Inlägg från: Mumin80 |Visa alla inlägg
  • Mumin80

EFTERLYSNING: Barn födda med navelsträng runt halsen!!!

Det finns ju viss forskning som tyder på någon form av samband mellan neurologiska/neuropsykiska svårigheter och komplikationer under graviditet,  förlossning och nyföddhetsperioden. Dock verkar det också finnas en stark ärftlig komponent. 

Dottern 4år har autism. Hon föddes under liknande omständigheter som ditt barn, navelsträng två varv runt halsen och fastkilad vid axeln, så hon strypte sig på vägen ut. Navelsträngen klipptes direkt huvudet var ute, för att hon skulle kunna komma ut. Dottern andades inte vid födelsen, men fick syrgas och repade sig fort. 

Jag hade också graviditetsdiabetes, vilket jag iofs hade med lillasyster också, men upplevde att jag övervakades mycket mer i andra graviditeten, och hade inga komplikationer vid förlossningen. Lillasyster har så vitt vi vet än så länge inga funktionshinder. 

Vi har ingen tvekan om att dottern autosm har en stor ärftlig komponent. Vi föräldrar har definitivt en del gemensamma drag med henne, liksom resten av släkten. Men naturligtvis kan man ju fundera på om graviditeten/förlossningen förvärrat dotterns problematik. 

Svar på tråden EFTERLYSNING: Barn födda med navelsträng runt halsen!!!