Om umgänge vid ensam vårdnad
Jag och pappan är separerade sen drygt 6 år och han har frivilligt avsagt sig vårdnaden då han aldrig har/velat vara delaktig i skola/sjukvård etc. Barnen har alltid bott hos mig och jag har haft det fulla ansvaret. Det ena barnet har en diagnos och i det har jag/vi inte fått något stöd alls av honom utan han vill bara slippa allt jobbigt. Nu till min fråga. Vem bestämmer egentligen hur ofta och när umgänget ska ske? Jag anser att det är vi då barnen bor här och dom måste få delta i saker som berör deras liv här. Biopappan är inte insatt för fem öre och vill bara skälla på mig så fort han får chansen för enligt honom så gör/bokar jag in saker på hans helg vilket inte alls stämmer utan jag låter alltid barnen få säga sitt innan jag kontaktar honpm om en ändring. Förut har det dessutom varit helt ok med honom att barnen självklart ska få delta i det dom vill även om det infaller på hans helg men nu känns det som om han bara söket bråk eller utgår ifrån att det är jag som vill förstöra. Likadant så undrar jag om semestervistelse. Barnen har tidigare varit hos honom två veckor i streck men förra sommaren så ville dom hem tidigare så denna sommaren anser jag att det får bli en vecka åtminstonne åt gången. Nu så har vi redan bokat in en del saker i sommar och jag är rädd att dessa veckor kommer att infalla samtidigt som hanhar semestet så jag räknar då med att få en massa skäl och hot och krav om att vi måste ändra vilket vi inte kan. Är jag helt fel på det när jag tänker att han får anpassa sig eftet hur vi lever eller har jag helt fel?? Jag är omgift och barnen har flet syskon här så vi kan väl inte bara låta hela familjen vänta in honom och hans önskemål?