Inlägg från: Anonym (laurus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (laurus)

Pengar vid dödsfall

Tänkte komma in på en sån där tråkig sak, det där med dödsfall. Påmindes om detta när jag fick hem ett brev från Pensionsvalet (igen) i brevlådan idag. Stod bl.a. om det där med efterlevnadspension. 

Bor nu i ett samboförhållande (ej gift än) med ett barn på ingång. 

Utöver diverse släktingar som jag inte har vidare kontakt med spridda i landet är enbart min mamma och syster kvar i livet. Mig veteligen har de båda väldigt bra ställt, så jag tycker inte att de skulle ha behov av några arv eller efterlevnadspension, snarare min sambo som kämpar för att få pengarna att räcka till (vi tillsammans alltså). 

Säg att jag skulle trilla av pinnen, vad får min sambo av det jag har (pengar, saker, m.m.)?

Känner löst till det där med sambolagen om att sambon får ärva det som man köpt gemensamt osv. Sedan har jag ju saker som jag ärvt och haft sedan tidigare som ju borde falla utom detta. 

Om nu lagen gör så att pengar och allt tillfaller min mamma kan jag skriva ett papper här och nu som säger att det inte gör det? Med underskrift och allt? Eller måste det officellt godkännas av Skatteverket / lämplig jurist / dyl?

Jag vet vad pengar kan göra med folk efter dödsfall, har sett det så många gånger själv, därför vill jag slippa massa bråk efter min bortgång så att jag fått säga mitt och så kan ingen säga nått annat.

• Svar på tråden Pengar vid dödsfall
  • Anonym (laurus)

Förmånstagare kan inte vara mina föräldrar i första hand om man inte är gift? Har fått för mig att det är så fast kanske fått det om bakfoten. Få se, är KPA ett tjänstepensionsbolag?

• Anonym (laurus)

Okej. Vet du hur det är om man har flera olika bolag? (Jobbat på flera ställen, har nått som heter Siba/Sida eller nått sånt också)

• Anonym (laurus)

Har varit lite inaktiv ser jag. Mycket i rullning. 

Blir lite undrande över det där med att barnet får en godeman (så vi säger här i trakterna) vid arv. Skulle inte det kunna bli en tvist mellan mamman och barnet i så fall?

Jo vi vill gärna gifta oss men nu är det mest en pengafråga (hon vill ha en pampig fest, jag är inte så brydd av mig dock, skulle nöja mig med något kapell eller nått så det dröjer väl...).

Nu är jag rätt så säker på att jag har arkiverat alla pensionspapper från alla bolag jag får pension från men finns det möjlighet att ta reda på vilka jag har på annat vis, typ nån myndighet? Eller ringa till respektive arbetsgivare?

Tack för alla svar!

Svar på tråden Pengar vid dödsfall