• Dr Mupp

Vänta ett år med skolstart.

Nån som har ett barn som väntat ett år med skolstarten. Varför och hur gjorde ni för att få igenom det?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Vänta ett år med skolstart.
  • elyse
    Dr Mupp skrev 2014-03-24 00:50:09 följande:
    Förskoleklass. Jag vill helt enkelt att han börjar förskoleklass om 2.5 år och sen fortsätter hela skolgången med de som är födda 2010. Han blir då äldst i klassen istället för som nu yngst. 
    Jag har en kollega som skrivit ett slags intyg kring detta, att skjuta upp just förskoleklass ett år. Vet inte var och till vem detta skulle skickas, dock. Om du vill kan jag ta reda på det. 
  • Dr Mupp
    elyse skrev 2014-03-24 12:56:55 följande:
    Jag har en kollega som skrivit ett slags intyg kring detta, att skjuta upp just förskoleklass ett år. Vet inte var och till vem detta skulle skickas, dock. Om du vill kan jag ta reda på det. 
    tack det skulle vara kanon
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mrs Green

Jag känner två barn som är födda i slutet av december. Ingen av dem har haft några speciella "problem" utan deras föräldrar tyckte bara inte de var tillräckligt mogna att börja förskoleklass vid 5,5 år. De fick ju ansöka hos kommunen för att få gå kvar i förskolan ett extra år, men de hade inga problem att få det beviljat.

Det ena barnet började sedan förskoleklass tillsammans med dem som var ett år yngre (och har fortsatt följa dem) medan det andra barnet hoppade över förskoleklassen och började direkt i 1:an med sina jämnåriga.

• elyse
    Dr Mupp skrev 2014-03-24 13:38:43 följande:
    tack det skulle vara kanon
    Hon vet inte. Hon bara lämnade det till föräldrarna. Men Barnomsorgsadministrationen i din kommun borde veta. Det är förmodligen till dem man lämnar in en ansökan också. Om personalen på barnets förskola inte vet hur man gör så kanske chefen gör det. Eller att en specialpedagog knuten till förskolan kan hjälpa till att författa något.  
  • cloudberry79

Skolstart kan ni ansöka om att fördröja, men det är få kommuner som erbjuder förskoleklass ett år senare, eftersom det är en frivillig skolform. Alltså kan han få gå i vanliga förskolan fram till hösten det år han fyller åtta, men om din kommun endast erbjuder förskoleklass för sexåringar får han stå över den verksamheten.

Just NO.
  • hellokill3r
    cloudberry79 skrev 2014-03-24 19:29:26 följande:
    Skolstart kan ni ansöka om att fördröja, men det är få kommuner som erbjuder förskoleklass ett år senare, eftersom det är en frivillig skolform. Alltså kan han få gå i vanliga förskolan fram till hösten det år han fyller åtta, men om din kommun endast erbjuder förskoleklass för sexåringar får han stå över den verksamheten.

Hur gör man då året man fyller sju? Om man saknar barnomsorg ett helt år :o
  • Flickan och kråkan
    hellokill3r skrev 2014-03-25 07:06:13 följande:
    Hur gör man då året man fyller sju? Om man saknar barnomsorg ett helt år :o

Man är inte utan barnomsorg. Förskola istället för förskoleklass.
  • hellokill3r
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-25 07:31:15 följande:
    Man är inte utan barnomsorg. Förskola istället för förskoleklass.

Jo, men det fattar jag ju att man går i förskola istället för förskoleklass det är man fyller sex, andra året när man är sju år ska man alltså också gå på förskola? Då är ju alla barn två år yngre minst? Trodde att man fick följa årskullen under om man "gick om" då ska man ju gå med dom som är ett år yngre ett år, sen ett år ska de börja på förskoleklass och då ska man gå med dom som är två år yngre, och sen börja med samma barn som är ett år yngre igen?
  • blubbblubb
    cloudberry79 skrev 2014-03-24 19:29:26 följande:
    Varför då. Förskoleklassen kostar ju mindre pengar än förskolan och kommuner brukar kunna vara snåla?
  • cloudberry79
    blubbblubb skrev 2014-03-25 10:30:31 följande:
    Varför då. Förskoleklassen kostar ju mindre pengar än förskolan och kommuner brukar kunna vara snåla?
    Jag vet inte. Jag har själv funderat på att skjuta upp för min egen son som är född sent 2007, tre månader för tidigt. Egentligen ska han vara född 08. Varken min eller omkringliggande kommuner erbjuder förskoleklass för den som fyller sju, man stannar kvar i den omsorgsform man är inskriven i. Däremot är det möjligt att gå två år i förskoleklass om man börjat där och får beviljat om senare skolstart. Nu är det inte längre aktuellt, han funkar bra i sin klass och kommer börja ettan med dem till hösten.
    Just NO.
  • mamma till decembertjej

Vi har tänkt försöka låta vår decemberfödda dotter gå kvar ett år till i förskoleklass. Ska ha ett möte med rektorn i maj. Vårat problem är att lärarna anser att hon är skolmogen och kan börja ettan till hösten. Men vi föräldrar ser det ur en annan synvinkel, dottern leker mest med dom yngre barnen och känns mer i nivå med dom. Hon skulle tyrivas i båda klasserna men för att underlätta hela skoltiden vill vi låta henne vänta. Hellre ett extra år i förskoleklass än senare tänker vi.

Svar på tråden Vänta ett år med skolstart.