• Liteniapril

Vår 2-åriga dotter går inte...

Hej!
    Jag undrar om ngn varit i en situation liknande vår, skulle vara intressant att höra andras erfarenheter!

Vår dotter är nämligen 25 månader och går inte ännu. Hon går mer än gärna om hon får hålla i handen och har gjort detta sedan i nov, vill knappt aldrig åka vagn längre. Hon kan även gå själv, men vill inte. Gick själv redan för nästan 3 månader sedan, men vill liksom inte gå mer än ett par steg och man får peppa henne jättemkt!

Kan kanske vara intressant att veta att hon fick komma till världen 9 veckor för tidigt pga att hon slutat växa. Vägde 900 gram och var 34 cm lång och hade en tillväxthämning på ca 50 %. Hon var inte lika sen i början, vände sig ex i "normal" ålder. Var sen med att sitta, krypa (hasar på rumpan), ställa sig osv. Hon är dock inte sen med finmototik och språkligt, vilket är en stor tröst för oss.

Vi går hos sjukgymnast och har varit och träffat en neurolog, men neurologen hittade inga "fel".

I övrigt har hon varit sjuk mkt under senaste året och hon sover katastrofalt dåligt. De har nu efter mkt om och men kommit fram till att hon ff har andningsuppehåll och ska utredas vidare. I övrigt är hon bara väldigt liten till storlek ;)

Blev väldigt långt, men jag hoppas ngn orkar läsa!!

• Svar på tråden Vår 2-åriga dotter går inte...
  • honeydew

Ingen erfarenhet tyvärr, men kanske ett tips? Hade ett par bekanta som istället för hålla barnet i handen, istället lät både barnet och sig själva hålla något i handen när de hjälpte till att gå. De hade nog ett par handtag fr ett hopprep, men kan ju vara vad som helst, som barnet och föräldrarna höll i tillsammans. Sen när barnet gick så släppte föräldrarna handtaget och barnet fortsatte gå själva med handtaget i handen. Hon glömde att hon gick själv, och traskade vidare. Efter ett tag behövdes ej handtagen.

Vet ej om det skulle funka för er, en tanke bara lycka till!

• ThisIsMyYear

Orkar hon resa sig och gå själv?
    Min lillasyster började resa sig mot möbler och ta ett par stapplande steg själv, men sen var hon sjuk mycket och magrade, orkade inte längre osv. Efter att jag tjatat på mamma ett bra tag så åkte till bvc och hon blev då inlagd. Det visade sig att hon var glutenintolerant, och eftersom vi inte kopplat så kom ju all näring ut och hon orkade inte längre.
    Efter att mamma lagt om kosten så repade hon sig och började efter ett tag resa sig och gå igen. 

• Liteniapril
    honeydew skrev 2014-03-24 00:24:20 följande:
    Ingen erfarenhet tyvärr, men kanske ett tips? Hade ett par bekanta som istället för hålla barnet i handen, istället lät både barnet och sig själva hålla något i handen när de hjälpte till att gå. De hade nog ett par handtag fr ett hopprep, men kan ju vara vad som helst, som barnet och föräldrarna höll i tillsammans. Sen när barnet gick så släppte föräldrarna handtaget och barnet fortsatte gå själva med handtaget i handen. Hon glömde att hon gick själv, och traskade vidare. Efter ett tag behövdes ej handtagen.

Vet ej om det skulle funka för er, en tanke bara lycka till!

Vi har försökt med allt möjligt, men hon köper inte det riktigt. Men jättebra tips :)
  • Liteniapril
    UnikFamilj skrev 2014-03-24 15:11:37 följande:
    Var bor ni..?

Småland. Varför undrar du? :)
  • Liteniapril
    ThisIsMyYear skrev 2014-03-24 15:15:25 följande:
    Orkar hon resa sig och gå själv?

Min lillasyster började resa sig mot möbler och ta ett par stapplande steg själv, men sen var hon sjuk mycket och magrade, orkade inte längre osv. Efter att jag tjatat på mamma ett bra tag så åkte till bvc och hon blev då inlagd. Det visade sig att hon var glutenintolerant, och eftersom vi inte kopplat så kom ju all näring ut och hon orkade inte längre.

