• Anonym (laurus)

Pengar vid dödsfall

Tänkte komma in på en sån där tråkig sak, det där med dödsfall. Påmindes om detta när jag fick hem ett brev från Pensionsvalet (igen) i brevlådan idag. Stod bl.a. om det där med efterlevnadspension. 

Bor nu i ett samboförhållande (ej gift än) med ett barn på ingång. 

Utöver diverse släktingar som jag inte har vidare kontakt med spridda i landet är enbart min mamma och syster kvar i livet. Mig veteligen har de båda väldigt bra ställt, så jag tycker inte att de skulle ha behov av några arv eller efterlevnadspension, snarare min sambo som kämpar för att få pengarna att räcka till (vi tillsammans alltså). 

Säg att jag skulle trilla av pinnen, vad får min sambo av det jag har (pengar, saker, m.m.)?

Känner löst till det där med sambolagen om att sambon får ärva det som man köpt gemensamt osv. Sedan har jag ju saker som jag ärvt och haft sedan tidigare som ju borde falla utom detta. 

Om nu lagen gör så att pengar och allt tillfaller min mamma kan jag skriva ett papper här och nu som säger att det inte gör det? Med underskrift och allt? Eller måste det officellt godkännas av Skatteverket / lämplig jurist / dyl?

Jag vet vad pengar kan göra med folk efter dödsfall, har sett det så många gånger själv, därför vill jag slippa massa bråk efter min bortgång så att jag fått säga mitt och så kan ingen säga nått annat.

• Svar på tråden Pengar vid dödsfall
  • Lovisblomman

Ring bolaget som tar hand om din pension, tex tjänstepension. Kan du välja till pterbetalningsskydd. Där kan du även beställablankett om vem du vill ska ha pengarna i samband med dödsfall. Fyller man inte i men har ett pterbetalningskydd så är det ett standard förmånstagare. Alltså det faller ut till make/make, sambo, barn. I den ordningen.

• Anonym (laurus)

Förmånstagare kan inte vara mina föräldrar i första hand om man inte är gift? Har fått för mig att det är så fast kanske fått det om bakfoten. Få se, är KPA ett tjänstepensionsbolag?

• Anonym (laurus)

Okej. Vet du hur det är om man har flera olika bolag? (Jobbat på flera ställen, har nått som heter Siba/Sida eller nått sånt också)

• Lovisblomman

Du måste då ringa alla dina förvaltare för att göra d valet. Ett tips. Har du många förvaltare, flytta dom till ett o samma bolag. Bolaget du väljer kan hjälpa dig med flytten. Får du bara en förvaltningsavgift. Alla bolag tar ju ut en avgift för att ta hand om dina pengar. Bra onödigt att ha spridda skurar.

• hopparmamma

Om ni nu har barn på g så behöver du egentligen inte oroa dig så väldigt mycket om ditt övriga arv eftersom barnet blir din bröstarvinge och ersätter dina föräldrar och syster. Det som däremot kan hända är att barnet får en god man utsedd att hjälpa till att förvalta arvet vilken kan försvåra om din sambo tex vill sälja er gemensamma bostad efter din bortgång. Att gifta sig är det enklaste sättet att förenkla allt det juridiska. 

• Anonym (H)
    Anonym (laurus) skrev 2014-03-28 18:31:46 följande:
    Förmånstagare kan inte vara mina föräldrar i första hand om man inte är gift? Har fått för mig att det är så fast kanske fått det om bakfoten. Få se, är KPA ett tjänstepensionsbolag?
    Förmånstagare på en pensionsförsäkring kan endast vara :
    - Maka/Sambo
    - Egna barn eller sambos barn 

Är du singel och inte har ngr barn går pengarna till det andra försäkringstagarna/ kollektivet.

Inga andra enl Kommunalskattelagen.
  • Anonym (H)
    Lovisblomman skrev 2014-03-28 18:39:14 följande:
    Du måste då ringa alla dina förvaltare för att göra d valet. Ett tips. Har du många förvaltare, flytta dom till ett o samma bolag. Bolaget du väljer kan hjälpa dig med flytten. Får du bara en förvaltningsavgift. Alla bolag tar ju ut en avgift för att ta hand om dina pengar. Bra onödigt att ha spridda skurar.
    Det är årsavgiften på 2-300.- kr per år du sparar in på detta sätt.
    Förvaltningsavgiften är i % och blir i kronor inte lägre genom flytt.
  • Anonym (laurus)

Har varit lite inaktiv ser jag. Mycket i rullning. 

