• Studsjessi

    EFTERLYSNING: Barn födda med navelsträng runt halsen!!!

    Hej!
    Min son fyller 6 till sommarn. Han har talsvårigheter och går hos logoped.
    När han föddes blev det lite panik under förlossningen för navelsträngen satt hårt virad 2 varv runt halsen så han kom inte ut och dom var tvungna att klippa navelsträngen innan han kom ut.
    Han var helt blå när han väl kom ut och han fick extra syre.

    Jag kan inte låta bli att fundera på om detta har något samband med hans sena talutveckling.

    Har ni upptäckt något hos ert barn som är lite sent utvecklat undrar jag då?
    //Jessica


  • Svar på tråden EFTERLYSNING: Barn födda med navelsträng runt halsen!!!
  • Modernmom

    Min mellersta son hade det, men har inga besvär förutom bus och spring i benen. I mina ögon en liten rock'n'roll-unge, i andras ögon förmodligen bokstavsdiagnoserna från a-ö.

  • aysn

    Min son hade navelsträngen runt halsen och föddes dessutom med sugklocka. Han behövde också extra syre när han kom ut och första skriket dröjde en stund. Sedan återhämtade han sig dock rätt snabbt. Idag är han, tack och lov, en alldeles normal 5-åring. Lite extra syre tror jag är rätt vanligt ändå, även att de är blåa.

  • Airlessplace

    Jag föddes med navelsträngen runt halsen, vet inte hur illa det var men mamma har berättat att jag inte kom ut ordentligt och att de var påväg att hämta sugklocka.

    Har aldrig haft några talsvårigheter eller andra problem som kan kopplas till det.

  • cosinus

    Min son hade navelsträngen 2 eller 3 varv runt halsen och de fick klippa av den i mig (lirkade in saxen) för att ö h t få ut honom.

    Han var rätt blå men jag tror han klarade sig utan syrgas, dock fick de liksom massera och "banka" lite extra på honom.

    Han är den som alltid blivit enklast sjuk, är den som har lite problem med allergier men i övrigt inget som skiljer ut honom från syskonskaran och jag tvivlar på att det har med hans förlossning att göra. Skulle väl möjligen isf vara det här med avnavlingen som påverkat hans immunförsvar för tidigare avnavling går ju liksom inte få till :)

  • Studsjessi

    Modernmom: det är samma med min pojk, han klättrar på väggarna och står aldrig still

    Igår när vi åt frukost så gjorde han det ståendes på ett ben och studsa.

    Jag har misstänkt adhd, men det får vi se med tiden, om det blir värre eller ej.

    Nu får gärna fler svara, behöver underlag till min teori

  • Mumin80

    Det finns ju viss forskning som tyder på någon form av samband mellan neurologiska/neuropsykiska svårigheter och komplikationer under graviditet,  förlossning och nyföddhetsperioden. Dock verkar det också finnas en stark ärftlig komponent. 

    Dottern 4år har autism. Hon föddes under liknande omständigheter som ditt barn, navelsträng två varv runt halsen och fastkilad vid axeln, så hon strypte sig på vägen ut. Navelsträngen klipptes direkt huvudet var ute, för att hon skulle kunna komma ut. Dottern andades inte vid födelsen, men fick syrgas och repade sig fort. 

    Jag hade också graviditetsdiabetes, vilket jag iofs hade med lillasyster också, men upplevde att jag övervakades mycket mer i andra graviditeten, och hade inga komplikationer vid förlossningen. Lillasyster har så vitt vi vet än så länge inga funktionshinder. 

    Vi har ingen tvekan om att dottern autosm har en stor ärftlig komponent. Vi föräldrar har definitivt en del gemensamma drag med henne, liksom resten av släkten. Men naturligtvis kan man ju fundera på om graviditeten/förlossningen förvärrat dotterns problematik. 

  • Frida Li

    Min bror, 32 år, hade navelsträngen runt halsen. De klippte den när han " var i magen". Var väldigt aggressiv som barn, idag super intelligent o Asperger

  • Serendipitet

    Jag hade navelsträngen virad två gånger kring halsen, men inte hårt. Väldigt sen med talet. Men det tog jag igen senare. Någon annan problematik är inte känd och jag fyller 29 år snart. 


    *** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Haskel

    Jag själv hade navelsträngen 3 varv runt halsen. Vilket, med högsta sannorlikhet, lett till epilepsi. Första tecknen i början av skolåldern, konstaterades förs i sena tonåren.

