Inlägg från: Robert 832 |Visa alla inlägg
  • Robert 832

Blir ni veggisar inte hungriga hela tiden?

Har nu sedan två veckor börjat med en ny kost, och äter betydligt mer vegetariskt. Syftet var att det skulle förbättra min hälsa och på sätt och vis har jag blivit av med en del problem relaterat till en mer köttslig kost. Kosten går ut på att begränsa köttintaget till en gång per vecka och en annan dag då jag äter fisk, däremellan äter vi bönor etc för proteinets skull... MEN något som jag aldrig hade problem med tidigare är att jag går hungrig hela tiden, oavsett hur mycket jag äter. Mättnadskänslan infinner sig inte utan som bäst avtar hungern den närmaste timmen efter att ha ätit. Utöver det orkar jag inte hälften så mycket som tidigare utan det blir måsten massa dega de. Säkert är det inte så för alla då jag känner flera vegetarianer och veganer som hävdat att den kosten ska vara överlägsen men för egen del kan jag inte föreställa mig att skära ner helt och troligen måste jag införa en köttsaften till allra minst om jag ska orka med att jobba. Vissa säger att jag äter för sällan, att man ska äta var tredje timme eller så... Ursäkta men hur fan hinner man med det när man har barn, heltidsjobb och andra åtaganden? Tacksam för svar, det kunde vara kul att fortsätta med ett mindre intag av kött just eftersom många av mina besvär försvunnit eller mildrats sedan jag började med detta. PS, ursäkta att texten blev så rörig, IPaden klarar inte radavstånd på fl av nån anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-23 18:11
    "Mest en massa degande" skulle det stå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-23 18:12
    Okej... Ska aldrig mer skriva från paden. Det blir en massa fel ser jag.

• Svar på tråden Blir ni veggisar inte hungriga hela tiden?
  • Robert 832
    hellogoodbye skrev 2014-03-23 18:12:00 följande:
    Kul att du minimerat ditt köttintag (om man får säga så hehe)!! Tänk på att kroppen ofta behöver tid för att "ställa om sig" när man ändrar kostvanor! Jag har varit lakto-ovo vegetarian i snart 2 år och det funkar bra, förutom att jag emellanåt slarvar med maten, typ att jag äter mycket pasta och sådant och "glömmer av" bönor, linser osv. Hur ser dina måltider ut då? Vad äter du och hur många mål om dagen? 

Tre rena mål om man säger så och utöver det frukt eller mjölkbaserade mellanmål, mackor och liknande. Ägg till frukosten men annars endast en dag i veckan med kött och en annan dag med fisk. Längtar som en tok efter de dagarna. Ska jag vara ärlig så blir det ganska ofta att jag måste hoppa en måltid eller mellanmål då jag har en ganska hektiskt vardag. Sådant kunde jag kanske göra förr men inte nu.
  • Robert 832
    The Fugly skrev 2014-03-23 18:22:32 följande:
    Nej, man brukar inte gå omkring och vara hungrig för att man är vegetarian. Däremot är man kanske inte lika tung i magen som annars men det är ingen absolut sanning heller, det beror mycket på vad man äter. Testa andra typer av protein som kan ge annan mättnadskänsla? Quorn (om du äter ägg) eller sojaprodukter kanske? Gör vi en färsås på röda linser, svarta bönor och quornfärs och äter med pasta blir min köttätande man precis lika mätt som med köttfärs. Undrat även om du bara byter ut eller om du faktiskt stämmer av att du får motsvarande mängd protein och tillräckligt med fett? Lättast är att börja genom att använda sig av färdiga, näringsdeklarerade recept för att få ihop en bra balans.

Problemet är att det skulle kanske funka för mig, men inte min sambo som är allergisk mot soja och baljväxter. Så ägg, mjölk och andra djurprodukter kommer alltid att vara ett måste om vi inte ska laga mat separat.
    exceptionell skrev 2014-03-23 18:22:17 följande:
    Grejen är att kött är "tung" mat som tar längre tid för kroppen att smälta, därför blir det en annan känsla i kroppen när du äter lättare kost. Det är något du kommer vänja dig vid efter en tid. 

Jo, det vet jag. Och av just den anledningen höll jag mig mätt längre förut. Ska snart byta arbetsplats och dör kommer det krävas väldigt mycket fysiskt av mig så jag hoppas verkligen det hinner ändra sig innan dess annars kommer jag behöva småäta i jobbet.
  • Robert 832
    The Fugly skrev 2014-03-23 18:35:05 följande:
    Men då är quorn kanske något att testa, det innehåller inte soja men har högt protein- och fiberinnehåll.

Jodå, jag har testat och det är faktiskt ganska gott. Påminner lite om kyckling i texturen även om smaken inte riktigt är densamma men kommer jag undan problemet för att jag äter quorn? Tar det längre tid att smälta? Proteinerna är väl bra men nu är det mättnadskänsla jag vill uppnå.
  • Robert 832
    Linzi skrev 2014-03-23 18:45:16 följande:
    Nej, jag är aldrig hungrig och inte min kille heller. Han har på fritiden jobbat väldigt hårt fysiskt så det är inget problem. Däremot har jag varit vegetarian väldigt länge, och åt innan det enbart lite kött. Har du ätit mycket kött kanske det är en omställningssak. 

Fast hur lång tid ska det ta att ställa om sig? Har pågått i två veckor. Vad äter ni för något och hur ofta? Med kött kunde det räcka med en eller två måltider om dygnet nu skulle jag kunna äta fem och ändå känna att det inte räcker så jag måste göra nått fel.
  • Robert 832
    exceptionell skrev 2014-03-23 19:04:52 följande:
    Ät en näven nötter som mellanmål? Mättande och enkelt att ta med. 

Det är ju en ide förstås. Kan mumsa på det medan jag jobbar, kladdar inte i fickan och är så pass lätt att det inte sätter sig i halsen bara för att man jobbar samtidigt. Får pröva.
  • Robert 832
    poirot skrev 2014-03-23 19:18:33 följande:
    Jag har inte märkt någon större skillnad i mättnadskänsla, något av det mest mättande jag har ätit har varit vegetariskt (jag improviserade ihop någon slags lins/bulgur - sallad, den var inte speciellt god men jag stod mig från lunchen till efter träningen som slutar 20:00 )
    Du är bara avundsjuk på min mustasch!

Jag upplever inte alls samma känsla av vare sig bönor eller linser. Träna är något jag inte skulle komma att tänka på med så lite energi. Tvärtom är jag väldigt retlig och arg mest hela tiden. Kanske borde kolla upp saken hos en läkare om alla andra har andra erfarenheter.
  • Robert 832
    Linzi skrev 2014-03-23 19:42:32 följande:
    Vi äter tre gånger om dagen och inga "konstiga" grejer, utan en massa som även köttätare äter. Alltså gröt, mjölk, bär, macka, pasta, potatis, frukt, ris, dricker kaffe osv. Det är köttet som är utbytt mot biffar, färssås, korv osv på soja, quorn, bönor, linser osv.  Men som sagt, jag har aldrig i mitt liv ätit mig mätt på kött så den känslan vet jag nog inte.

Korv, biffar och liknande som innehåller soja är inget alternativ. Får försöka hitta nått annat.
Svar på tråden Blir ni veggisar inte hungriga hela tiden?