätten och vill dom inte dit så tänker jag inte tvinga speciellt när jag vet att dom inte har det så bra när dom är iväg heller och har fått beskåda när han bråkar med sina flickvänner och misshandlade den före detta också.

• Anonym (Kan)
    Anonym (vårdnadshavaren) skrev 2014-03-30 16:23:36 följande:
    Enligt någon paragraf så är det vårdnadshavaren som har rätt att bestämma i umgänget och pappan får då ansöka om mer tid. Jag tänker inte gå emot mina barns vilja då det är dom som har umgängesrätten och vill dom inte dit så tänker jag inte tvinga speciellt när jag vet att dom inte har det så bra när dom är iväg heller och har fått beskåda när han bråkar med sina flickvänner och misshandlade den före detta också.

Ts med det resonemanget du visar här så kan du förlora vårdnaden helt, du åker dit för umgängestrots och förlorar vårdnad och boende, ja jag kan min sak och som vårdnadshavare skall du se till att barnen kommer till sin umgängesförälder vare sig de vill eller ej och du får inte bestämma hur ug skall se ut. Hur gamla är barnen varför svarar du inte på den enkla frågan? För du vet att du enl lag skall skicka dem till uf men inte gör det
  • Kjell2
    Anonym (vårdnadshavaren) skrev 2014-03-30 16:23:36 följande:
    Så länge inget fastställ umgängesavtal finns kan ni båda göra lite hur ni vill, det är vilda västern som gäller.

Det du riskerar är att han drar umgänget till tingsrätten och yrkar på ett fastställt umgänge. Har han haft barnen regelbundet lär han också få det. Därefter är det tvärstopp för dig att försöka styra vad barnen ska vara och göra under hans fastställda umgängesperioder.
    Anonym (Kan) skrev 2014-03-30 17:16:30 följande:
    Ts med det resonemanget du visar här så kan du förlora vårdnaden helt, du åker dit för umgängestrots och förlorar vårdnad och boende, ja jag kan min sak och som vårdnadshavare skall du se till att barnen kommer till sin umgängesförälder vare sig de vill eller ej och du får inte bestämma hur ug skall se ut. Hur gamla är barnen varför svarar du inte på den enkla frågan? För du vet att du enl lag skall skicka dem till uf men inte gör det

Så barnen har ingen talan alls då menar du trots att det är barnen som har umgängesrätt och inte tvärtom?? Pappan vill inte ta ansvar och vill/klarar inte av vårdnaden. Det finns kanske en anledning till att jag inte ville skriva ut barnens ålder men visst, eftetsom man anses dum när man vill vara anonym. Dom är 10 och 12 år gamla, fyller 11 och 13 i sommar.
Svar på tråden Om umgänge vid ensam vårdnad