• Dr Mupp

Vänta ett år med skolstart.

Nån som har ett barn som väntat ett år med skolstarten. Varför och hur gjorde ni för att få igenom det?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Vänta ett år med skolstart.
  • Dr Mupp

Ingen? 

Vi vill vänta med skolstaren för vår son som är född 2009, men information är svårt att få.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • elyse

Gäller det ettan eller förskoleklass?

• Yinsan

Varför vill ni det? Det är ju 1,5 år kvar, mycket händer ju fortfarande.

• Dr Mupp
    Yinsan skrev 2014-03-23 22:57:28 följande:
    Varför vill ni det? Det är ju 1,5 år kvar, mycket händer ju fortfarande.
    Han är språkförsenad med minst ett år.Lägg till att han är född sent på året, liten till växten och väldigt omogen. Jag ser inga fördelar med att han ska börja med 09:orna. Klart mycket kan hända på 1.5 år men inte så mycket att han kommer komma ifatt de som är jämngamla. 

Hade han varit född tre dagar senare hade han fått börja ett år senare och han skulle ha varit född i januari om jag inte snittades. Han är i princip en månads prematur jämför med när han skulle ha varit född om jag låtit naturen ha sin gång. 
    elyse skrev 2014-03-23 22:57:14 följande:
    Gäller det ettan eller förskoleklass?
    Förskoleklass. Jag vill helt enkelt att han börjar förskoleklass om 2.5 år och sen fortsätter hela skolgången med de som är födda 2010. Han blir då äldst i klassen istället för som nu yngst. 
  • cosinus

Har en vän vars barn är född på nyårsafton.

Barnet gick på dagis i grupperingen som om det varit född i januari. Personalen där upplevde att hen hade mer gemensamt med barnen födda det året.

Vet inte exakt hur kontakten med skolan sett ut men jag vet att steg 1 var iaf att låta barnet skippa sexårs med sin årskurs och gå ett år extra på dagis. Sen skulle det formella beslutet tas när det eg var dags för barnet att börja ettan.

• Dixie

Går barnet på förskola idag? Kan du inte kolla med personalen där, de måste ju ha varit med om detta tidigare.

• Dr Mupp
    Dixie skrev 2014-03-24 08:29:46 följande:
    Går barnet på förskola idag? Kan du inte kolla med personalen där, de måste ju ha varit med om detta tidigare.
    Ja han går på förskola. Personalen verkar inte ha nån koll på hur det fungerar med att senarelägga skolstart. 
  • Flickan och kråkan

Scrolla nr till punkt 10. Kanske kan vara till lite hjälp med hur ni behöver gå till väga:

www.foraldrakraft.se/articles/tjuvtitt-i-%E2%80%9Dalla-r%C3%A4tt-i-skolan%E2%80%9D

Personligen tycker jag att det låter som en bra idé. Min äldsta har inga svårigheter av den typ ditt barn har, men han är född i slutet av december. Jobbar på högstadiet och vet hur de generellt (inte på individnivå) ser ut. Om jag hade fått välja helt fritt med tanke på hur det ser ut hos oss, så hade jag velat ha kvar min son (som går i förskoleklass nu) ytterligare ett år i förskolan och sedan börja ettan. Vi ska flytta så han får ändå börja i helt ny klass i år ett.

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-24 09:55:49 följande:
    Scrolla nr till punkt 10. Kanske kan vara till lite hjälp med hur ni behöver gå till väga:

www.foraldrakraft.se/articles/tjuvtitt-i-%E2%...

Personligen tycker jag att det låter som en bra idé. Min äldsta har inga svårigheter av den typ ditt barn har, men han är född i slutet av december. Jobbar på högstadiet och vet hur de generellt (inte på individnivå) ser ut. Om jag hade fått välja helt fritt med tanke på hur det ser ut hos oss, så hade jag velat ha kvar min son (som går i förskoleklass nu) ytterligare ett år i förskolan och sedan börja ettan. Vi ska flytta så han får ändå börja i helt ny klass i år ett.
    Vet inte vad som hände med länken? Ja, så här står det:

Har alla elever rätt att börja skolan ett år senare eller gå om ett år i skolan?

• Alla elever oavsett om de går i grundskolan, särskolan eller specialskola har rätt att gå i skolan och har rätt till utbildning. Denna rättighet motsvaras av en skyldighet hos elever att gå i skolan som kallas skolplikt.

Rättigheten till utbildning och skolplikten börjar gälla från det kalenderår eleven fyller sju år. Man kan börja skolan ett år senare men det krävs särskilda skäl för att skolan ska gå med på det (SL 3 kap 7 §). Skälen kan till exempel vara försenad utveckling hos eleven eller en långvarig sjukdom.

• Om en elev i grund- eller särskola behöver gå om ett år beslutas detta av rektorn tillsammans med elevens vårdnadshavare. Det som ska vara avgörande är vad som är bäst för eleven med hänsyn till elevens allmänna utveckling (Grund­sko­leförordningen (GrF) 6 kap 4 §, särskoleförordningen (SärF) kap 7 § 5).

För elever inom specialskolan räc­ker det med att elevens vårdnadshavare begär att eleven ska gå om (Specialskoleförordningen, SpecF 7 kap 7 §).

Bra att veta!

Det är mycket enklare att tidigarelägga än att senarelägga en elevs skolstart. Att börja tidigare kan föräldrarna själva bestämma om, medan det är skolan som beslutar om en elev får börja senare eller ska gå om en årskurs. Det går att överklaga skolans beslut till Skolverkets överklagandenämnd (SL 3 kap 7 §).

• Flickan och kråkan

"Problemet" är alltså inte förskoleklassåret utan skolplikten från det år han fyller 7 år. Med tanke på att han har en språkstörning så borde det rimligtvis inte vara omöjligt. Utan att vara insatt så skulle jag säga att ni behöver ett utlåtande från er logoped vad gäller språkförseningen. Jag skulle också prata med förskolepersonalen så att man har dem på sin sida, dvs att detta vore det bästa för ert barn, och därefter är det ett beslut som fattas av högre instans utifrån de premisser som föreligger.

Svar på tråden Vänta ett år med skolstart.