Blir lite undrande över det där med att barnet får en godeman (så vi säger här i trakterna) vid arv. Skulle inte det kunna bli en tvist mellan mamman och barnet i så fall?

Jo vi vill gärna gifta oss men nu är det mest en pengafråga (hon vill ha en pampig fest, jag är inte så brydd av mig dock, skulle nöja mig med något kapell eller nått så det dröjer väl...).

Nu är jag rätt så säker på att jag har arkiverat alla pensionspapper från alla bolag jag får pension från men finns det möjlighet att ta reda på vilka jag har på annat vis, typ nån myndighet? Eller ringa till respektive arbetsgivare?

Tack för alla svar!

• Anonym (***)

Hej,

Vad gäller din sambo så sitter hon osäkert - så att säga. Det är inte ens säkert att hon får behålla det ni köpt gemensamt. Ja - pengar kan verkligen ställa till det - ser det just nu på nära håll där det dessutom hittats ett utkast till ett testamente men inget undertecknat.
    Ta hjälp av tex banken.

Ert barn kommer att ärva dig helt. Tar din mamma strid mot barnet så kommer hon att få oerhört svårt att vinna.
    Jag tycker att du ska skriva ett testamente med din sambo som förmånstagare.
    Ni kan skriva ett tillsammans - googla så hittar du enkla mallar.
    "Testamente mellan sambo" står typ att vårt önskemål är att den andra parten ska ärva så som gifta.
    Detta kan ni ha tills ni gifter er, sen blir det så ändå med automaitk om du inte skriver något annat.

När ditt barn är fött, då blir ditt barn din efterlevande och försäkringar utbetalas då OM det finns efterlevandeskydd i avtalet. Gör det inte det går pengarna till bolaget.

• Anonym (JAG)

Du ärver inte din partner men det gör era barn , de får en god man som förfaltar derar tillgångar .om du bor i hus kan ni bli tvugna att flytta för godman tycker pengarna arbetar bättre på tex en bank . Få ansöka hoss god man om allt du behöver investera till era barn om godman inte tycker det behövs en cykel eller säng får barnet vara utan om du inte kan köpa det själv .Gift er värdens besta försäkring om plyckan skulle vara framme hoss någon av er

• Anonym (Gift er)

Gift er, ni behöver inte berätta för något att ni gör det, behåll efternamn med mera men signa pappret.

Sedan när ni har sparat ihop till det så gör ni det en gång till helt enkelt.

Som sambos krävs det väldigt mycket för att få den säkerhet man skulle vilja önska vid ett ev dödsfall. Mycket mer än ett kort testamente.

Annars måste ni kontrollera alla tillgångar ni har. Inte ens den gemensamt köpta bilen får hon ta del av om den står på dig ifall du går bort om det nu är så att ni inte har alla papper till 100% i ordning vilket kostar betydligt mycket mer än att skriva under ett vigselpapper.

Gode man ska ALLTID se till barnets bästa, så ja, det kan bli bittra strider mellan gode man och efterlevande förälder.

• Anonym (JAG)
    Anonym (Gift er) skrev 2014-04-10 12:10:59 följande:
    Gift er, ni behöver inte berätta för något att ni gör det, behåll efternamn med mera men signa pappret. Sedan när ni har sparat ihop till det så gör ni det en gång till helt enkelt. Som sambos krävs det väldigt mycket för att få den säkerhet man skulle vilja önska vid ett ev dödsfall. Mycket mer än ett kort testamente. Annars måste ni kontrollera alla tillgångar ni har. Inte ens den gemensamt köpta bilen får hon ta del av om den står på dig ifall du går bort om det nu är så att ni inte har alla papper till 100% i ordning vilket kostar betydligt mycket mer än att skriva under ett vigselpapper. Gode man ska ALLTID se till barnets bästa, så ja, det kan bli bittra strider mellan gode man och efterlevande förälder.

Äntligen någon som har samma åsikt som jag .
  • Anonym (anna)

Se till att gifta er för det blir minst krångel, speciellt när ni nu ska få  tillökning.

Min sambo dog och jag kan bara säga att trots att vi hade inbördes testamente så kröp alla gamarna fram. Det tog 10 månader innan jag visste om jag ens skulle kunna bo kvar, det var rena terrorn. Vi hade varandra som förmånstagare på alla försäkringar och återbetalningsskydd på tjänstepensionen.

Svar på tråden Pengar vid dödsfall