  • Qaroline

    Jag föddes med navelsträngen 2 varv runt halsen och barnmorskan (som fick en del skäll efter) höll emot mig ett tag innan jag fick komma ut och då var jag knallblå.
    Typ mörklila med svarta läppar. Fort iväg och ge mig syrgas.
    Repade mig snabbt.
    Va ett lugnt, snällt och enkelt barn, hade lite spring i benen i lågstadiet, har lite svårt med koncentration men inget allvarligt problem
    Var tidigt i tal och kunde massvis med färger vid 1,5-2 års ålder, barnmorskan va imponerad och jag rättade en läkare en gång när han sa att jag och min syster hade röda och blåa kläder på oss, vi hade ju faktiskt lila och rosa, då 2 år gammal. haha
    Kunde läsa och skriva enklare meningar vid 4 års åldern.
    Men jag är väldigt känslig och tar in mycket intryck och är rätt ljudkänslig och det har jag alltid varit.
    Inga allergier och bra immunförsvar.

    Min kusin va myyyycket sen i talet, man förstod knappt va hon sa när hon va säkert 7-8 år gammal.
    Men det var för att ingen rättade och lät henne försöka säga det rätt och som det ska låta och för att föräldrarna förstod och förklarade för de som inte förstod så hon slapp upprepa sig. 

    Svårt att veta vad det kan handla om men vem vet, snart kanske det bara släpper och talet lossnar mer och mer :)

  • Studsjessi

    Mm det är klart att det inte nödvändigtvis är orsaken, men det verkar ju som om det kan ha betydelse då de flesta som svarat har något men ifrån förlossningen och några som klarat sig utan.

    Jag hade talsvårigheter när jag var liten och vad jag vet så föddes jag utan komplikationer så man kan ju ändå drabbas.

    Fortsätt gärna svara på inlägget!

  • Giovanna

    Jag hade navelsträngen hårt lindad runt min hals och var blå när jag väl kom ut. Idag har jag efter 30 år och lika många års vilsenhet, fått diagnosen ADHD. Jag vill dock betona att syrebrist vid födseln inte behöver resultera i ADHD, till vinst och förlust

  • Lovizas Mamma

    Jag hade den två varv runt halsen och var nästan död när jag kom ut, mamma hade voltat med bilen i gravvecka 34 och då släppte moderkakan till viss del så närings- och syretillförseln var inte så bra dom sista veckorna. Det är inga fel på mig, men min lillebror som var en komplikationsfri graviditet utan konstigheter är lätt förståndshandikappad...

  • Loncelot

    Min son föddes så, han e nu 3år och har precis börjat tala i 2 ordsmeningar, sent enligt bvc... 3ords meningar har kommit nu sista dagarna men dom är få.

  • IsDimma

    Om du själv hade talsvårigheter som liten så är det kanske snarare ärftligt

  • Mercurialis

    Jag är född med navelsträngen runt halsen och jag hade inga språkförseningar som liten.

    Mitt yngsta barn hade navelsträngen fyra varv runt halsen, när han föddes. Han har en språkljudsförsening och går hos logoped. Logopeden observerar hans utveckling några gånger om året men arbetar inte aktivt med honom. Hon är övertygad om att han kommer att vara ikapp de jämnåriga, när han börjar skolan.

    TS, vad säger ditt barns logoped om dina teorier?


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Dixie

    min son hade navelsträngen tre varv runt halsen - och har varit sen i talutvecklingen, men i hans fall tror jag mer på ärtftighet - för hans lillasyster, pappa och pappas bror har alla haft talsvårigheter som barn. 

  • JL85

    Min son hade navelsträngen 2varv runt halsen. Föddes med kejsarsnitt då läkarna ?bröt? upp mig för att kunna se det. Rörelsemönstret va förändrat. Så jag propsade på att något va fel! Hade jag inte stått på mig så hade det mest troligt gått väldigt illa.


    fick gå till sjukgymnast för att stabilisera nacken med övningar i 2år. 


    logoped i 5,5år. Sa pappa första gången som 5åring. 


    försökt att få det bekräftat att det hade med navelsträngen att göra. Men det är ingen som vet. 


    Idag är han 10år och pratar flytande engelska! 😂 ❤️
    Det gick med andra ord bra. 👍 

Svar på tråden EFTERLYSNING: Barn födda med navelsträng runt halsen!!!