Inlägg från: Fefferoni |Visa alla inlägg
  • Fefferoni

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Vilken bra tråd! Jag har redan börjat fundera på vad jag måste tänka på men får se vad mvc säger också, ska ringa idag. Är i v 5 och första barnet. Tränar nästan varje dag och varierar mellan en hel del olika typer av träning av olika intensitet. Det här blir spännande Tungan ute

• Fefferoni
    Larv skrev 2014-05-16 14:06:50 följande:

Det lät skönt med gravidyoga smile1.gif
    Ang. Rygg/magträning! Jag var på mitt gym i tisdags och fick en massa övningar som ska stärka både rygg och mage. Kändes nästan som sjukgymnastik eftersom det inte var speciellt tungt, men det hela handlade om att hitta de djupa, inre magmusklerna och bara använda dom!
    Så går du till något gym så kanske personalen där kan ge dig en instruktion med massa bra övningar smile1.gif
    Har tänkt göra exakt samma sak, rådfråga personalen på träningsanläggningen. Min BM sa att jag kan träna vad som helst, att det bara är bra, men hon vet ju inget om vad jag tränar eller hur hårt. 
  • Fefferoni

Jag har försökt komma iväg till gymmet under 4 dagar nu men det GÅR inte. Har ont i ljumskarna, är jättetrött och mår illa så det är väl bara att vänta på att det går över (är i v 7 nu). Känns på något vis olämpligt att köra som vanligt när kroppen inte mår bra.

Är det någon av er som kör med pulsklocka? Jag fick tips om att  lågintensiv träning  är bäst under graviditeten så lånade en pulsklocka för att verkligen ha koll på pulsen. 

• Fefferoni
    Mia 80 skrev 2014-05-21 08:50:54 följande:
    Man har högre puls än normalt när man är gravid så det är egentligen bäst att kolla av med prattekniken, sålänge du är inte så andfådd att du inte kan prata så är det OK. Pulsklockan kan vara missvisande mao.
    Jo, det vet jag om, och jag har i regel högre puls än normalt också pga att jag är lågtryckare, därför känner jag att jag vill ha lite extra koll. 
    Prattekniken låter som en god idé också . Tack för tipset!
  • Fefferoni
    Löpartjejen1 skrev 2014-05-21 09:41:51 följande:
    Det är alltid bäst att lyssna på kroppen, lite kan man pusha men otroligt försiktigt! @fetteroni jag skulle rekommendera att bara ta det lugnt och sätta igång igen då du mår bättre! 
    {#emotions_dlg.flower}Hjärta
  • Fefferoni
    Eleonor86 skrev 2014-05-22 11:26:48 följande:
    Prattekniken funkar inte när man är stor som ett hus.. Jag blir andfådd av att äta? Haha!

Gick vårruset igår , idag bara 2 dagar kvar till BF och det gick förvånansvärt bra faktiskt! Jag fick ihop 1,3 mils promenad under gårdagen.. Idag siktar jag på 6 km! :)

Själva styrketräningen ligger lite på is, har ingen kraft alls till att ta mig till gymmet.. speciellt inte när det är så fint väder ute! :)
    Nä då kanske man ska ta till andra knep, haha :). Fantastiskt av dig att gå vårruset 2 dagar innan BF! Lycka till {#emotions_dlg.flower}
  • Fefferoni

Nu har jag kommit igång igen, började lite "lätt" med yoga igår och idag blir det dans! I morgon ska jag cykla 2,5 mil. Och på torsdag blir det styrka. Tänkte prata med personalen på gymmet nu i veckan också och kolla om det är någon som kan ge mig lite tips :). 

Hur går det för er andra? 

• Fefferoni
    Löpartjejen1 skrev 2014-06-03 08:51:42 följande:
    Jag har, efter en stark början, haft lite motgångar nu på sistone... Känns väldigt jobbigt och saknar ork.. men hoppas att det är något som går över :)
    Det låter tråkigt men hoppas verkligen att orken snart är tillbaka och du kommer igång igen {#emotions_dlg.flower}
  • Fefferoni

Eftersom 

Larv skrev 2014-06-03 18:10:34 följande:

Åååh vad bra jobbat! Kul att du varierar träningen så smile1.gif
    Jag har gett mig tusan att, trots fullspäckat schema, ta mig iväg till gymmet 5 ggr denna vecka! Första passet avklarat igår, sen blir det på ons, fre, lör och söndag! Eventuellt byter jag söndagens gym mot en pw smile1.gif
    5 ggr/vecka! Hurtigt Cool{#emotions_dlg.flower}

Är det någon mer som svettas kopiöst nu under graviditeten? Efter FEM (!) minuters träning på cirka 136 i puls igår var jag HELT genomsvettig. Fick ta det lugnare mot slutet för det kändes som att jag var i en bastu. Tror jag skippar gruppträningspassen och kör maskincardio (cykel/crosstrainer/pw) och vikter istället. Fick det tipset av en PT här på FL. Det känns vettigare och jag märkte att så fort jag tog i lite extra så var jag uppe i 158 i puls. 

Så jag får väl återgå till de roligare passen efter att en viss sötsak kommit ut i den riktiga världen Cool

Ha det fint alla träningsglada blivande (och nuvarande) mammor {#emotions_dlg.flower}
  • Fefferoni

Är det någon som vet om det är ok att träna Qigong under graviditet? Att googla verkar ge lite dubbla budskap kring detta. 

Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?