Inlägg från: jamieblue |Visa alla inlägg
  • jamieblue

Vi runt 35 år som väntar barn

Bebislängt skrev 2014-08-26 08:48:10 följande:

Jag funderar på att gå på en amningskurs men jag vet inte om det bara kommer att stressa mig mer inför amningen. Men min bm rekommenderar verkligen det. Har ju varit på en kurs redan men där gick de inte igenom amningen så mycket. Men vad är det man bör veta?

Oj, amningskurs har jag inte ens tänkt på. Jag har nog räknat med att man kommer få rätt bra råd på BB, det verkar ju vara så himla centralt med amningen. Vilket BB har du valt förresten? Såg att du bor i Sthlm. Jag har valt Danderyd eftersom jag bor (långt) norr om stan, hoppas det blir bra :)
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-08-26 16:00:23 följande:
    Har ni/ska ni gå på den förlossningsförberedande kursen där? Vi var på den men min bm tycker att jag ska gå en amningskurs utöver men jag tänker nog strunta i det. Jag blir bara mer stressad av att gå på det tror jag. Tänker att det är jättesvårt att sitta och lyssna på hur man ska amma när man inte har ett barn att amma. Plus att man fick ju lite matnyttig info på kursen vi var på.

Vi har valt SöS. Mest för att det känns bekvämt att det är närmast. Men inte säkert att man faktiskt får komma dit ju.
    Nej, tror inte vi ska gå om du menar de där informationsträffarna som de har. Eller menar du att de har renodlade förlossningskurser inför förlossningen? Det kanske är på BB Sthlm i så fall? Det ligger ju också på Danderyd, fast vi har valt Danderyds sjukhus förlossning, inte BB Sthlm.

Min MVC har föräldrautbildning vid två tillfällen som vi ska gå i början av september och så har vi gått på Föda utan rädsla som också kallas förlossningsförberedande. En slags modern/vidareutvecklad variant av profylax. Den var jättebra!

Håller med dig om amningskursen, det känns nog svårt att ta till sig innan man ens har en bebis att amma.
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-08-26 16:29:30 följande:
    Aha, nej dessa hålls av babygruppen men jag antar att alla blir erbjudna något liknande.

Funderar på att gå en profylaxkurs online så att man kan sitta hemma i lugn och ro och öva. Så har jag investerat i en vetekudde som jag tror kommer vara guld värd under förlossningen.

När har du BF?
    Ok, får se om vi får någon inbjudan/information då! Har märkt att det kan vara lite olika upplägg på det här med kurser och utbildningar beroende på vilken MVC man går på. Min kompis födde för övrigt på SöS och var mycket nöjd med det. 

Det är BF 17 oktober. Ganska långt bort men samtidigt väldigt nära? Det känns mycket mer påtagligt så fort det blev mindre än två månader kvar tycker jag. Och i dag är det exakt en månad kvar tills jag ska sluta jobba. Hoppas att det inte blir alltför långtråkigt att vara hemma från jobbet, men jag känner att jag orkar inte riktigt koncentrera mig på jobbet längre så det blir nog rätt skönt att gå hem trots allt. Jag har väldigt svårt att koncentrera mig framför datorn när det känns som hela mitt inre håller på och vältrar om! 

Onlinekurs är säkert bra, då kan man öva när det passar en själv. Smidigt!
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-08-26 16:57:59 följande:
    Det är ju snart :) särskilt med tanke på hur länge man redan har gått.

Jag jobbade min sista dag på mitt extrajobb i söndags. Det är så skönt. Stod i butik så det var rätt tungt i slutet. Nu ägnar jag mig bara åt min egen firma de sista veckorna. Jag har nåt att göra och samtidigt kan jag göra det från sängen om jag vill. Plus att jag kan välja hur mycket jag vill jobba :)

Men tror inte att du får långtråkigt. Tycker att jag har tusen saker jag vill fixa hela tiden.
    Ja, det har gått väldigt lång tid! Vill slå något i huvudet på alla som säger "det går så fort" Flört Jag har ju varit gravid nästan hela 2014 = lååååång tid, hehe. 

Skönt att slippa stå i butik, kan tänka mig att det är jobbigt. Kontorsjobb är faktiskt också ganska jobbigt, fast på ett annat sätt. Jag blir så trött i kroppen och särskilt ryggen av att sitta ned så mycket. Så här nära inpå föräldraledigheten har jag mest skrivjobb framför datorn, så det är inte mycket rörelse inte. 
    Mon bébé 81 skrev 2014-08-26 18:26:02 följande:

jamieblue: hihi, känner igen det här med att ha svårt att koncentrera sig. Jag har exakt tre månader kvar till BF idag, men det känns som att min hjärna har gått på ledighet för länge sen. Stackars kollegorna undrar väl vad jag gör ibland Flört.