Efter att mamma lagt om kosten så repade hon sig och började efter ett tag resa sig och gå igen. 

Jadå, hon går gärna ngn km själv om hon bara får :)
  • UnikFamilj
    Liteniapril skrev 2014-03-24 16:50:38 följande:

Småland. Varför undrar du? :)
    Barn som är för tidigt födda har ganska ofta en lite senare neurologisk utveckling, de missade helt enkelt en del av tiden i magen då sinnena utvecklas - kanske framför allt balanssinnet. I Mönsterås finns Vestibularis där ni - om ni har råd - skulle kunna få en mycket bra bedömning av hennes grundläggande sensomotoriska utveckling. Det hade jag satsat på om jag var ni. Är det bara väldigt enstaka saker de är sena med, så behöver det inte innebära något. Men ibland finns flera observandum när man lärt sig vad man ska titta efter, och då kan svårigheterna märkas mer längre fram. En bedömning och lite råd skulle kunna hjälpa er att stötta henne tidigt. =)
  • Liteniapril
    UnikFamilj skrev 2014-03-24 21:30:58 följande:
    Barn som är för tidigt födda har ganska ofta en lite senare neurologisk utveckling, de missade helt enkelt en del av tiden i magen då sinnena utvecklas - kanske framför allt balanssinnet. I Mönsterås finns Vestibularis där ni - om ni har råd - skulle kunna få en mycket bra bedömning av hennes grundläggande sensomotoriska utveckling. Det hade jag satsat på om jag var ni. Är det bara väldigt enstaka saker de är sena med, så behöver det inte innebära något. Men ibland finns flera observandum när man lärt sig vad man ska titta efter, och då kan svårigheterna märkas mer längre fram. En bedömning och lite råd skulle kunna hjälpa er att stötta henne tidigt. =)

Låter ju helt klart spännande! Vet du vad en sån undersökning kostar?

Vad vi märkt är det "bara" grovmotoriken som är sen, och då är hon rätt hårt granskad av både läkare och mig själv (som är förskollärare)..
  • UnikFamilj
    Liteniapril skrev 2014-03-25 09:43:31 följande:

Låter ju helt klart spännande! Vet du vad en sån undersökning kostar?

Vad vi märkt är det "bara" grovmotoriken som är sen, och då är hon rätt hårt granskad av både läkare och mig själv (som är förskollärare)..

Jag tror att grundpriset är ca 4000 på Vestibularis. Finns andra ställen som ev kan vara billigare, men då är resan längre istället. 

Jag har tre barn med olika diagnoser och det tog en väldig massa letande efter svaren som den offentliga vården inte kunde ge, innan jag hittade rätt. Då är jag ändå sjukgymnast och bör ha bättre koll på barns motoriska utveckling än både läkare och förskollärare. Den här teorin erbjuder helt enkelt andra ramar, infallsvinklar. Jag kunde se att det fanns "något", hos ett av barnen otroligt tydligt men ändå uppmärksammades det inte. Min äldsta tjej hängde med bra motoriskt ända fram till 3-årsåldern ungefär, då bristerna blev tydliga. Hon är också prematur, och började gå vid 18 månaders ålder tex. Vid sju års ålder fick hon diagnosen DCD att lägga till sin samling (koordinationssvårigheter motoriskt) men den problematiken kommer inte störa henne särskilt länge för träningen har enorm effekt.

Teorin som ligger till grund för Vestibularis verksamhet och för andra liknande verksamheter, har ännu inte tillräckligt vetenskapligt stöd för att få användas inom Hälso- och sjukvårdslagen. Metoden (INPP) är dock granskad av Socialstyrelsen och godkänd för vissa ändamål för att man sett vinsten med den. Tidigare har metoden framför allt fokuserat på skolbarn med läs- och skrivsvårigheter, men området växer. Jag blev så biten av de extremt goda resultaten att jag nu håller på och slutföra en ettårig utbildning inom just denna metod. För ungarna gör den precis all skillnad, och alla människor runt omkring dem står och gapar över hur deras utveckling har eskalerat. Det är värt att titta närmare på.. =)

Svar på tråden Vår 2-åriga dotter går inte...