Inlägg från: UnikFamilj |Visa alla inlägg
  • UnikFamilj
    Liteniapril skrev 2014-03-24 16:50:38 följande:

Småland. Varför undrar du? :)
    Barn som är för tidigt födda har ganska ofta en lite senare neurologisk utveckling, de missade helt enkelt en del av tiden i magen då sinnena utvecklas - kanske framför allt balanssinnet. I Mönsterås finns Vestibularis där ni - om ni har råd - skulle kunna få en mycket bra bedömning av hennes grundläggande sensomotoriska utveckling. Det hade jag satsat på om jag var ni. Är det bara väldigt enstaka saker de är sena med, så behöver det inte innebära något. Men ibland finns flera observandum när man lärt sig vad man ska titta efter, och då kan svårigheterna märkas mer längre fram. En bedömning och lite råd skulle kunna hjälpa er att stötta henne tidigt. =)
  • UnikFamilj
    Liteniapril skrev 2014-03-25 09:43:31 följande:

Låter ju helt klart spännande! Vet du vad en sån undersökning kostar?

Vad vi märkt är det "bara" grovmotoriken som är sen, och då är hon rätt hårt granskad av både läkare och mig själv (som är förskollärare)..

Jag tror att grundpriset är ca 4000 på Vestibularis. Finns andra ställen som ev kan vara billigare, men då är resan längre istället. 

Jag har tre barn med olika diagnoser och det tog en väldig massa letande efter svaren som den offentliga vården inte kunde ge, innan jag hittade rätt. Då är jag ändå sjukgymnast och bör ha bättre koll på barns motoriska utveckling än både läkare och förskollärare. Den här teorin erbjuder helt enkelt andra ramar, infallsvinklar. Jag kunde se att det fanns "något", hos ett av barnen otroligt tydligt men ändå uppmärksammades det inte. Min äldsta tjej hängde med bra motoriskt ända fram till 3-årsåldern ungefär, då bristerna blev tydliga. Hon är också prematur, och började gå vid 18 månaders ålder tex. Vid sju års ålder fick hon diagnosen DCD att lägga till sin samling (koordinationssvårigheter motoriskt) men den problematiken kommer inte störa henne särskilt länge för träningen har enorm effekt.

Teorin som ligger till grund för Vestibularis verksamhet och för andra liknande verksamheter, har ännu inte tillräckligt vetenskapligt stöd för att få användas inom Hälso- och sjukvårdslagen. Metoden (INPP) är dock granskad av Socialstyrelsen och godkänd för vissa ändamål för att man sett vinsten med den. Tidigare har metoden framför allt fokuserat på skolbarn med läs- och skrivsvårigheter, men området växer. Jag blev så biten av de extremt goda resultaten att jag nu håller på och slutföra en ettårig utbildning inom just denna metod. För ungarna gör den precis all skillnad, och alla människor runt omkring dem står och gapar över hur deras utveckling har eskalerat. Det är värt att titta närmare på.. =)

Svar på tråden Vår 2-åriga dotter går inte...