• Ninja05

Till alla er som blivit utsatta för soc maktmissbruk och LVU m.m

Anonym (Nä) skrev 2014-03-17 05:32:40 följande:
    Har du sett många fall där barn grundlöst fråntagits sina barn? LVU ges efter domstolsbeslut. Jag arbetar på en sådan domstol och har under mina fem år där bara sett någon enstaka fall där man undrar var soc tänkt. Sen har det funnits fall där bevisningen officiellt inte räckt och barnet därför har återvänt till hemmet men det betyder inte att domstolen tycker att nämnden haft fel om behovet i sig. Föräldrarna tolkar det dock gärna som att förvaltningsrätten tyckt att de verkar vara bra föräldrar. Det tycker vi oftast inte. De flesta föräldrar vars barn omhändertagits på grund av brister i omsorgen tycker det är obegripligt. För oss andra kan det vara rätt uppenbart vad problemet är. Störst chans att då tillbaka barnet har man om man håller huvudet kallt och följer soc rekommendationer om föräldrastöd och vad det nu kan vara utöver att överklaga. Får de spel och agerar som du föreslår ser de bara mer instabila ut och oförmögna att se sina egna brister. Det blir inget upphörande av LVU då. Det finns undantag, där LVU varit helt fel, men det handlar oftast om bristande självinsikt hos föräldern. Sorgligt men sant.

• Ninja05

Bristande självinsikt hos biologiska föräldrarna tror jag på.

Men tror det också är en färsvarsmekanism. Man kämpar för det man älskar, och vill förstås inte se att man brister så pass mycket så man inte får ha sina barn.

Själv tycker jag det kan gå för långt innan barn blir placerade. Att jag sitter här är egentligen ett under just för att soc gav mina föräldrar så många chanser till förbättring så jag höll på att dö på köpet.

Svar på tråden Till alla er som blivit utsatta för soc maktmissbruk och LVU m.m