Haha, ja, det är tyvärr svårt att hålla samma intresse uppe tycker jag. 
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-08-27 08:34:36 följande:
    Det blir säkert bra med vår vagn också. Den kommer definitivt klara av vintern och långa promenader och den känns relativt lättkörd. Det enda som är är väl att den känns lite bred, klumpig (väger 18kg) och kanske lite svårkörd i butiker. Å andra sidan går vi väldigt sällan i butiker så jag förstår inte varför jag oroar mig så mycket för det.

Dessutom känns det ju som att den känns smidigare när man använder sittdelen sen. Och till sommaren kommer vi ändå köparen sulky när vi ska utomlands och då kan man ju använda den även vid kortare tågresor inom landet osv.
    Köpte du en Emmaljunga? Har inte superkoll på vagnar men noterade i babyaffären att många Emmaljunga är stora, stabila och av den tyngre sorten. 

Vi köpte till slut en begagnad Kronan City. Får se hur den funkar i snö? men de svängbara framhjulen går åtminstone att låsa så jag hoppas det funkar ok. Känns som det är svårt att hitta en vagn som är bra på allt. 

Och nu har vi precis köpt babyskydd. Fy vad dyrt! Känner tyvärr ingen som vi kan låna eller köpa av och jag är lite för nojig för att våga köpa begagnat. Dömer inte den som köper begagnat alltså, men vågar inte själv. 
    LuPeRo skrev 2014-08-26 22:44:32 följande:
    Kronans har jag också hämtat, helt okej faktiskt. Babylands struntar jag i. Men där är några andra som jag ska försöka få tag på Har beställt napp (MAM), sked (Bambino) och vällingburk (Semper) helt gratis! Man får passa på

Jag är supernöjd med vår vagn! Lite klumpig men ändå smidig, ganska bred och rejäla däck. Nu vet jag att den klarar av långa promenader både på landet och i stan. Med sonen köpte vi en sittvagn när han var 1,5 år, smidigare och mindre att ta med sig. Nackdelen är att han aldrig ville sitta i den så den är i stort sett fortfarande ny och grabben blir 4 i november
    MAM och Bambino, kan man beställa från deras hemsida eller hur är det nu? 
    Du får hålla tummarna för att bebis nr 2 vill sitta i sittvagnen Glad

Tack för bra inlägg om förlossningsväska och amning Irmeline!
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-09-07 20:56:26 följande:

Jag gråter också ofta. Däremot har jag inga problem att äta hur mycket som helst. :)

Jag är också lite mullig sen tidigare och enligt BMI-kurvor för gravida ska jag ha gått upp till 84 kg men nu väger jag 87. Men jag tycker att det känns ok ändå.

Vad är det för BMI-kurva? Skulle gärna vilja veta vad som är normal/förväntad viktuppgång. Känns som jag skulle kunna äta hur mycket som helst och behöver se upp lite!
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-09-07 22:07:47 följande:

Åh, skrev ett jätteinlägg som jag råkade radera. Summan var i alla fall att jag kollade den här sidan men det var först häromdan och egentligen redan för sent hehe. Har inte lagt så stor vikt vid min vikt och min bm har inte gjort det heller trots att jag enligt BMI räknas som överviktig. Huvudsaken att man får i sig all näring man behöver och mår bra, tänker jag :)

www.blimamma.se/viktkalkylator-for-gravida

Tack! Det är väl nästan försent för mig också (v 35) men känns ändå bra att ha något att förhålla sig till.

Tänk så snart det är dags för dig! Och mig också iofs :) Känns nästan mer overkligt ju närmare jag kommer, tycker jag!
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-09-08 08:23:06 följande:

Overkligt, nervöst och spännande. Är det ditt första?

Japp, första barnet, BF 17 oktober. Ibland undrar jag vad jag gett mig in på :)
  • jamieblue
    LuPeRo skrev 2014-09-08 15:28:32 följande:

Snabb uppdatering (svarar mer sen).

Vecka 30 och BM-besök idag, plus sockerbelastning. Blodtryck 120/70. Bebisens hjärta slog med 138 slag. Bra flöde i navelsträngen.

Gått upp 1 kg sedan inskrivningen. Och sockret låg på 7,3, maxtaket är 8,9.

Men järnvärdet var på låga 102 så nu blir det att försöka proppa i sig så mycket järn som möjligt till nästa besök

Ang att bebisen inte vänder sig är inget att oroa sig för nu utan vi tar tag i det runt vecka 34-35. Men annars var det bra.

Oj oj oj! Spännande nu

Bor du i landsting där alla får göra sockerbelastning? Jag har inte gjort någon, tror att de bara gör på personer som har för högt blodsocker här.

Vad är egentligen lägsta järnvärde som är ok?
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-09-11 08:47:12 följande:

Jag är jätteförkyld och jätterädd att bebisen ska bestämma sig för att komma nu. Han får gärna stanna där inne de två veckorna till som han "ska". Men jag vill inte gå över tiden för mycket heller hehe.

Förstår det! Jag är också jätteförkyld och det känns så jobbigt att vara både förkyld och gravid. Och du är ju ännu närmare BF än vad jag är så det måste vara riktigt segt? Man vill ju inte vara förkyld ovanpå allt under förlossningen.
Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn