• såffan

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

• Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • såffan

Jag är i vecka 7, så det är ju rätt tidigt än och egentligen borde man ju kunna träna som vanligt än så länge. Jag springer och tränar lättare styrketräning fler gånger i veckan. Det är ju egentligen ingen super hård träning och det mesta borde ju kroppen klara av nu med. Ändå känner jag mig fruktansvärt nojig när jag tar i och tänker att det inte är bra.

Jag har hållit igång bra med träning i snart ett år efter att ha varit något av en soffpotatis tidigare och jag är lite rädd att jag ska tappa mina goda vanor under graviditeten och sen inte komma igång efteråt.

Jag har försökt leta tips på nätet och få svar på vad man "ska" och inte "ska" göra, men alla säger ju så himla olika.

Löpning har redan börjats kännas lite tungt och då känns det heller inget roligt. Så nu är jag nog inne på att yra ut det mot promenader och fortsätta som jag redan gör med styrketräning fast undvika magövningar.

Vad tränar ni? Har ni tränat länge och hur har ni hållit igång än så länge?

• såffan
    Hulda01 skrev 2014-03-24 15:39:34 följande:
    Hej tjejer :)

Jag testade positivt i förra veckan och tror att jag är i vecka 7 nu. Är van vid att träna mycket och vara väldigt aktiv med löpning och styrketräning. Har som mål at upprätthålla den formen jag har nu, men har det redan svårt med både motivation och genomförande pga illamående och trötthet. Känner att jag inte alls kan ta i som vanligt. Några tips?
    vad roligt att några nappade :)

Jag känner precis så där, sen är man ju så itutad att allt ska vara farligt när man är gravid, att man inte får ta i på något sätt så jag blir nervös även fast de bara ska vara bra att röra på sig.

Jag tänker att det kanske inte behövs så mycket för att underhålla de muskler man redan har? Man får nog tänkta att man gör även det lilla räknas.

Maten är ju också så svår, med första barnet hade jag en period när det enda jag kunde äta var billys pan-pizzor :/
  • såffan
    E2012smamma skrev 2014-03-27 22:05:09 följande:
    Ingen träning hittils denna vecka
    Kände mig sjuk i början av veckan och nu känns det äntligen bättre.
    Tänkte gå på lördag när man är ledig och inte kan skylla på något :)

- crosstrainer 30 min
    - marklyft
    - knäböj
    - rodd

Börjar lugnt och ser hur det känns ! Tänkte mjukstarta. Har ett bukväggsbråck som är värre nu när magen efter som jag är lite oroad över m träningen men det ska nog gå bra hoppas jag.

Vill verkligen hålla igång träningen, har ingen lust att gå upp lika mkt som sist samt aå vill jag verkligen inte förlora alla muskler.

Hur går det för er andra?
    Jag har nästan bara kört på promenader hela veckan, har varit så fruktansvärt trött och så är jag rätt förkyld för tillfället. Har som vana att promenera på min halvtimmes rast på jobbet och där är jag hård med att inte fuska. Hemma känns det lite svårt att gå ut och ta en promenad själv utan barn, när man springer kan man ju inte ha med sig barnen men när jag bara går får jag dåligt samvete av någon anledning.

Idag har jag iaf varit duktig och tränat armar.

hoppas på att få lite mer energi snart, för nu orkar jag inget känns det som.

Jag funderar på hur det är med hopprep, är det en dålig ide redan så här tidigt? (v.8)
  • såffan

Hur går det för er alla? Här känns det som att allt blev lite enklare nu när klockan ställdes om och kvällarna har blivit ljusare. Fantastiskt väder har också gett lite energi...

• såffan
    E2012smamma skrev 2014-04-10 18:35:22 följande:
    Ush känner mig så dålig . E så jävla trött så hälften vore nog .. Orkar inte träna :(
    samma här, börjar oroa mig över att jag ska tappa alla muskler jag har på kroppen och gå upp 40 kg under graviditeten :S Mår mycket illa och det enda jag vill äta är sånt som är fett och salt, allt annat känns bara äckligt. Dessutom har jag åkt på ytligare en rejäl förkylning vilket gör att jag mest bara tycker allt är jobbigt och att det är så fruktansvärt synd om mig :P

Imorgon är det iaf första bm-besöket för mig, är nu i vecka 10 :) En promenad till brevlådan ska det iaf bli nu, 200 meter och antagligen dagens största ansträngning S 
  • såffan
    E2012smamma skrev 2014-04-10 20:21:38 följande:
    Ja samma här :( gick upp ca 25 m förra ( v 34 va det 20 sen slutade jag väga mig)
    Nu hade jag äntligen gått ner 8 extrakilo men dom la man ju på sig jävligt snabbt!
    Är orolig gör vad vågen visar nästa gång jag ska dit , har som tur är ingen våg hemma. Haha.

Men vi får fixa en ny tråd sen efter vi fött
    " vi som vill komma i form efter förlossningen"
    ja verkligen, under mina andra graviditeter gick jag bara upp 9 kilo båda gångerna vet att jag gick upp mycket i början då med men den här gången har jag inte vågat ställa mig på en våg överhuvud taget jag är livrädd för vad den ska visa. Det är nästan så jag hoppas på att jag ska må tillräckligt illa för att inte kunna äta alls eller börja kräkas för att hålla vikten nere, vilket ju inte känns som helt friska tankar...
  • såffan
    E2012smamma skrev 2014-04-19 08:02:34 följande:
    Hur går det? För mig går det så jävla dåligt. +7 kg redan

Har bokat in träning i veckan. Kommer jag inte igång fryser jag kortet och lägger ner.
    Känner mig aningen piggare så hoppas att motivationen kommer också!
    Här går det heller inget vidare, vägde mig i helgen och vågen visade precis 60 kg det har jag vägt i vecka 30 förut så det kändes mindre kul så här i vecka 11. Visserligen hade jag några kilo mer med mig redan från början men har antagligen gått upp fyra än så länge.

Men blev faktiskt lite motiverad att skärpa mig när jag såg detta, nu blir det nyttig mat och många långa promenader.

1 h promenad och lite stryketräning av armarna har det blivit idag, så är planen en till kvällspromenad när barnen gått och lagt sig.
  • såffan

Jag vill också jätte gärna ha tips på hur ni andra tränar ryggen för tillfället!

Idag känner jag mig helt nere efter som att Facebook är fullt med bilder från Göteborgsvarvet, jag orkar fortfarande nästan inget och vill inget hellre än att ge mig ut och springa. Det bästa jag lyckas med är promenader i pensionärs fart. Dessutom läste jag att man helst ska vänta ett halvår efter förlossningen innan man börjar springa :/ Det är nästan ett år kvar tills dess och jag vill helst gråta en skvätt. Jag hatar att vara gravid.

Hur går det för er andra i solskenet?

Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?